Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@00:56:53 GMT

جزئیات مصوبه تاسیس انجمن صنفی سراسری فرهنگ و هنر

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۴۱۸۵

جزئیات مصوبه تاسیس انجمن صنفی سراسری فرهنگ و هنر

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی سخنگوی هیات دولت پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه در توئیتی اعلام کرد که مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در هیئت دولت مصوب شده است.

این موضوع که از شهریور ماه سال جاری رسانه‌ای شد بر این مبنا شکل گرفت که اگر چه هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مشمول قانون کار محسوب می شوند ولی به دلیل عدم تصریح کسب و کارهای فرهنگی در این قانون و ویژگی های کسب و کارهای فرهنگی و هنری روابط کارگری و کارفرمایی در چارچوب مقررات فعلی محرز فرض نشده و تلاش هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری برای تشکیل انجمن های صنفی در چارچوب قانون کار با مشکل مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین جهت با تفاهم وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد ایجاد سازو کار برای مجوز تأسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت و پس از تایید در اختیار هیئت دولت برای تصویب قرار گرفت.

علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه تصویب این پیش‌نویس در این وزارتخانه در گفتگو با مهر درباره این اتفاق عنوان کرد: اهمیت این رویداد نه به تصویب آن که به مدل تدوین و تصویب آن است. برای این اتفاق تمامی صنوف فرهنگ و هنر گردهم‌جمع شدند وپیش نویسی را آماده کردند که مورد تایید وزارت کار به عنوان مرجع فعالیت‌های صنفی نیز قرار گرفت و در نهایت امروز در هیئت دولت تصویب شد.

وی افزود: تمامی صنوف فرهنگی در بخش سینما و تاتر و موسیقی و نویسندگی و نیز هنرهای تجسمی در جلسات تدوین این پیش‌نویس نمایندگانی داشتند و در جریان این موضوع هستند.

سیدآبادی تصریح کرد: این مصوبه امکان ایجاد تشکل‌های صنفی را برای تمامی بخش‌های فرهنگ و هنر فراهم می‌کند. این موضوع تا پیش از این به دلیل محدودیت‌های قانون کار و در نظر نگرفتن تعاریف مشاغل فرهنگی در آن امکان‌پذیر نبود. بر اساس پیش‌نویس تهیه شده همه صنوف فرهنگی می‌توانند رد قالب ساختار تازه دست به تشکیل انجمن صنفی بزنند و اگر در این مساله از سوی مرجعی خللی ایجاد شود کار آنها به کمیسیونی ارجاع داده می‌شود که جدای از نمایندگان دو وزیر ارشاد و کار، نمایندگان صنوف فرهنگی نیز در آن حضور دارند و مصوبه آن برای اجرا در وزارت کار الزامی تلقی می‌شود. این کمیسیون در واقع نقش تسهیلگرانه در این زمینه دارد.

به گفته سیدآبادی با ایجاد انجمن‌های صنفی در هر رشته و پیوستن آنها به هم کانون‌های صنفی شکل می‌گیرد و تجمیع کانون ‌های صنفی نیز در نهایت انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد در پیش‌نویس تهیه شده برای این موضوع ایجاد انجمن صنفی و تبعیت از مصوبه تازه برای انجمن‌های فرهنگی هنری موجود داوطلبانه خواهد بود و این ساختار تازه سعی کرده در امور صنفی نقش کمک‌کننده برای فعالان فرهنگی داشته باشد. از سوی دیگر با ایجاد این ساختار تازه فعالیت تشکل‌های و ساختارهای موجود نیز تغییر نمی‌کند و آنها در قالب فعالیت غیرصنفی می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

کد خبر 4768128 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: هیئت دولت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی وزارت ارشاد کتاب و کتابخوانی هفته کتاب و کتاب خوانی ترجمه هفته کتاب ادبیات ادبیات جهان جایزه ادبی بازار نشر تازه های نشر گردشگری رایزنی فرهنگی معرفی کتاب نقد کتاب ادبیات کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۴۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد


محمدمهدی اسماعیلی  در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: آثار ارائه شده در این نمایشگاه بسیار با کیفیت و تبلور هنر ایران در زمینه قرآنی است.

وی با اشاره به نقش مهم و موثر بخش خصوصی در برگزاری این نمایشگاه افزود: دولت وظیفه خود را تنها حمایت از بخش‌های خصوصی می‌داند. هر قدر حضور جریان‌های مردمی در یک فعالیت پررنگ‌تر باشد، می‌توان به تداوم آن فعالیت امیدوار شد.

اسماعیلی با بیان اینکه هنر‌های قرآنی ریشه دیرینه در بخش‌های مختلف هنر ایران دارد، اظهار داشت: توصیه شد که بخشی از غرفه ایران در شصتمین دوسالانه هنری ونیز که این روز‌ها در کشور ایتالیا برپا شده، به هنر‌های قرآنی اختصاص پیدا کند.

وی درباره برگزاری بازار‌های بزرگ برای هنر‌های تجسمی به ویژه هنر‌های قرآنی گفت: اواخر سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری بازار هنر ایران را تصویب و رئیس جمهور هم آن را ابلاغ کرد که یک گام مهم به شمار می‌آید. در حال حاضر برای اجرای بازار هنری قانون مصوب وجود دارد. البته خود بنده پیش از این هم آثار هنرمندان را به مسئولان فرهنگی دیگر کشور‌ها هدیه می‌دادم.

 نخستین نمایشگاه تخصصی هنر‌های قرآنی با عنوان روایت باران تا ۳۱ اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برقرار و بازدید از آن برای علاقه‌مندان آزاد است.

دیگر خبرها

  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • آیین اختتامیه هفته بزرگداشت سعدی شیرازی برگزار شد
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • تاسیس ۱۶ موسسه فرهنگی و هنری در استان