Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛سومین نشست همایش ظرفیت‌های توسعه در قانون اساسی با رویکرد توسعه حقوقی با موضوع همه‌پرسی در بنیان قانون اساسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس دهم، محمدجواد غلامرضاکاشی عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، یوسف ملایی عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و هادی وحید عضو هیات علمی دانشکده حقوق شهید بهشتی در این همایش به بیان نظرات خود خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این همایش پروانه سلحشوری در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اصل ۶ و ۵۹ قانون اساسی گفت: اولین نکته‌ای که با آن مواجه می‌شویم این است که ما در قانون اساسی‌مان چنین ظرفیتی داریم که وقتی نخبگان جامعه به یک نتیجه نمی‌رسند می‌توانند به آرای مردم مراجعه کنند. در سال ۶۸ وقتی از این ظرفیت استفاده شد، کسی نمی‌گفت چرا از این ظرفیت استفاده می‌کنید.

وی تاکید کرد: چرا ما این موضوع را سیاسی کردیم؟ قانون‌گذار منافع ملی را در نظر گرفته بود و این راهکار را پیشنهاد داد. امروز یک جناح می‌خواهد رفراندوم برگزار کند و جناحی دیگر مخالف است.

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور درباره رفراندوم گفت: در قانون اساسی اتفاقا جنبه جمهوری‌خواهانه وجود دارد اما این جنبه دست بالا را ندارد از جمله مراجعه به نظر مردم.

وی با اشاره به اظهارات صدیقی امام جمعه موقت تهران که گفته بود رئیس‌جمهور قسم یاد کرده که پاسدار قانون اساسی باشد آیا با این قسم می‌تواند خواستار رفراندوم باشد؟ گفت: این تداخل‌ها باعث شده که نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نماینده مردم تهران با اشاره به اظهارات ظریف گفت: ایشان گفت ما انتخاب کردیم که اینگونه زندگی کنیم که این حرف به ما به عنوان نماینده مجلس هم اشاره داشت. اینگونه یعنی چه؟ یعنی وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی نابسامان؟ آیا ما انتخاب کردیم اینگونه زندگی کنیم؟ اگر مردم انقلاب کردند برای بیرون رفتن از این مسائل بود.

وی گفت: امروز یکی از همکاران ما در نطق خود گفت به نظر می‌رسد که در بعد اسلامیت مشکل نداریم اما در بعد جمهوریت مشکل داریم و من فکر کردم که کدام جنبه فعالیت‌های  ما اسلامی است، سیاست؟ فرهنگ؟ اقتصاد ما؟ آیا این‌ها اسلامی است؟ گرایش به سمت اسلام در کشورهای دیگر زیاد است اما ما باید به زور ایدئولوژیک حجاب را حفظ کنیم.

سلحشوری گفت: میانگین کشوری طلاق سی درصد شده است. منفورترین عمل اینقدر به وفور وجود دارد. تنها راه برون رفت از مشکلات موجود همه‌پرسی است. در جامعه شناسی پدیده‌هایی به هم مرتبط هستند. شاید در جامعه ما متاسفانه از آنجا که همه چیز سیاسی شده، این غلبه سیاست بر زندگی روزمره ما باعث شده دچار مشکلات عدیده شویم.

وی گفت: از سه فراکسیون خواستند که مهمترین مشکل را مطرح کنند. به اتفاق هرسه فراکسیون گفتند سیاست خارجی ما باید مورد بازبینی قرار بگیرد. ما با آمریکا مشکل نداریم. اگر با آمریکا دشمن هستیم آیا باید مهر را از چین وارد کنیم؟ این چه مبارزه‌ای است که ما می‌گوییم ما با آمریکا مشکل داریم اما به جز سه چهار کشور همه کشورها رابطه‌شان با ما نامطلوب است. کدام کشور درست و حسابی مسلمان رابطه‌اش با ما خوب است؟ پس ما فقط با آمریکا مشکل نداریم با دنیا مشکل داریم. آیا نباید حل شود؟

سلحشوری گفت:  اگر ما نخواهیم چنین روندی را اختیاری کنیم راهی است؟ مردم ما این وسط چه بهره‌مندی دارند. آیا ما زباله‌گردها را نمی‌بینیم آیا اینان فرزند ما نیستند. آیا اصلا مفهومی به نام وطن برای ما وجود دارد؟ آیا این اولویت دارد؟ برخی مسائل را می‌توان به رفراندوم گذاشت. جالب این است که رفراندوم با انتخابات مقایسه می‌شود.

نماینده تهران گفت: تا اسم رفراندوم می‌آید می گویند ما هر سال انتخابات داریم. دوستانی که معتقدید ما در ۲۲ بهمن حضور داریم. پس چه ترسی از رفراندوم دارید؟ هرکسی درباره همه‌پرسی حرف بزند باید از لحاظ رسانه‌ای با او برخورد تند شود. رئیس‌جمهور ما به اندازه کافی اختیار دارند و بقیه اختیارات پیش‌کش او. ولی ما می‌خواهیم اگر کشور وزارت ارشاد دارد که در آن اجازه داده می‌شود فیلم خانه پدری اکران شود دادستانی نتواند آن را توقیف کند. ما می‌خواهیم وقتی وزارت ارتباطات داریم و مجوز داده، کسی نتواند ۴۵ میلیون نفر را از شبکه اجتماعی محروم کند.

وی افزود: ما می‌خواهیم از جایی برای ما تصمیم نگیرند که شما به چه موسیقی می‌توانید گوش دهید و چه موسیقی نمی‌توانید گوش دهید.

سلحشوری گفت: اگر بشود این کار را کرد ما می‌توانیم مرحله گذاری داشته باشیم تا این مشکلات سیاسی اقتصادی و فرهنگی را حل کنیم. ما کاری را شروع کردیم تا اصلاحاتی انجام شود ولی مسکوت ماند.

برچسب ها: پروانه سلحشوری ، رفراندوم ، همه پرسی

منبع: خرداد

کلیدواژه: پروانه سلحشوری رفراندوم همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، سالار مرادی پیش از ظهر یکشنبه در همایش روز ملی شوراها که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه شورا هم در قانون و هم در شرع کاملاً مشخص است به طوری که در قانون اساسی جایگاه شورا به عنوان پارلمان محلی تبیین شده است و بدون مشورت و همکاری و شور جامعه مدنی شکل نمی‌گیرد که ما بخواهیم منتظر رشد و توسعه یک کشور باشیم.

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدیم مجلس، دولت و نهادهای مدنی هر کدام کار شرح وظایفی دارند و باید کار و رسالت خود را انجام دهند تا توسعه کشور تحقق یابد.

وی با بیان اینکه تمام مشکلاتی که مطرح شد را سال‌های سال شنیده‌ایم، گفت: شوراها بدون بیمه و حقوق و امتیازی، خود را در معرض قضاوت و داوری قرار دادند و با تلاش خود برای خدمت به مردم تلاش کردند.

مرادی بیان کرد: در قانون اساسی تنها نهادی که می‌تواند قانونگذاری کند مجلس است اما در کنار مجلس شورای عالی استان‌ها نیز می‌توانند پیشنهاد ارائه دهند.

وی با بیان اینکه باید بیمه و حقوق برای شوراها درنظر گرفته شود، افزود: به تناسب جمعیت و فعالیت حداقل حقوق برای شوراها باید در نظر گرفته شود و این طرح یکی از طرح‌های پیشنهادی است که در مجلس جدید مطرح می‌شود.

مجلس دوازدهم با تعامل و همفکری برای حل مشکلات مردم قدم بر می‌دارد

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه مطالبات و انتظارات مردم زیاد است، گفت: نمی‌توانیم بگویم که مشکلات در سطح کشور وجود ندارد اما امیدوارم مجلس دوازدهم بتواند با تعامل و همفکری بخشی از مشکلات ملی را حل کند که به مراتب آن مشکلات استانی هم حل می‌شود.

مرادی تصریح کرد: باید رابطه بین مجلس و بین شوراهای شهر و روستاها وجود داشته باشد تا در سطح ملی بتوانند اثرگذار باشند

وی اضافه کرد: هر کسی در حوزه عمومی قدم برمی‌دارد با مشکلات و چالش‌ها و انتقادات روبرو خواهد بود و امیدوارم مجلس دوازدهم با عقلانیت و اعتدال بتواند مشکلات مردم را کاهش دهد.

منتخب مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی از افزایش مهاجرت مردم از روستا به شهر ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: با مهاجرت روستاییان به شهرها در واقع تولیدکنندگان به مصرف کننده تبدیل می‌شوند.

مرادی توجه به زیرساخت‌ها در روستاها و ساخت جاده، مدرسه و تأمین آب آشامیدنی در روستاها را لازمه ماندگاری روستاییان و ممانعت از مهاجرت آنها به شهر خواند و گفت: مهاجرت روستاییان زنگ خطری برای مسؤولان و متولیان امر است که باید به این موارد توجه شود.

وی از زحمات هیأت نظارت، بازرسی و مدیران اجرایی و مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه گذشته تقدیر کرد.

کد خبر 6090927

دیگر خبرها

  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • دستگاه‌های نظارتی مشکلات شرکت پیش فروش خودرو را هشدار می‌دادند
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • آذربایجان شرقی مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی دارد
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور درحال حل‌شدن هستند
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد