نود درصد فیلمهای رسیده به جشنواره کارگاهی است/ ضرورت تفکیک بخشهای مختلف جشنواره رشد
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۶۹۱۷
حسن نقاشی معتقد است یکی از مهمترین ضروریات جشنواره رشد به عنوان ویترینی از سینما و پس از پشت سرگذاشتن سال ها تجربه و آزمون و خطا، تفکیک بخش های مختلف داستانی ـ مستند، فیلم های کوتاه ـ بلند و ... است.
حسن نقاشی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینمای مستند در گفت و گو با گروه فرهنگی قدس آنلاین با اشاره به آثاری که در این دوره از جشنواره پذیرفته شده اند، گفت: معمولاً در جشنواره ها با دو دسته اثر روبهرو هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نوددرصد فیلمهای رسیده به جشنواره کارگاهی است
وی در ادامه افزود: همیشه در جشنوارههای مختلف میبینیم که تعداد قابل توجهی فیلم به دبیرخانه ارسال شده است اما هیچ گاه سوال نمی کنیم آیا اقتصادی پشت آن بوده یا صرفاً یک رفتار کارگاهی است. به نظرم نود درصد فیلم هایی که به جشنواره رسیده کارگاهی هستند اما آن بخش از فیلمهایی که قابل پخش بودند که البته تعدادشان هم کم بود به ما این فرصت را داد که بتوانیم از میان آنها بهترینها را انتخاب کنیم. در واقع هدف هیئت انتخاب ایجاد تنوع در لیست ارائه شده بود و سرآمد فیلم ها را در این لیست قرار دادیم.
این مستندساز تاکید کرد: نکته دیگر اینکه تعداد فیلم های قابل توجه به لحاظ کیفی، خلاقیت، فرم ساختار و بخش فنی کم بود. اینها مشخصههایی است که یک فیلم خوب را از یک فیلم کارگاهی تفکیک میکند. بدین معنا که خیلیها برای محک خودشان فیلم میسازند و همان را برای جشنواره ارسال میکنند و همین باعث میشود تا فاصله میان آثار ارسالی به لحاظ سطح کیفیت زیاد باشد اما در نهایت با بررسیهایی که انجام شد، ۱۰ اثر مستند با تنوع موضوعی همچون محیط زیست، تاریخ، اجتماعی، آب و فرهنگ ایرانی انتخاب شد که فیلمهای بسیار خوبی هم هستند. این شکل انتخاب تعمداً صورت گرفت تا کسانی که این فیلمها را دنبال میکنند با گونههای مختلفی از سینمای مستند آشنا شوند و به شما قول می دهم تمام فیلم هایی که انتخاب شده هم تربیتی و آموزشی است و هم این که محدودیت سنی ندارد و هرکسی میتواند آن را ببیند.
تفکیک بخش های جشنواره رشد از ضروریات است
وی در پاسخ به این پرسش که جشنواره رشد در آستانه پنجاه سالگی اش تا چه حد توانسته در فرآیند آموزشی کشور اثربخش باشد گفت: اولاً دبیری که برای این جشنواره انتخاب شده چنین نگاهی دارد و من سالهاست ایشان را میشناسم و میدانم دغدغههای زیادی دارند و امسال هم که دبیر شدند با برنامه آمده و مطمئنم در پنجاهمین سال برپایی جشنواره ایده هایی که روی آنها فکر بسیاری شده را پیاده خواهد کرد. اما به نظرم از جمله مسائل مهمی که باید به آن پرداخت این است که باید بین بخشها تفکیک صورت بگیرد. اگر قرار است جشنواره رشد به عنوان ویترینی از سینمای مستند و داستانی ایران باشد در وهله اول باید بخش های مختلف مشخص و از بخش تولیدات آموزشی، تربیتی و ... تفکیک شود.
