Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:06:34 GMT

بحران عراق؛ کاهش اعتراضات، افزایش توافقات

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۴۹۰۷

بحران عراق؛ کاهش اعتراضات، افزایش توافقات

گزارش رسانه های عراق حاکیست که نشستی در مقر جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) با حضور نمایندگانی از دولت و جریان های سیاسی و تظاهرکنندگان برای رسیدن به توافق انجام شده و شخص عمار حکیم طی این مدت کوشش بسیاری برای رسیدن احزاب به یک توافق مرضی الاطراف و در عین حال تامین کننده مطالبات معترضان به خرج داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عضو برجسته فراکسیون «الفتح» (هادی العامری) امروز یکشنبه برگزاری این نشست را تایید کرد و گفت که به موجب این توافق مقرر شده است که تظاهرکنندگان به اعتراضات اجتماعی خود به صورت مشروط پایان دهند.

«عامر الفایز» به خبرنگاران افزوده است که طبق این توافق مقرر شده است که به دولت یک مهلت شش ماهه برای اجرای اصلاحات بنیادی در کشور داده شود به شرط اینکه این مهلت از یکسال تجاوز نکند.

این توافق جدید بعد از درگیری شدید دو روز گذشنبه بین نیروهای امنیتی و جمعی از گروه های خشن داخل تظاهرات در بغداد و بصره صورت گرفته است.

به نظر می‌رسد بدنه اصلی معترضان و نیز اغلب گروه‌های سیاسی عراق، به این نتیجه رسیده اند که ادامه التهابات سیاسی و درگیری‌های خونینی که بعضا از سوی برخی  معترضان و ماموران امنیتی و در مواردی نیز از سوی افراد نفوذی و گروه های سامان یافته، صورت می‌گیرد به راه حل سیاسی نمی رسد بلکه موجب هرج و مرج و اختلاف و چند دستگی بیشتر در کشور و احتمال سوار شدن جریان های داخلی و خارجی بر روی موج اعتراضات و کشیده شدن عراق به جنگ داخلی و بی ثباتی طولانی مدت می شود و به نفع کشور و همه گروههاست که هر چه سریعتر التهابات پایان یابد و راه حل سیاسی پیش  گرفته شود. 

بسیاری از شخصیت ها و متفکران عراقی از مذاهب و طوائف مختلف و در راس آنها مرجعیت عالی عراق بارها ضمن حمایت از اعتراضات مسالمت جویانه، نسبت به تبعات ادامه خشونت ها و التهابات خیابانی و احتمال ورود کشور به مرحله هرج و مرج و جنگ داخلی هشدار داده اند. 

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که از ابتدای اعتراضات اجتماعی در اول اکتبر گذشته (نهم مهرماه) تاکنون ۳۰۱ نفر کشته و و بیش از ۱۵ نفر زخمی شده اند.

این بیانیه اضافه کرده است که در اعتراضات بصره (جمعه گذشته ) دو نفر کشته و بیش از یکصد نفر زخمی شدند.

این درحالیست که سازمان عفو بین المللی در بیانیه جداگانه ای در خصوص درگیری های دیروز (شنبه) اعلام کرده است که دستکم شش تن کشته و دهها نفر زخمی شدند.

این سازمان بین المللی تعداد کل کشته ها را از آغاز دور دوم تظاهرات در ۲۵ اکتبر (سوم آبان) تا به امروز (طی ۱۵ روز) را ۲۶۴ کشته و تعداد زیادی زخمی ذکر کرده است.

کمیسیون عالی حقوق بشر عراق پیشتر در بیانیه ای تعداد کل کشته ها را ۲۶۹ کشته و بیش از ۱۰ هزار زخمی ذکر کرده بود.

نیروهای امنیتی عراق نیز بیش از ۲۰۰ نفر را به اتهام تخریب و اغتشاش و تعرض به نیروهای امنیتی دستگیر کرده که به گفته این کمیسیون تاکنون ۱۰۷ نفر از دستگیر شدگان آزاد شده اند.

دور اول اعتراضات اجتماعی در اول اکتبر در بغداد و هفت استان جنوبی و مرکزی عراق آغاز شد که یک هفته به طول انجامید که طی آن ۱۱۰ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شدند که سهم نیروهای امنیتی عراق از خشونت ها، ۸ کشته و بیش از هزار زخمی بود.

دور دوم اعتراضات اجتماعی از ۲۵ اکتبر آغاز شده و همچنان این اعتراضات در بغداد و شهرهای جنوب و مرکز عراق ادامه دارد.

مدارس عراق امروز یکشنبه به عنوان اولین روز کاری هفته در این کشور بعد از دو هفته اعتصاب و توقف کلاس های درس، امروز فعالیت خود را از سرگرفتند.

کانون معلمان عراق پیشتر در اواخر هفته گذشته اعلام کرده بود که به دو هفته اعتصابات خود خاتمه می دهد و از همه معلمان می خواهد به سر کلاس های خود برگردند.

