لاریجانی: برای رسیدن به مفهوم عدالت باید به درک فطرت انسانی دست یابیم
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۵۷۱۵۵
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به موضوع عدالت در مبحث حکمرانی اسلامی گفت: در این تفکر برای رسیدن به مفهوم عدالت باید به درک مفهوم فطرت انسانی دست پیدا کنیم.
علی لاریجانی در همایش حکمرانی اسلامی در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است ضمن تبریک مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد: مفهوم حکمرانی موضوعی غیرقابل تغییری نیست ممکن است جهتگیری آن ثبات داشته باشد ولی در طول زمان مفهوم و حالتی سیار دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: بعد از تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات تحولاتی در موضوع حکمرانی ایجاد شد شرایط اصلی ما نیز تاثیراتی در موضوع حکمرانی گذاشته است. میتوان به عناصری که این تاثیرات و این تغییرات را ایجاد کردند اشاره کرد. مباحثی مانند افزایش آگاهی مردم نسبت به مسائل کشور اینکه ساختاری ساده برای حکمرانی قابل پذیرش برای مردم نیست. همچنین تاثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در زندگی مردم دیگری تنوع زیاد در نیازهای جامعه و در هم تنیده بودن مسائل اداره کشور از جمله این موارد است.
رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برخی مولفهها نیز از نظر بانک جهانی در این باره مورد توجه است. مولفههایی مانند اظهارنظر و پاسخگویی، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیمگری و حاکمیت قانون که باید گفت به چنین موضوعاتی نمره میدهند و مشخص میشود که حکمرانی مورد نظر مطلوب است یا خیر. این شاخصهها را مورد کارشناسی قرار میدهند که نسبت به کشور ما این کارشناسی انجام شده برای مثال در کشور ما در حوزه تنظیمگری رتبه پایینی داشتیم ولی در بخشی مثل پاسخگویی در برخی زمانها وضع بهتر است.
لاریجانی ادامه داد: ما در چهار دههای که از عمر نظام میگذرد به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردیم. این دستاوردها با توجه به محدودیتهایی بوده که برای ما ایجاد کردهاند. البته قبول دارم نواقصی داریم اما نواقص کجا است؟ در نگاه کلی متوجه میشویم که اینگونه نبوده که هیچ یک از دولتهای پس از انقلاب قصد خدمت نداشته باشند. هر کدام بخشی از کار را دنبال کردند. اوایل انقلاب که بحث اداره کشور مطرح بود ساختار اقتصادی دولتی شکل گرفت و فضای تفکر سوسیالیستی به عنوان امری مترقی بین روشنفکران مطرح بود.
وی افزود: ما نسبت به بخشهایی از حقیقت واقف بودیم ولی از بخشهایی غافل بودیم یا بعد از آن مسالهی سازندگی کشور مطرح بود ولی در آن نیز نواقصی داشتیم یا در زمان توسعه سیاسی کشور آیا صرفا در موضوع حکمرانی مطلوب توصیه سیاسی مطرح است یا در موضوع تعاملات بینالمللی که البته در حکمرانی امری لازم است اما همین تعاملات تمام وجوه حکمرانی است؟ یا در دورهای که عدالتمحور بود باید توجه کنیم که عدالت به نحوی عوامگرایانه و نارس مورد توجه قرار گرفت که به همین دلیل به نتیجه مطلوب نرسید.
وی اظهار کرد: در واقع دولتها تا حدی به موضوع حکمرانی توجه کرده و عمدی در عدم شکلگیری حکمرانی مطلوب نداشتند. تئوریپردازی منسجمی در این زمینه صورت نگرفته بود. موضوع حکمرانی در تفکر اسلامی دارای نکات مهمی است که باید مورد ملاحظه قرار گیرد. این موضوع را میتوان از قانون اساسی استنباط کرد. باید ابتدا به آرای حکما و فقها رجوع کنیم و ببینیم که نظرات آنها درباره مدینه فاضله چه بوده در زمینه فلسفه سیاست یک نکته مهم در نظر آنها مهم است و آن هم محوریت عدالت است.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متفکرین و فیلسوفان غرب نیز از گذشته تا امروز درباره عدالت نظراتی داشتند سه گرایش در غرب در این باره وجود دارد فایدهگرایان که صرفا بر لذت و خرسندی تاکید دارند، اختیارگرایان که بر فضای آزاد در حکمرانی مطلوب تاکید دارند و هرگونه کنترل بازار را عملی ضد عدالت میداند و شهودگرایان که البته اصول اولیه اخلاقی را مانند وفاداری در موضوع حکمرانی مورد نظر قرار دادند.
علی لاریجانی گفت: اگر به کتاب الهی رجوع کنیم میبینیم که هدف ارسال رسل قصد به عدل بوده است. برای توجه به موضوع عدالت چارهای نداریم که بر مولفههای مهم در تفکر اسلامی تمرکز کنیم و موضوع فطرت را روشن سازیم. تا این موضوع تبیین نشود نمیتوانیم به عدالت و نه موضوع حکمرانی مطلوب دست پیدا کنیم. فطرت در سرشت انسانها در درک و فهم آنها و همچنین در خواستههای آنها وجود دارد. ممکن است در برخی موارد مانند میل به غذا غریزی باشد اما در کنار این موضوع وجهه روحی هم مشهود است تا مقوله فطرت را کامل مورد توجه قرار ندهیم. به تئوری مطلوب برای حکمرانی دست پیدا نمیکنیم. انسان دارای استعداد است و همه انسانها حق دارند که حکمرانان آنها سازوگار بالفعل شدن استعداد آنها را ایجاد کنند.
وی ادامه داد: اگر متفکران ما عدالت را در موضوع مدینه فاضله محور میداند به این معنا است که استعداد افراد باید فعلیت پیدا کند. در واقع در حوزه سیاست نیز دموکراسی از دل عدالت بیرون میآید و بخشی از عدالت در حوزه سیاست است، اما نقش دولتها و حاکمیتها در اینباره چیست. آنها باید هدایت کنند و خودشان نباید شرایط را برای رقابت سخت کنند.
رئیس مجلس اظهار کرد: براساس روایت هنگام ظهور صاحب الزمان استعداد انسانها به فعلیت رسیده امنیت برقرار میشود آبادانی همه جا را میگیرد هیچ انسانی پیدا نمیشود که نیاز به صدقه داشته باشد و ظهور چتری به وجود میآورد که استعدادهای علمی انسانها رشد پیدا کند. در واقع در زمان امام زمان شاهد عدالت کامل هستیم. از روایت متوجه میشویم که این مسیر مسیری به سوی فعلیت بخشیدن به استعداد انسانها است. در واقع میان متفکرین ما عدالت محور است یعنی آن عدالت که زمینه رشد متوازان استعدادهای انسانها را در جامعه فعال میکند.
لاریجانی عنوان کرد: در حکمرانی مطلوب قانون باید مبنای سلوک اجتماعی باشد و آمایش سرزمینی به نحوی باشد که استعداد افراد شکوفا شود. البته در موضوع آمایش سرزمینی جمهوری اسلامی نقص دارد. در این حوزه متاسفانه یک تئوری منجسم حاکم نشده است در موضوع دیگر در حکمرانی مطلوب آزادی فکر و آزادی در رقابت اقتصادی و سیاسی امری حائز اهمیت است تا افراد نتوانند حرکت کنند قابلیت بالفعل شدن استعداد آنها وجود ندارد. در ذات عدالت رقابت نیاز است و انحصار در حوزه اقتصادی مخل عدالت است. در حکرانی مطلوب باید زمینه مشارکت حداکثری در حوزههای مختلف کشور فراهم شود. در واقع مردم سالاری در نظام اسلامی از درون عدالت ایجاد میشود و توسعه سیاسی از درون عدالت مطرح است.