این تهیه کننده یادآور شد: میدانم که سالهاست معلمان و دانشآموزان برای این جشنواره فیلم میسازند و بخشی مختص آنها وجود دارد اما تلفیق کردن آنها با هم میتواند به نوع انتخاب آسیب بزند. در صورتی که اگر بخشی از جشنواره به دانش آموزان اختصاص پیدا کند کافی است، ضمن این که جشنوارههای موازی مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان وجود دارد که دقیقاً شاگردان مدارس را به سینما میبرد. در حالی که اینها باید با هم تلفیق و ترکیب شوند و ببینیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
جشنواره رشد آزمون و خطای خود را انجام داده است
عضو هیئت انتخاب آثار ایرانی ادامه داد: نکته دیگری که اصلاً به آن توجه نمیشود این است که همیشه مخاطبان خود را با سیاستهایی که در لحظه اعلام میکنیم و یا گمان میکنیم خیلی کارشناسانه است و سپس متوجه میشویم اینطور نبوده غافلگیر میکنیم. به نظرم جشنواره رشد آزمون و خطای خود را انجام داده و به جایگاه واقعی خودش نزدیک شده است و حالا باید بخشهای خودش را به صورت جدی تفکیک کند، نه به صورت فرم و آنچه به ظاهری اعلام می شود. به طور مثال باید فیلم های مستند بلند از کوتاه تفکیک شوند. در واقع خردهای که میتوانم به این جشنواره بگیرم این است که یک فیلم نود دقیقهای با یک فیلم ۱۵ دقیقهای قضاوت میشود و جایز نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نکته دیگر این است که اگر میخواهیم جشنوارهای عملکرد موفق داشته باشد باید دو مؤلفه را روایت کند. نخست این که از بخش دولتی خارج شود و دولت صرفاً نظارت داشته باشد اما آن را اداره نکند. دوم اینکه دبیر جشنواره حداقل برای ۵ سال حکم داشته باشد تا بتواند سیاستهایی را در طول زمان پیاده و اجرایی کند. شما به جشنواره سینما حقیقت نگاه کنید. در دوران مدیریت آقای طباطبایی تحولاتی را پشت سرگذاشته و آزمون و خطاهایی داشته است و به یک نتایجی رسیده و دبیر جدید نیز اهدافی که طی این سال ها به آن رسیده شده را اجرایی می کند. اما در جشنواره رشد شاهد چنین چیزی نیستیم. هر مدیری که به آموزش و پرورش آمده حکمی گرفته و دبیر بوده و خواسته به صورت اداری و سیستماتیک این جشنواره را اداره کند. در حالی که نیاز داریم یا بخش خصوصی یا یک تفکر ثابت در این جشنواره وجود داشته باشد. من به شما قول می دهم قصد دوستان بر همین تفکیک کردن بخشها است و اگر این اتفاق رخ بدهد نگاه حرفهای تری به سینما میشود و به نظرم وقتش است که این اتفاق بیفتد؛ چرا که کارکردهای سیستم آموزشی تغییرات بسیاری کرده و باید این را در جشنواره هم لحاظ کرد.
سینما آخرین نفسهایش را دهه هفتادکشیده است
نقاشی با اشاره به وضعیت سینما و عملکرد آموزشی آن اظهار کرد: سینمای ایران در شرایطی قرار گرفته است که نیازمند آسیب شناسی است. سینمای ما بهترین آثارش را به لحاظ فرم، تربیت، آموزش و تأثیرگذاری در مخاطب ارائه کرده و آخرین نفس هاش را دهه هفتاد کشیده است. ما سال هاست از معضلاتی در فیلم ها صحبت میکنیم که نه تنها برطرف نشده بلکه بدتر هم می شود و استثنائا اگر فیلمی در سینمای ایران شکفت دلیل نمیشود فکر کنیم کل سینمای ایران پویاست. اما سینمای مستند شریف ترین سینماست و مستندسازان برای جامعه خودشان دغدغه دارند. سینمای مستند برخلاف سینمایی که دولت میلیاردها خرج آن میکند با پول اندک و سرمایه ناچیز کار می کند و سالهاست نماینده ماست و کار خودش را می داند.
چهل و نهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی آموزشی و تربیتی رشد از ۲۴ آبان تا اول آذر در تهران و کلیه شهرستانهای استان تهران برگزار میشود و پس از آن از ۲ آذر تا ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، تمامی استانهای کشور بهتدریج میزبان این جشنواره خواهند بود.
دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزارکننده این رویداد بینالمللی بهدبیری وحید گلستان است.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: حسن نقاشی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهمترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
ایسنا/لرستان مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهمترین هدف از برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن گسست و شکافهای بین نسلی است.
