Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حسن ملکی» روز یکشنبه در نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر چهل و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، این جشنواره را از رویدادهای فرهنگی تربیتی مهم توصیف کرد و افزود: جشنواره فیلم رشد دارای دو بُعد ملی و بین المللی است.

وی تصریح کرد: شاخصی که می تواند جشنواره رشد را مفید و  موثر کند توازن محتوا بین دو حوزه ملی و بین المللی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بدان معنی است که این جشنواره باید به مسائل ملی نیز بپردازد.

معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: البته به این معنی نیست که از تجربیات بین المللی استفاده نکنیم و آنها را نادیده بگیریم ولی باید به سمت تولید محتوای فیلم آموزشی برویم که جنبه تربیتی و فرهنگی داشته باشد و جنبه جنبه فنی هم داشته باشد و از مسائل فرهنگی فاصله نگیرد.

ملکی همچنین گفت: هر فیلم آموزشی شناسنامه فرهنگی دارد و این شناسنامه باید فرهنگ ایرانی اسلامی را با خود به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دومین نکته توازن بین ابعاد فرهنگی تربیتی فیلم رشد و جنبه های فنی آن است. همچنین مبنا در تولید فیلم های آموزشی باید نیازهای بومی باشد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری اظهارداشت: خداوند سه امر شنیدن دیدن و قلب و تفکر را به انسان داده و این بدان معنی است که سه ابزار سمع، بصر و تفکر به انسان داده شده و انسان در قبال این سه ابزار مسئول است.

 معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: وسیله ای که می تواند این ابزارها را بسیج کرده و به حرکت دربیاورد فیلم آموزشی است.  فیلم در دل انسان چنگ می زند و چنان انسان را خیره می کند که گوش های فرد را به خود جذب می کند.  
ملکی یادآور شد: وقتی که از فیلم آموزشی صحبت می کنیم از وسیله ای هنری حرف می زنیم که می تواند قوای انسانی را در مسیر رشد و تعالی انسان پیش ببرد که این امر بستگی به محتوا و کیفیت و هدف فیلم نیز دارد.  

ملکی گفت: فیلم آموزشی وسیله هنری نافذ و اثر گذار بوده و در تعلیم و تربیت انسان  به خصوص در دوره نوجوانی و جوانی تاثیر گذار است.  

در ادامه این نشست مسعود فیاضی مدیر کل دفتر انتشارات سازمان پژوهش هم گفت: در این جشنواره ملاک هایی داریم که ملی و بومی است. این بدین معنا نیست که دست رد بر مظاهر مدرنیته می‌زنیم بلکه باید آنها را با مظاهر فرهنگی و بومی خود بومی سازی کنیم.  

وی اظهارداشت: فیلم رسانه تاثیرگذار و مهم بوده و اثر بخشی خود را به اثبات رسانده است،  فیلم یک رسانه است و به ما دیکته می کند که مخاطب و محتوا دو رکن تاثیر گذار در آن هستند. هر چه مخاطب حساس تر باشد ساخت فیلم سخت تر خواهد شد.  

مدیر کل دفتر انتشارات سازمان پژوهش افزود: جشنوار فیلم رشد یک رویداد کم نظیر بوده و موضوع آن فیلم و سینما است. نکته دیگر تمرکز بر مخاطب خاص است. مخاطبان این جشنواره دانش آموزان معلمان و اولیا دانش آموزان هستند که مهم ترین سرمایه فرهنگی هر کشوری نیروی انسانی آن است.  

فیاضی نکته سوم این جشنواره را محتوای تخصصی ذکر کرد که در این جشنواره ارائه خواهد شد و افزود: در معیارهای ارزیابی این نکات کاملا رعایت شده است. داوران این جشنواره نیز به جنبه فنی و محتوایی مبتنی بر برنامه درسی ملی توجه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت دیگر این جشنواره این است که این محتوا در مقیاس جهانی دیده می شود که اتفاقی کاملا کم نظیر است.

مدیر کل دفتر انتشارات سازمان پژوهش بیان کرد: فیلم های برگزیده در طول سال در مدارس نمایش داده می شود و مورد بهره برداری قرار می گیرد و از این لحاظ تاثیر گذاری این جشنواره را بالا خواهد برد.

دلیل عدم ارتقای مناسب فیلم آموزشی نبودن بازار فیلم رشد است

در ادامه این نشست وحید گلستان رئیس گروه تولید فیلم های آموزشی و دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امسال ما با دو نگاه به این جشنواره ورود کردیم. یک نگاه رفتن به سمت پنجاهمین دوره جشنواره فیلم های رشد است که نشان از اهمیت تحول ساختار جشنواره و محتوا و شکل ارتباط با مخاطب و هنرمندان و حلقه های بعد و پس از آن است.
رئیس گروه تولید فیلم های آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنانه ریزی آموزشی افزود: از ابتدای شهریور همفکری و کمک گرفتن از خرد جمعی صاحبنظران را آغاز کرده ایم تا سند تحول جشنواره رشد با توجه به سند برنامه درسی ملی فراهم شود.  

گلستان گفت: دلیل عدم رشد کافی فیلم آموزشی نبودن بازار فیلم رشد است.  

