Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یحیی رحمتی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در محل میراث فرهنگی زنجان، با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایی که امروزه در خصوص سازه‌های تاریخی و فرهنگی وجود دارد، بحث حفظ این بناها در برابر حوادث طبیعی، از جمله زلزله است، افزود: طبق بررسی‌هایی که دانشگاه صنعتی شریف در حوزه لرزه‌نگاری انجام داده، گنبد سلطانیه یکی از بناهای مقاوم در برابر زلزله بوده و تا به امروز بیش از ۳۰ زلزله بالای ۵ ریشتر را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به زلزله‌هایی که سازه‌های تاریخی و فرهنگی استان را تحت‌الشعاع قرار داده است، از زلزله بوئین‌زهرا به‌عنوان یکی از شدیدترین زلزله‌هایی که گنبد تاریخی سلطانیه آن را تجربه کرده است یاد کرد و ادامه داد: علی‌رغم اینکه گنبد عظیم سلطانیه به لحاظ جغرافیایی در امتداد گسل بوئین‌زهرا واقع شده است اما توانست در برابر زلزله‌ای که در آن مقطع زمانی خسارات جانی و مالی زیادی را تحمیل کند، از خود مقاومت نشان دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در زمین‌لرزه اخیر که در استان زنجان نیز آن را احساس کردیم، هیچ‌گونه آسیبی به سازه‌های تاریخی زنجان وارد نشد، تصریح کرد: یکی از دلایلی که می‌توان مقاوم بودن گنبد سلطانیه در برابر حوادث طبیعی را به اثبات رساند، بحث سالم ماندن بنا بعد از وقوع زلزله‌های متعدد است. از طرفی تحقیقات حاکی از آن است که این گنبد به لحاظ نوع استقرار در سطح، با علم روز مطابقت دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: با وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله، امکان آسیب به سازه‌های تاریخی و فرهنگی به دلیل بافت سنتی که این سازه‌ها دارند، وجود داشته اما تا به امروز شاهد تخریب سازه تاریخی در زنجان نبوده‌ایم.

رحمتی در ادامه به موضوع بالا آمدن آب در موزه مردم‌شناسی رختشویخانه زنجان اشاره کرد و با یادآوری اینکه این موضوع به صورت موقت حل شده است، بیان کرد: این مشکل به خاطر وجود سیستم سنتی دفع آب‌های سطحی و مجموعه کانال‌هایی است که در بازگشایی مسیرها، کور شده است که بی‌تردید این مشکل به صورت قطعی حل خواهد شد.

کد خبر 4768137

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی یحیی رحمتی گنبد سلطانیه یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان ایلام شهرکرد گرگان پدافند غیرعامل تئاتر کودک و نوجوان بیرجند خطبه های نماز جمعه شیراز قزوین مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۵۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید جمال سجادی پور در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان آموزش، نظارت و ورود قاطع به میدان مبارزه با مواد مخدر در شهرستان میبد از سوی این شورا تاکید کرد.


سجادی پور بابیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی از جمله آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت ۲۶ هزار نفر دانش آموز را برعهده دارد و ورزش و جوانان متولی امور جوانان است باید پای امور جوانان باشند افزود: شبکه بهداشت باید با آموزش و تبین، آسیب‌های خودکشی و طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی را با ارائه راهکار‌های مناسب کاهش و شورا و شهرداری از بودجه‌های فرهنگی در رفع آسیب‌ها هزینه کند.


فرماندار میبد به نقش فضای مجازی در شکل گیری بسیاری از آسیب‌ها اشاره و تصریح کرد: اگر آسیبی دانش آموزان و جوانان ما را درجامعه به بیراه می‌برد ضعف دستگاه‌های ماست و باید با نظارت و آموزش و مشاوره این آسیب‌ها از سیمای جوان و جامعه ما زدوده شود.


وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی و همه کسانی که تربیونی در اختیار دارند از این ظرفیت‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد
  • پل تاریخی میربهاءالدین جان دوباره میگیرد
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • به واسطه وجود بزرگانی مثل اقبال لاهوری با مردم کشور پاکستان احساس همدلی می‌کنیم