وی ادامه داد: مرز آزادی نکتهای است که در برخی مکاتب آن را امنیت افراد و یا امنیت کشور میدانند. اما در این جا مرز آزادی این است که به رشد استعداد دیگر لطمه وارد نشود و همه استعدادها متوازان رشد کند. فضای افکار عمومی باید موجب ایجاد موید زمینههای رشد باشد و استعدادها باید در فضای امن فکری و روحی رشد کند. اگر شخصی با سخن تند و توهین بگوید به دنبال عدالت هستم به عدالت دروغ میبندد. موضوع بعدی این است که باید توجه کنیم نظام آموزشی کشور باید بر مبنای خلاقیت باشد. ما در این حوزه نقص داریم که البته با رهنمودهای مقام معظم رهبری بخشی از مشکلات در این حوزه حل شده است. همچنین ثروتزا بودن اقتصاد و امنیت از موضوعاتی دیگری است که باید در این حوزه مورد اهتمام باشد. به هر حال برای رسیدن به مفهوم عدالت باید نظریه فطرت انسانی را بفهیم تا به یک تئوری منسجم در حکمرانی مطلوب دست پیدا کنیم./ایسنا
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۷۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
طبعا مسئولان وظیفه دارند که با بررسی و تعمق پیرامون این موضوع راههای عملی مشارکت مردم در جهش تولید را پیدا کنند. در همین زمینه قانونی به نام «رونق کسب و کار» وجود دارد که بر تشکیل پارلمان بخش خصوصی تاکید دارد و مدیریت آن با اتاق بازرگانی است و وزیران صنعت، کشاورزی، کار و امور اجتماعی و اقتصاد و دارایی در راس این پارلمان قرار دارند و اعضای اصلی آن را تولیدکنندگان داخلی تشکیل میدهند و ریاست آن بر عهده وزیر اقتصاد و دارایی است. اعضای این پارلمان باید هفتهای یک بار تشکیل جسله بدهند و موظفند تا راههای رونق کسب و کار را مورد بررسی قرار دهند و در این نشستها تمامی موانع کسب و کار و تولید ملی را شناسایی کنند. به نظر میرسد نکتهای که امروز رهبری بر آن تاکید داشتند مبنی بر اینکه مسئولان باید درباره راهکارهای جهش تولید و افزایش مشارکت مردم در عرصه چاره اندیشی کنند با توجه به جایگاه اصلی این پارلمان است. مضاف بر اینکه این پارلمان از اختیارات کامل و وافی برخوردار است و با توجه به اینکه در این مجمع کارگران و کارآفرینان و تولید کنندگان داخلی حضور دارند و از سویی دیگر وزیران و مسئولان دستگاههای مرتبط جزو اعضای آن به شمار میروند زمینه خوبی فراهم است تا با هم اندیشی و تدارک راهکارهای مناسب تدابیر مناسبی را برای رهایی از بن بستهای موجود در عرصه کار و تلاش و جهش تولید ملی اندیشیده شود. نباید از نظر دور داشت که در عرصه جهش تولید و افزایش تولید ملی دو مانع پیش روی ما است. یکی بحث قاچاق و یکی بحث تعارض منافع است. اخیرا خبری در صدا و سیما منتشر شد مبنی بر اینکه مجوزهای صید و صیادی بگونهای بود که عدهای بعد از دریافت این مجوزها به مبلغ دو میلیارد تومان آن را به فروش میرساندند. طبعا اگر این روند ادامه پیدا میکرد بسیاری از کارگردان که در این حوزه مشغول فعالیت هستند با مشکلات عدیدهای مواجه میشدند. خوشبختانه دولت سیزدهم با شناسایی این معضل، گام بزرگی را برای مشارکت صیادان برای تولید آبزیان برداشت و طبعا اقداماتی از این دست باید در سایر موارد هم صورت گیرد، چون نظیر چنین موانعی در هر یک از کالاها و محصولاتی که مورد نیاز مردم است وجود دارد. به عبارت دیگر ما با مافیایی روبرو هستیم که دولت و حاکمیت باید با آن مقابله کند و موانع پیش رو را بردارد تا امکان جهش تولید و افزایش مشارکت مردم فراهم شود. نکته قابل تامل اینکه جمهوری اسلامی از ابتدا تحت فشارهای اقتصادی دشمنان قرار داشت و اگر میبیینم که در بسیاری از موارد تحریمها بی اثر شده ناشی از همت کارگردان و تولیدکنندگان داخلی است که در صف اول مقابله با اینگونه فشارها قرار دارند. تحریمها اگرچه به عنوان یک تهدید جدی برای اقتصاد کشور محسوب میشود، اما از سویی دیگر یک فرصت بزرگ برای خودکفایی و استقلال کشورمان در عرصههای صنعتی و تولید است. به عنوان نمونه باید به موضوع تجهیزات نظامی اشاره کرد. از ابتدای انقلاب شدیدترین تحریمها در حوزه تسلیحاتی بود و ما حتی در دوران دفاع مقدس از خرید یک سیم خاردار هم محروم بودیم، اما در حال حاضر، از نظر تولیدات صنعت دفاعی و نظامی به یک پایهای رسیدیم که ابرقدرتهای جهان محتاج تولیدات ما هستند. این در حالی است که بسیاری از دولتهای رقیب و دشمن از جمله رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس هزینههای چندبرابر در حوزه نظامی میکنند و جمهوری اسلامی کمترین بودجه نظامی در بین ۳۰ کشور مهم در این حوزه را دارد. به عبارت دیگر ما با کمترین امکانات مالی به پایهای از دفاع و بازدارندگی و حتی اقدام پیش دستانه رسیدیم که آثار و نتایج آن را در عملیات وعده صادق دیدیم؛ بنابراین تحریم و تهدید را میتوان به مثابه یک فرصت دانست. فرصت برای رسیدن به خودکفایی