Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: براساس اطلاعات و باور موجود، ایران در حال غنی سازی بوده و هست؛ که گامی بسیار بد خواهد بود!
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهارنظرهای آمریکایی‌ها درباره ادعای مفقود شدن «رابرت لوینسون» کارمند سابق اف‌بی‌آی در ایران، در پیامی توئیتری گفت، اگر ایران بتواند لوینسون را برگرداند، «گامی بسیار مثبت خواهد بود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری نوشته است: «اگر ایران بتواند رابرت اِی لوینسون مامور آمریکایی ربوده شده سابق اف‌بی‌آی را که 12 سال قبل در ایران مفقود شده است برگرداند، اقدامی مثبت خواهد بود. در عین حال، با توجه به اطلاعات و باور موجود، ایران در حال غنی سازی بوده و هست که این یک اقدام خیلی بد خواهد بود».
اظهارنظر همزمان دونالد ترامپ درباره پرونده رابرت لوینسون و غنی سازی اورانیوم در ایران در شریطی صورت گرفته که مقام‌های ایرانی بارها ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن را رد کرده‌اند.
«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه (دیروز) درخصوص ادعاها درباره اینکه لوینسون تبعه ‌آمریکایی در ایران پرونده‌ای در دادگاه انقلاب دارد، گفت: آقای لوینسون هیچ پرونده قضایی یا کیفری در هیچ یک از محاکم ایران ندارد. بحث مفقود شدن ایشان است که جمهوری اسلامی برای کمک انسانی پرونده یک مفقود را برای او باز کرده است. براساس درخواستی که از ایران شد ایران با حسن نیت این موضوع را پیگیری می‌کند. ما اطلاعی از سرنوشت ایشان نداریم اما هرکاری از دست ما بر بیاید انجام می‌دهیم».
طبق برخی گزارش‌ها، رابرت لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی در سال 2007 برای انجام یک مأموریت به سفارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) راهی ایران شده بود.
مقامات آمریکایی مدعی‌اند که او به جزیره کیش سفر کرده و در آنجا مفقود شده است. بعد از مفقود شدن لوینسون چند تصویر و یک نوار ویدئویی از وی منتشر شد، در حالی که لباس زندانیان گوانتانامو را بر تن داشت.
هرچند مقام‌های ایران بارها اعلام کردند که اطلاعی از سرنوشت رابرت لوینسون ندارند، اما طی سال‌های گذشته ادعاهای ضد ایرانی آمریکایی‌ها در این باره همچنان ادامه داشته است.
چندی قبل وزارت امور خارجه آمریکا از پاداش جدید تا 20 میلیون دلار برای اطلاعات معتبری که به مکان و بازگشت رابرت لوینسون اشاره کند، خبر داد.
اظهارنظر توئیتری ترامپ درباره غنی سازی اورانیوم در ایران هم چند روز بعد از اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران صورت گرفته است.
ادعای ترامپ درحالی است که دلیل اصلی کاهش تعهدات ایران در خصوص توافق هسته‌ای به خاطر خروج یکجانبه دولت آمریکا از این توافق بین‌المللی صورت گرفته است.

گزافه گویی پامپئو درباره روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی
دو روز پیش وزیر امور خارجه آمریکا با هدف ایجاد حساسیت در خصوص روابط میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، اتهاماتی را متوجه ایران کرد.
به گزارش پولیتیکو، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای از«بازداشت یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط ایران در هفته گذشته انتقاد کرده و گفت: برخورد با این بازرس اقدامی زننده و غیر قابل توجیه» برای ایجاد ارعاب بود.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نسبت به عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.
سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که از ورود این بازرس آژانس به دلیل نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری شد.
بر همین اساس مجوز پذیرش این بازرس زن آژانس اتمی لغو شده و وی ایران را به مقصد وین ترک کرده است.
مایک پامپئو در بیانیه خود مدعی شده است که ایران این بازرس آژانس بین المللی را بازداشت کرده اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی به طور موقت مانع خروج این بازرس از ایران شده بود.
اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه در جلسه شورای حکام اعلام کرد این اتحادیه به حرفه‌ای و بی‌طرف بودن بازرسی‌های آژانس اطمینان دارد و از ایران می‌خواهد که بر اساس تعهدات قانونی خود و طبق قوانین آژانس، اجازه دهد بازرسان وظایف خود را انجام دهند.
در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، «کاظم غریب‌آبادی» نماینده ایران در آژانس عنوان کرد که دستگاه‌های امنیتی در نطنز درباره وجود مواد خطرناک همراه با بازرس آژانس هشدار داده بودند و آزمایش‌ها نیز نشان از مواد «منفجره نیترات» داشته است.

هوک: همه کشورها علیه ایران تحریم وضع کنند!
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد «همه کشورها باید گام‌های جدی برای برآورد واضح چشم‌اندازهای ایران بردارند» و تحریم‌هایی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور وضع کنند.
چند روز پیش روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» گفت‌وگویی با «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انجام داد و هوک مانند همیشه اظهاراتی بسیار تندی علیه تهران مطرح کرد.
با وجود اینکه ایران بارها گفته دنبال سلاح هسته‌ای نیست، اما هوک بار دیگر این ادعا را تکرار کرد و گفت نباید به تهران این اجازه را داد.
وی از کشورها خواست « تحریم‌هایی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، حمایت مالی آن از فعالیت‌های تروریستی و تسلیح نمایندگان در منطقه خاورمیانه وضع کند».
هوک سپس دعوت رئیس‌جمهور ایران به پیوستن کشورها به «ابتکار صلح هرمز» را مضحک خواند و گفت، کسی آن را جدی نمی‌گیرد.
«الشرق الاوسط» در اولین سوال از هوک درباره گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای پرسید. هوک در پاسخ ادعا کرد: این مهم است که کشورهای جهان ایران را مسؤول این افزایش تنش هسته‌ای و اقدام به غنی‌سازی اورانیوم بدانند خصوصا اینکه در زمانی اتفاق افتاد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای خود شفافیت کامل دارد. این امر باید برای همه نگران‌کننده باشد زیرا ایران از اولین کشورهای حامی تروریسم در جهان است و با آژانس انرژی اتمی بازی موش و گربه دارد».
وی ادامه داد:«این اولین بار نیست که ایران یک نقض هسته‌ای سریع داشته است، همه کشورها باید گام‌های جدی برای برآورد واضح چشم‌اندازهای ایران بردارند و مانع از حصول این کشور به سلاح هسته‌ای شوند، زیرا دستیابی ایران به این سلاح خاورمیانه را به صورت کامل تغییر خواهد داد، زمان آن رسیده که جامعه بین‌المللی تحریم‌هایی علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، حمایت مالی آن از فعالیت‌های تروریستی و تسلیح نمایندگان در منطقه خاورمیانه وضع کند. ایران به دلیل توافق هسته‌ای خطرناک‌تر شده و معتقدیم کشورهای امضا کننده توافق باید این را بفهمند».
سوال دیگر الشرق‌الاوسط این بود که با توجه به اقدامات هسته‌ای اخیر ایران، از نظر هوک بهترین کار در برهه کنونی علیه ایران چیست «تحمیل تحریم‌های جدید، اعلام پایان توافق هسته‌ای یا طرح پرونده در شورای امنیت؟»
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد: «بهترین شیوه برای منع ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای کار در خارج از چارچوب توافق هسته‌ای است. ما از آنچه در طول یک سال و نیم گذشته خارج از چارچوب توافق هسته‌ای وضع کردیم، خوشحالم. ما تحریم‌های یک جانبه‌ بسیار قویتری از ساختار تحریم‌هایی جمعی که در متن توافق هسته‌ای آمده بود، بر ایران تحمیل کردیم. می‌توانم بگویم توافق هسته‌ای مانعی در برابر کشورهای دیگر برای حل امور و تهدیدات غیر هسته‌ای ایران که در طول چهار سال گذشته بیشتر شده، بوده است».
این روزنامه سعودی در ادامه پرسید، رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه گذشته «ابتکار صلح هرمز» را مطرح کرد و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه آن را تکرار کرد ، برآورد شما چیست؟
هوک مدعی شد: «وزیر خارجه ایران تاریخی طولانی در نقش روشن کردن آتش و آتش‌نشان به صورت همزمان دارد؛ نظام ایران چندین دهه نزاع‌های بسیاری در منطقه شعله‌ور کرده و سپس تلاش کرده با ظاهر سازنده صلح دیده شود؛ معتقدم آنچه پیشنها داده‌اند امری مضحک است و کسی این ابتکار را جدی نمی‌گیرد».

