Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش الف ، فرانسه 24 با اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران می افزاید ایران در تلاش برای اثبات بی تاثیر بودن سیاست فشار حداکثری ترامپ اینگونه عمل می کند. روز پنج شنبه 7 نوامبر بود که ایران غنی سازی اورانیوم را در سایت هسته ای فوردو از سر گرفت و  با گام چهارم خود، که از 8 می گذشته آغاز کرده است، به خروج آمریکا از برجام پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این شبکه با اشاره به افزایش تنش های ایران و آمریکا پس از خروج ترامپ از برجام افزود ایران تهدید کرده است به دنبال تحریم های فلج کننده آمریکا که مانع از صادرات نفت ایران شده و دسترسی به محصولاتی نظیر داروها را مخدوش کرده است، فعالیت های خود را خارج از چارچوب برجام ازسرخواهد گرفت. 

فرانسه 24 همچنین به آغاز گام چهارم ایران در کاهش تعهدات هسته ای اشاره کرد و به نقل از سیاوش قاضی، خبرنگار حوزه ایران در شبکه رادیویی RFI (رادیو بین المللی فرانسه) افزود: "این تصمیمی مهم است، مقامات ایرانی یک گام دیگر به جلو برمی دارند، زیرا با وجود سایت فوردو که بیش از هزار سانتریفوژ در آن قرار دارد، ایران ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را افزایش داده است. این به آن معنا است که تهران مصمم است سرعت برنامه هسته ای خود را همچنان افزایش دهد، زیرا ظرفیت غنی سازی آن به سطح پیش از توافق هسته ای سال 2015 رسیده است." 

وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گام چهارم ایران، بدون اشاره به خروج واشنگتن از برجام که عامل ایجاد این بحران بوده است، از کشورهای مختلف خواست فشار بر تهران را افزایش دهند. 

فرانسه 24 می افزاید سیاست فشار حداکثری ترامپ برای واداشتن ایران برای بازگشت به میز مذاکره و حصول توافقی جدید اعمال شده اما تاکنون شکست خورده است. از طرف دیگر تلاش های میانجیگرانه برخی کشورها به ویژه فرانسه نیز در این خصوص ناموفق بوده است. 

"بورنو دارو" کارشناس امور بین الملل فرانسه 24 می گوید: "ایران با کاهش تدریجی تعهداتش نسبت به برخی بندهای برجام به دنبال آن است که آمریکا تحریم هایش را کاهش دهد و سپس شاید تهران بگوید آماده مذاکرات مجدد است. این یک استراتژی دفاعی است، نوعی مقاومت حداکثری در قبال فشار حداکثری دولت ترامپ." 

به گزارش این شبکه، در حالی که تهران به صورت منظم از خطوط زرد عبور کرده هنوز خطر قرمز یعنی غنی سازی 5 درصدی را پشت سر نگذاشته است. استراتژی مقاومت حداکثری همچنین به دنبال مجبور کردن طرف های اروپایی برجام برای عمل کردن به تعهداتشان است. ایران از کندی روند اجرای ساز و کار مالی اینستکس سرخورده است در حالی که دولت ترامپ به کشورهای اتحادیه اروپا هشدار داده است از این ساز و کار استفاده نکنند و در غیر این صورت با اقدامات تنبیهی آمریکا مواجه خواهند شد. 
قاضی می افزاید: "این تشدید بحران پاسخی به تحریم های آمریکا است که به شدت به اقتصاد ایران ضربه می زند، و از طرفی پاسخی است به بی تفاوتی اروپا که یک سال پیش به ایران وعده داده بودند تحریم های آمریکا را جبران کرده و به ایران اجازه می دهند نفت خود را صادر کرده و ارتباطات بانکی خود را با جهان حفظ کند." 
دارو نیز می گوید: "موقعیت اروپایی ها آسان نیست. ایرانی ها و همچنین روسیه و چین از آنها می خواهند برای مقابله با تحریم های آمریکا کمک کنند، اما آنها نمی توانند بدون گذشتن از منافع اقتصادی خود در آمریکا، با فشارهای دولت ترامپ مقابله کنند." 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۶۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • واکنش رییس دانشگاه تهران به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی