Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@17:00:54 GMT

مسئولان در حق واقعه پنج آذر گرگان اجحاف کردند

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۳۹۸۲

مسئولان در حق واقعه پنج آذر گرگان اجحاف کردند

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا خارکوهی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: تاریخ انقلاب ایران سرشار از وقایع برجسته و مهم بوده و هر شهر به اندازه توان خود در انقلاب اسلامی شرکت کرده است و یکی از این شهرها گرگان بود که در سال ۵۷ با این که شهر کوچکی بود اما واقعه بزرگی در آن به وقوع پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که با این وجود، واقعه بزرگ پنجم آذر، مظلوم واقع شده است، گفت: پنج آذر گرگان منشاء کشوری و سراسری داشت و شروع واقعه ای برای دفاع از حرم امام رضا (ع) و اهل بیت بود.

خارکوهی توضیح داد که چند روز قبل از واقعه پنجم آذر، مأموران رژیم پهلوی به حرم امام رضا (ع) حمله کرده و مردم را به خاک و خون کشیدند؛ گرچه شمار شهدا اندک بود اما اصل واقعه نشان از اهانت رژیم پهلوی به اهل بیت دارد که ناپسند بود و وقتی این خبر به امام خمینی (ره) رسید پیام تندی به ملت ایران داد و گفت با هر وسیله ممکن برای سقوط رژیم پهلوی قیام کنید و به منظور اعتراض سراسری و گسترده، روز یکشنبه پنج آذر ۵۷ که مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد بود در سراسر ایران عزای عمومی اعلام شد.

وی بیان کرد: این پیام به سراسر ایران و از جمله گرگان رسید و علما تصمیم گرفتند در اطاعت از فرمان امام (ره) و دفاع از حرم اهل بیت در حرم امامزاده عبدالله گرگان جمع شوند.

خارکوهی اضافه کرد: مردم تصمیم گرفتند در خیابان شهدا جمع شده تا اعتراض خود را اعلام کنند، آن ها از سراسر شهر گرگان و از روستاها و حتی شهرهای اطراف جمع شدند و در نقطه صفر حرکت ساواکی‌ها و مأموران رژیم ژاندارمری مردم را به گلوله بستند و حتی فرصت فرار به کودکان و افراد ناتوان هم ندادند.

وی با تأکید بر این که علیرغم مهم بودن این واقعه تاریخی پنج آذر گرگان مظلوم واقع شده است، افزود: پنجم آذر هم ردیف وقایع قم، مشهد و تبریز است ولی بسیار مظلوم واقع شده است.

نویسنده کتاب یکشنبه خونین گرگان اظهارکرد: در هر شهری و وقایع بزرگان شهر گرامی داشته می‌شود اما ما هنوز نتوانسته‌ایم بعد از ۴۰ سال مراسم در خور شأن این روز برگزار کنیم.

خارکوهی ادامه داد: این واقعه باید در کتب تاریخی و درسی درج شود و پژوهش ها و پایان نامه های دانشجویان به بررسی این واقعه اختصاص داده شود اما مردم از تاریخ شهر خود بی اطلاع هستند و نهادهای سیاسی شهر و نهادهای آموزشی در خصوص این واقعه کوتاهی کرده اند.

وی بیان کرد: صدا و سیما، ادارات، آموزش و پرورش و غیره باید در خصوص این مراسم که ظرفیت کشوری دارد اطلاع رسانی جدی انجام دهند و فرمانداری، استانداری شورای شهر، اداره برنامه و بودجه باید اعتبار قابل قبولی برای مراسم بزرگداشت آن در نظر بگیرند.

خارکوهی گفت: دیدار با رهبری از جمله خواسته های مردم استان بوده و مطبوعات بزرگ کشور هم باید به آن بپردازند.

نویسنده حماسه ۵۰ هزار سال ۵۷ گرگان ادامه داد: شهر گرگان سیاست زده است و جریانات مختلفی که ادعای ناسیونالیستی دارند در زمان انتخابات و دیگر مراسم دم از گرگانیزم می زنند و از برجستگی های گرگان استفاده می کنند اما در مورد ۵۰ آذر که مهم ترین واقعی شهر است همین افراد به آن نمی‌پردازند.