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۴۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی درباره برنامه هسته ای ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامرضا نوری قزلجه رییس فراکسیون مستقلین مجلس، در پاسخ به سوالی پیرامون برخی اظهارنظرهای مطرح شده اخیر با محتوای «تغییر دکترین نظامی کشور و یا اشاره به انجام آزمایش در حوزه تسلیحاتی که غیرمستقیم اشاره به استفاده نظامی از فناوری هسته‌ای دارد»، گفت: با توجه به نیاز کشور در زمینه‌های انرژی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و ... برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز و تحت نظارت مستمر و داوطلبانه ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش می‌رود.

وی در گفتگو با ایلنا، تصریح کرد: اگر یک زمانی اظهاراتی برخلاف این مساله صورت گیرد به نظر می‌رسد یا از روی بی اطلاعی است یا از عدم اشراف به موضوع حرام بودن شرعی و اخلاقی استفاده از این فناوری برای مصرف تسلیحاتی.

نوری قزلجه خاطرنشان کرد: معتقدم که فناوری هسته‌ای در کشور ما در مسیر صلح آمیز و با هدف رفع نیازهای داخلی کشور در توسعه و پیشرفت در حوزه های مختلف در حال فعالیت است و قطعا هم کشورهای دوست و همسایه از نعمات این دستاوردهای قابل توجه و ارزنده ای که کشور ما دارد و خواهد داشت در حوزه های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و پزشکی بهره مند خواهد شد.

وی افزود: کشور ما در جهت تامین امنیت غذایی یا تامین داروها و درمان های بر پایه پزشکی هسته ای این فعالیت را دنبال می کند و الان هم صنعت هسته‌ای خیلی کاربردی بوده و بخش کاربری این صنعت هم به سرعت دارد توسعه پیدا می‌کند و حتما هم به کشور کمک خواهد کرد، همه این فعالیت ها در کشور ما در مسیر صلح آمیز است.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: به هر حال یک سری بدخواهان در دنیا هستند که توسعه و پیشرفت ایران را بر نمی تابند و سعی می کنند از هر فرصت و بهانه ای برای تحت فشار قراردادن کشور ما استفاده کنند؛ ولی آنچه که اهمیت دارد و برای جامعه بین‌الملل قابل قبول است شاید نگاه و نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است که فعالیت های کشور ما تحت نظارت آن ها است و صلح آمیز بودن صنعت هسته ای ما را تایید می کنند.

نوری قزلجه در پاسخ به این سوال که «این نوع اظهارنظرها چه آسیب و خدشه‌ای به جایگاه دستگاه دیپلماسی کشور وارد می‌کند؟»، گفت: من معتقدم که اظهارنظرهای خلاف اهداف فناوری هسته ای کشورمان دانسته یا ندانسته کمک به آن جریان بین المللی است که می خواهد ایران هراسی را ترویج کند و برخورد امنیتی با کشور ما داشته باشد و کار دستگاه دیپلماسی کشور را برای دفاع از مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران با سختی مواجه می‌کند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898989

دیگر خبرها

  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • روزهایِ آخر کریمی قدوسی در پارلمان؛ طلایه دار ادعاهای تکذیب شده /توئیت های عضو پایداری دردسر هسته ای ایجاد خواهد کرد؟
  • واکنشی به ادعاهای عجیب هسته‌ای کریمی قدوسی
  • واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش نوری قزلجه به ادعاهای عجیب کریمی قدوسی درباره برنامه هسته ای ایران
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