به رغم اینها، برخی از دانش آموزان و دانشجویان خودسرانه امروز یکشنبه از رفتن سر کلاس های درس خودداری کرده و تعداد قابل توجهی از آنها در میدان تحریر حضور یافتند.

نیروهای امنیتی برای جلوگیری از گسترده شدن دامنه اعتراضات به خیابان ها و پل های دیگر، با ایجاد دیوارهای سیمانی بیشتر، محدوده میدان تحریر را محدودتر کرده تا مانع برخورد گروه های فشار در داخل تظاهرات با این نیروها شوند.

گزارش ها حاکیست که شهرهای دیوانیه، المثنی، بابل و ناصریه امروز یکشنبه شاهد دور تازه ای از اعتراضات بوده که در بخشی از این اعتراضات دانش آموزان و دانشجویان شرکت کرده اند.

تمامی گزارش ها حاکیست که از التهاب و انبوه جمعیت در همه اعتراضات اجتماعی در بغداد و دیگر شهرهای جنوب و مرکز عراق کاسته شده هر چند میدان تحریر از بامداد امروز با حضور جمع نسبتا زیادی از تظاهرکنندگان همراه بود که تعداد قابل توجهی از آنها را دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می دادند./

برچسب‌ها بصره سید عمار حکیم بغداد میدان تحریر هادی العامری عراق پروندهٔ خبری برگزاری تجمع‌های اعتراضی در عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بصره سید عمار حکیم بغداد میدان تحریر هادی العامری عراق بصره سید عمار حکیم بغداد میدان تحریر هادی العامری عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۴۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است

محمدحسن نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان ایلام اظهار کرد: مولفه اصلی قدرت و اقتدار نظام اسلامی مردم هستند که در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به ویژه در حوزه مدیریت بحران پای کار هستند.

وی با بیان اینکه تلاش و مدیریت همه دست اندرکاران استان برای مدیریت بحران در ۲ سال اخیر شایسته قدردانی است، ابراز کرد: برخی افراد متاسفانه زباله‌ها و نخاله‌ها را در مسیر گذرگاه‌های آبی و مسیل‌ها رها می‌کنند و همین مسأله موجب بروز برخی مشکلات در هنگام بارش‌های شدید در سطح کشور می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه کسانی که اقدام به رهاسازی نخاله در حاشیه شهر‌ها می‌کنند در واقع مثابه نادیده گرفتن حقوق شهروندی است، افزود: بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در کشور برای پاکسازی مسیل‌ها و جمع آوری نخاله‌ها هزینه شده است که در صورت رعایت قانون از سوی برخی افراد، این هزینه‌ها در راستای مدیریت بحران و کاهش مخاطرات ناشی از سیل کاهش خواهد یافت.

نامی با بیان اینکه کار مردمی در حوزه مدیریت بحران بسیار ضروری است و به کاهش مخاطرات در حوادث غیرمترقبه کمک شایانی خواهد کرد، یادآور شد: قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده که بتوان در راستای فرهنگ سازی، کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از سوانح طبیعی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۳ بر استفاده صنایع از پساب تاکید شده است، گفت: صنایع کشور در راستای حفظ منابع آبی بایستی به سمت استفاده از پساب و تصفیه فاضلاب برای استفاده مجدد حرکت کنند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز در کشور بنا بر تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کاشت درخت و نهال، ابراز کرد: نگهداری و توسعه فضای سبز در کشور باید فرهنگ سازی شود که این امر می‌تواند برای آینده کشور بسیار موثری و سازنده باشد.

نامی با اشاره به اینکه آبخیزداری در سطوح بالا و آبخوان داری در پایین دست نیز در حوزه مدیریت منابع آبی بسیار مهم است، گفت: احداث سد‌های زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک در سطح کشور در دستور کار قرار دارد و از وجود و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه حفاظت از منابع آبی سطحی و زیرزمینی در کشور استفاده می‌شود.

وی با اشاره به هدایت زیست محیطی و آمایش سرزمین در حوزه مدیریت بحران در استان گفت: پیوند مدیریتی بسیار خوب در استان وجود دارد که این موضوع در مدیریت بحران و حوادث بسیار ارزشمند است که فصلی مفید و پرفایده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: لازم است که نقشه دیجیتالی شهر ایلام تدوین شود که لایه‌های مکان محور در معرض خطر از نظر سیلاب در مسیر مسیل‌ها مشخص باشد تا بتوان بر اساس شیب در راستای ساماندهی این مسیل‌ها و مسیر رودخانه‌ها اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو: ۳۴ هزار نفر را در غزه کشته‌اید
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • پاسخ تُند سندرز به نتانیاهو
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
  • قیمت دینار عراق امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • بیانیه مشترک امیر کویت و پادشاه اردن با تاکید بر کاهش تنش‌ها
  • قیمت دینار عراق امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ |برنت ۸۸ دلار و ۴۰ سنت شد