محمدکریم خورشیدوند در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین، اظهار کرد: جشنواره ملی اقوام ایران زمین رویدادی فراملی است و ماهیت فرهنگی دارد و هدف آن نیز حفظ میراث فرهنگی اقوام ایرانی و نمایش وحدت و انسجام ملی است.
وی ادامه داد: این جشنواره در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار در استان گلستان به همت بنیاد ایرانشناسی برگزار شد و در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی نیز به ثبت رسیده است.
خورشیدوند بیان کرد: لیست برخی برنامههای اجراشده در آن زمان نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات، اجرای موسیقی سنتی و آیینی و بخشهای روستایی بود که سیاهچادرهای مختلف از اقوام مختلف برپا شد، چون به رسم و رسوم و تاریخ و تمدن اقوام مختلف ایران زمین اشاره داشت.
او تأکید کرد: برگزاری این رویداد فرهنگی باعث میشود مطالعه ما نسبت به اقوام ایران زمین و تاریخ سرزمینمان بیشتر شود.
وی افزود: اگر بخواهیم تعریف اقوام ایران زمین را بگوییم به مردمی میگویند که در زمان باستان در حیطه قلمرو شاهنشاهی در زمانهای مختلف زندگی میکردند و دارای حکومت و تمدن بودند، چه در دوره هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان که تاکنون تغییرات و رویکردهای مختلفی داشتند؛ اما آنچه از تاریخ مطالعه میکنیم وجه اشتراک بین این اقوام مختلف است که در دولتهای حکومتهای مختلف زندگی میکردند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: اقوام ایران زمین در عصر هخامنشیان به ایران و انیران تقسیم شدند که لقبهای دوران هخامنشی و ساسانی بودند، امیران به غیر آریاییها میگفتند و ایران نیز به کسانی که اصالتاً آریایی بودند، فهرستی از اقوام مختلف در این قلمرو هخامنشی در سنگنوشتههای تخت جمشید و دیگر جاها آمده است.
وی گفت: زبان محاورهای اقوام ایران زمین در ایران باستان، پهلوی یا همان پارسی میانه بوده که این قلمرو باعث نزدیکی بیشتر زبانی در اقوام شده است، شاید امروزه بیش از ۳۲۰ میلیون نفر وجه اشتراک زبانی با ما دارند و جزء اقوام ایرانی محسوب میشوند و اقوامی در طول تاریخ کشورهای مختلفی بودند که از ایران جدا شدند.
خورشیدوند با اشاره به اینکه در تعریف خانواده داریم که خانوادهها اجزای سازنده یک جامعه هستند، ادامه داد: یعنی کودک در خانواده و کانون آن هم جامعهپذیر و هم تربیت میشود، این جامعهپذیری و تربیت انسان درون کانون خانواده متأثر از قومیت است و همین تنوع قومیتها باعث شده خردهفرهنگها بهعنوان رنگینکمان فرهنگی در ایران شکل بگیرد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهمترین هدف برگزاری این رویداد فرهنگی هنری پر کردن گسست و شکافهای بین نسلی است و پیدا کردن هویت واقعی ملی که امروزه تحت عنوان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی میشود از آن یاد کرد. همچنین معرفی ظرفیتهای موجود و جاذبههای گردشگری بهویژه در لرستان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی لرستان چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین را در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری به همت همه دستگاههای فرهنگی برگزار خواهد کرد که از همین جا از همه دستگاههای فرهنگی از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه لرستان، بنیاد ایران شناسی، دانشگاههای استان، علوم پزشکی، فنی و حرفهای، مرکز لرستانشناسی دانشگاه لرستان، شهرداری، شورای اسلامی شهر خرمآباد و همه دستگاههای فرهنگی انتظار داریم کمک کنند تا بتوانیم به واسطه وجود این جشنواره لرستان را بیشتر از پیش معرفی کنیم.
او گفت: لرستان ظرفیتهای خوبی دارد و مهمتر از همه اینکه ما سرزمین فراوانی بودهایم و هستیم و این فراوانی بیشتر غنای فرهنگی ماست ولی آنطور که باید تبلیغ نکردیم و میتوانیم از ظرفیت این جشنواره استفاده کنیم تا رابطه بین اقتصاد و فرهنگ نیز در اینگونه جشنوارهها تبلور پیدا کند.
انتهای پیام