وی تصریح کرد: سعی کردیم به سمت کیفی شدن برویم که در این خصوص بیش از هزار و ۱۰۰ فیلم ایرانی و  هزار و ۵۰۰ فیلم خارجی برای ما ارسال شده است که امسال از میانگین ۲۵۰ تا ۳۰۰ فیلم به ۱۳۰ فیلم رسیده ایم.

وی با بیان اینکه این جشنواره از ۲۴ آبان ماه آغاز می‌شود، افزود: تمایز جشنواره امسال اضافه شدن طراحی آموزشی به جشنواره بود که در دوره های قبل به این موضوع پرداخته نشده بود. وقتی ما در جشنواره رشد کار تخصصی در فیلم انجام می دهیم علاوه بر دانش آموزان برای دانشجویان و خانواده ها نیز حلقه مفقوده طراحی آموزشی در همه ادوار نیز دیده می شود.  

رئیس گروه تولید فیلم های آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یادآور شد: طراحی آموزشی یعنی نقشه و برنامه قبل از تولید فیلم. در این طراحی باید نوع ارائه و نوع بازخورد از رسانه مد نظر قرار بگیرد ولی چون بازار فیلم رشد وجود ندارد این اتفاق نمی افتد.  

گلستان ادامه داد: در این دور فیلم هایی وارد کارگروه شدند که بررسی دقیقی از نظر طراحی آموزشی در آنها مد نظر قرار گرفته بود که برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه دفترچه راهنمای محتوای آموزشی تهیه شده و معلمان فعالیت های آموزشی را برای قبل و بعد از فعالیت  در نظر می گیرند.  

وی افزود: در درون فیلم ها دخالتی نکرده ایم و تمام طراحی آموزش ما به قبل و بعد از فیلم ها انتقال پیدا کرده است.  

وی با بیام اینکه بخش نمایش آزمایشی فیلم ها را امسال در ۷ مدرسه عملیاتی کردیم، تصریح کرد این فیلم ها را در دوره ابتدایی نمایش داده و بازخوردها را از دانش آموزان و معلمان گرفتیم.   این بازخوردها شگفت انگیز بوده و راهنمای اثر بخشی بود تا جدول فیلم ها بر این اساس مشخص شود.

رئیس گروه تولید فیلم های آموزشی دفتر انتشارات و تکنولوژی سازمان پژوهش و برنانه ریزی آموزشی همچنین گفت: این جشنواره محدود به دانش آموزان نیست و برای خانواده و کارشناسان نیز تدارک دیده شده است.  

گلستان افزود: مدارس بین المللی ایران در خارج از کشور در ۱۳ کشور نمایش فیلم با نگاه گسترش و توسعه زبان فارسی در چهار دوره برگزار می‌شوند. در تهران امسال ۶۰ سالن متمرکز و ۱۴۰ سالن سیار و در شهرستان های تهران ۶۰ سالن متمرکز و ۶۰ سالن سیار داریم. این سالن ها در هر یک از مدارس دو روز حضور پیدا خواهند کرد. امسال هزار و ۴۰۰ سالن در شهرستان ها نیز خواهیم داشت.

وی به کشورهایی که این فیلم ها در آنها نمایش داده می شود، اشاره کردو گفت: این فیلم ها در شهر آلمان (هامبورگ)، انگلیس(لندن)،  امارات، ترکیه، سوریه، لبنان، شبه قاره هند، مسکو، کویت، بحرین، آفریقا به نمایش گذاشته می شود.

وی ادامه داد: در این جشنواره  ۹۱ کشور متقاضی نمایش فیلم‌های رشد بودند که  بیش از دو هزار  ۶۰۰ فیلم ارسال شد. از  این تعداد تنها ۲۶ کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت که کشور آلمان، هند، فرانسه، ژاپن و سنگاپور بیشترین فیلم ها را در این جشنواره به خود اختصاص دادند.   
گلستان در آخر گفت: مدرسه محور بودن ملاک فیلم های جشنواره رشد نبوده و بیشتر به محتوای فیلم ها پرداخته می‌شود و حتی فیلم هایی در این جشنواره وجود دارد که برای دانش آموزان نبوده و برای خانواده ها در نظر گرفته شده است.  

در این مراسم از از پوستر چهل‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رونمایی شد.  

برچسب‌ها سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جشنواره بین المللی فیلم رشد آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جشنواره بین المللی فیلم رشد آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جشنواره بین المللی فیلم رشد آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علم و فرهنگ، باتوجه‌به گسترش روزافزون فعالیت‌ها و خدمات در فضای مجازی، شناخت، تجزیه‌وتحلیل و در کل پژوهش در حوزه فضای مجازی اهمیت ویژه‌ای در دنیا پیدا کرده است. در این راستا و به دلیل فقدان پژوهش متمرکز بر روی وب در کشور، ایده‌ای با نام «وب پژوهی» از سال ۹۴ در دانشگاه علم و فرهنگ شکل گرفت.

خوشبختانه موضوع «وب پژوهی» مورد استقبال جامعه علمی کشور قرار گرفته است و مقالات و پژوهش‌های متعددی به زبان‌های فارسی و انگلیسی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است که آثار پذیرفته شده در پایگاه‌های معتبر علمی داخلی نظیر SID و ISC و خارجی نظیر IEEE Xplore نمایه شده است.

کد خبر 6087272

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • اختتامیه جشنواره استعدادیابی از مدرسه و محله تا انجمن در زابل
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • دبیر بیست‌ودومین جشنواره ملی رسانه منصوب شد