Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت صمت، علی غفوری مقدم، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان در این همایش اظهارداشت: این نمایشگاه که توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی مشهد اجرایی شده است، پنجمین نمایشگاهی است که توسط استان در این کشور برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با تلاشهای وزارت امور خارجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط مراودات تجاری با تاجیکستان رو به بهبود نهاده است گفت: سیاست دولت، توسعه صادرات غیر نفتی بویژه در کشورهای آسیای میانه، کشورهای همسایه و کشورهایی که قرابت های مختلفی با ما دارند می باشد و با توجه به اینکه کشور تاجیکستان دارای همه این ویژگیها می باشد باید از شرایط به وجود آمده استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عضویت ما در اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل 5 کشور بزرگ می شود و بیش از 860 قلم کالا را در بر می گیرد، اتفاق بزرگی است که در حوزه صادرات کشورمان افتاده است، افزود: نحوه حضور ما در این فرایند، بسیار مهم است و باید بتوانیم با استفاده از ظرفیت هایمان، وضعیت صادرات را بهبود بخشیم.

غفوری مقدم تاکید کرد: کشور تاجیکستان در حوزه های صنایع غذایی بویژه شیرینی و شکلات، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی، شوینده ها، کشاورزی، دامداری و مرغداری، به واردات نیاز دارد و با توجه به داشتن توانایی، تکنولوژی و امکان صادرات این محصولات باید از فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: در کنار فعالیت های نمایشگاهی، باید ایجاد مرکز تجاری دائمی ایران در تاجیکستان و ایجاد نمایندگی هایی برای برندهای قوی و معتبرمان در تاجیکستان را در اولویت قرار دهیم که در هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت با مشارکت بخش خصوصی این آمادگی را داریم.

در این همایش، محمدعلی امیرفخریان، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان نیز اظهارداشت: صادرات کشور تاجیکستان به کشورهای مختلف در سال 2018 بیش از یک میلیارد دلار و واردات آن از سایر کشورها 3 میلیارد دلار بوده است و عمده‌ترین کشورهای شریک صادراتی‌اش شامل ترکیه، چین، روسیه، سوییس، ایران و الجزایر و عمده ترین شرکای وارداتی اش شامل روسیه، قزاقستان، چین و ایران می باشد.

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی این کشور شامل دام زنده، ماهی، آلومینیوم، انرژی برق، پنبه، میوه، روغن های گیاهی و نساجی و عمده کالاهای وارداتی آن نیز شامل مواد پتروشیمی، اکسید آهن، ماشین آلات و تجهیزات مواد غذایی و غلات بوده است.

امیر فخریان با اشاره به اینکه در سال 97، 71 درصد صادرات کشورمان به تاجیکستان مربوط به خراسان رضوی بوده است افزود: طی سال گذشته، از 78 میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران به تاجیکستان، 55 میلیون دلار مربوط به استان خراسان رضوی بوده است که این رقم، معادل 2.4 درصد کل صادرات غیرنفتی استان می باشد.

وی تصریح کرد: اﻗﻼم ﻋﻤﺪه ﺻﺎدراﺗﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن شامل ﺷﯿﺮﯾﻨﯽ، ﺳﺎﯾﺮ رﻧﮓ ها و ورﻧﯽ ها، اﻧﻮاع ﭘﺴﺘﻪ، دﺗﺮﺟﻨﺖ ﻗﺎﻟﺒﯽ ﭘﻮدر، اﮐﺴﯿﺪ آﻟﻮﻣﯿﻨﯿﻮم، ﺳﺎﯾﺮ داروها، ﺳﺎﯾﺮ ﻟﻮﻟه ها و ﭘﺮوﻓﯿﻞ ھﺎی ﺗﻮ ﺧﺎﻟﯽ، ﺑﯿﺴﮑﻮﯾﺖ، ﺳﺎﯾﺮ ورﻗﮭﺎی ﺷﯿﺸﻪ رﯾﺨﺘﮕﯽ ﯾﺎ ﺗﺨﺖ ﺷﺪه، ﮐﺎﺷﯽ و ﺳﺮاﻣﯿﮏ، ﺳﺎﯾﺮ ﻧﺎﻧﮭﺎ و ﻓﻄﯿﺮ و اﻗﻼم ﻋﻤﺪه وارداتی اﯾﺮان از ﺗﺎﺟﯿﮑﺴﺘﺎن شامل پنبه، پیله ابریشم، زینک، ﻧﺦ ﻳﻚ ﻻ از اﻟﯿﺎف ﺷﺎﻧﻪ زده، ﻟﻮازم ﻣﺼﺮﻓﻲ آﻧﮋﻳﻮﮔﺮاﻓﻲ و آﻧﮋﻳﻮﭘﻼﺳﺘﻲ، ﮐﺎﻏﺬ روزﻧﺎﻣﻪ ﺑﺸﮑﻞ رول ﻳﺎ ورق، ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺼﻨﻮﻋﺎت ازﻣﻮاد ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﻲ ﻏﯿﺮ ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺠﺰ ﮐﭙﺴﻮل داروﺋﻲ از ﻧﻮع ژﻻﺗﯿﻦ می باشد.

امیرفخریان افزود: تولید و توزیع برق، فرآوری مواد غذایی و بسته بندی، تجهیزات و خدمات معدن، حمل و نقل هوایی و گردشگری از فرصتهای فعالیت در تاجیکستان می‌باشد.

وی اظهارداشت: انتخاب معاونان وزیر امور خارجه دو کشور به عنوان سفیر دو کشور مقابل، برقراری پرواز مشهد- دوشنبه و تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان، از مواردی است که ارتقاء روابط در آینده را نوید می‌دهد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران تاجیکستان جمهوری اسلامی ایران خراسان رضوی سازمان صنعت معدن و تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۵۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان

تین نیوز

اتاق بازرگانی و صنایع قرقیزستان از ابراز علاقمندی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در این کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، طرف چینی نسبت به سرمایه گذاری در ساخت بندر خشک جدید و بزرگ در قرقیزستان و اتصال این بندر به شبکه ریلی چین اعلام آمادگی کرده است. قرقیزستان از مهمترین همسایگان چین به حساب آمده و شاخه ای از کریدور میانی BRI با عبور از شبکه ریلی  این کشور به سمت غرب رهسپار می شود.

به نوشته اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، به منظور انجام توافق اولیه میان دو کشور، یک هیات اعزامی از قرقیزستان به استان شی یان چین سفر کرده و با مقام های ارشد این استان به رایزنی پرداخته اند.

رئیس اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین در این خصوص اعلام کرده است: چینی ها سال گذشته کار ساخت بندر خشک مشابهی را در قزاقستان آغاز کرده اند. با توجه به برنامه ساخت راه آهن چین – قرقیزستان – ازبکستان در آینده نزدیک، مدیر بندر خشک شی یان چین، نسبت به ساخت بندری مشابه پروژه قزاقستان در کشور ما اعلام آمادگی کرده است.

به گفته مقام های اتاق بازرگانی قرقیزستان و چین، سران دو کشور نیز در خصوص ساخت بندر خشک در خاک قرقیزستان و با سرمایه گذاری چین، با یکدیگر رایزنی کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • همایش تجاری ایران و تاجیکستان
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را/ دود این سیاستها به چشم صادر کننده‌ها می‌رود
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • امضای سند همکاری مشترک بین ایران و پاکستان زمینه‌ساز ارتقاء روابط خواهد بود