وی با بیان این که نادیده گرفتن این واقعه اجحاف در حق شهدای این روز است، گفت: هیچ ساختمانی به نام پنج آذر نامگذاری نشده است.

کد خبر 4768105

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان تاریخ معاصر یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان ایلام شهرکرد گرگان پدافند غیرعامل تئاتر کودک و نوجوان بیرجند خطبه های نماز جمعه شیراز قزوین مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه به اینکه طبق فرمان امام راحل(ره)، شوراها به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند، گفت: شوراها اولین خاک‌ریز مطالبات مردم هستند - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، احمد امیرآبادی‌فراهانی ظهر امروز در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار داشت: نهادهایی که با نفس قدسی حضرت امام(ره) تأسیس شدند موجب خیر برکت هستند.

وی با اشاره به اینکه اراده مردم در شوراها نقش اساسی دارد، مطرح کرد: تشکیل شوراها یک پایه و اساس اعتقادی و دینی دارد و از زمان تشکیل اتفاقات بسیار مطلوبی در شوراها رقم خورده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مقاطعی دولت‌ها همکاری لازم در واگذاری امور به شوراها را نداشته‌اند، عنوان کرد: گردش مسئولیت‌ها می‌تواند در شوراها محقق شود و این اتفاق زمانی رقم می‌خورد که به شوراها بها داده شود.

وی با تأکید بر اینکه مباحث شورایی جزو اعتقادات دینی ماست، خاطرنشان کرد: به همین منظور باید اقدامات بیشتری را به شوراها واگذار کنیم و نگرانی نسبت به بروز مشکلات نداشته باشیم.

امیرآبادی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هر دوره شوراها قدرتمندتر شده‌اند، تصریح کرد: البته برخی تخلفات سبب شده است که نگاه مردم به شوراها تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه استان قم همواره سالم‌ترین شوراها را داشته است، یادآور شد: این اتفاق موجب مباهات برای تمام مسئولان استان است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زحمات مسئولان نظام باید برای مردم تبیین شود، گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام مشکلات، زحمات بسیاری کشیده است.

مسئولان با تصمیمات شوراها همراهی کنند

ماشاءالله سعادتمند ظهر امروز در همایش اعضای شوراهای اسلامی استان قم که به مناسبت روز ملی شوراها در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم، برگزار شد، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر دو شهرستان جعفرآباد و کهک به استان قم اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمان امام راحل(ره)، شوراها به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند، مطرح کرد: 10 اصل قانون اساسی نیز مرتبط با شوراهاست.

رئیس شورای اسلامی استان قم با بیان اینکه تمام زیرساخت‌های یک منطقه باید توسط شوراها ریل‌گذاری شود، عنوان کرد: همچنین طبق قانون، نظارت نیز بر عهده شوراهاست.

وی با تأکید بر اینکه با تصمیمات شوراها نباید مخالفت شود و همه مسئولان باید با آن همراهی داشته باشند، خاطرنشان کرد: انحلال شوراها نیز خارج از اراده شخصی است و تنها طبق قانون می‌توان شوراها را منحل کرد.

سعادتمند با بیان اینکه در راستای آموزش دهیاران و شوراها سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد، تصریح کرد: این آموزش‌ها موجب می‌شود که در مسیر خدمت‌رسانی خود کم‌تر دچار لغزش شویم. شوراها اولین خاک‌ریز مطالبات مردم هستند و مردم زمانی که مشکلی داشته باشند، ابتدا به شوراها مراجعه می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توجه اصلی به جنایات صهیونیست‌ها معطوف باشد
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • توجه اصلی به جنایات صهیونیستها معطوف باشد
  • تصاویری از یک واقعه محیرالعقول در بیابان‌های عربستان؛ ابر سقوط کرد؟
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • فیلم| پیاده‌روی خانوادگی با طعم بی‌تدبیری / مردم در گِل ماندند