Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-  سید سعیدرضا عاملی  گفت: خصوصیت فضای مجازی تغییرپذیری است به نحوی که در اروپا 50 درصد مشاغل دچار میرایی شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آریا، حجت الاسلام دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نویسنده کتاب  «اینترنت و سواد مجازی» امروز در مراسم رونمایی از این کتاب که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد،اظهار داشت:مدلی که در کتاب اینترنت و سواد مجازی به آن توجه کردیم، پاسخ به یک سوال بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه به فضای مجازی اگر نگاه آسیبی باشد، جز اینکه ما را گرفتار مالیخولیای فکری کند، نتیجه ای ندارد.محیط فیزیکی هم پر از آسیب است. جهان مجازی نیز شرور زیاد دارد. ما با نگاه دو فضایی به سواد نگاه کردیم. مدل های سواد عمومی جواب نمی داد. گفتیم باید سواد بین فضای اول و دوم باشد. سطح اول سواد عمومی است.
رییس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود:فرآیند سواد عمومی تقویت مسئولیت اجتماعی و مسئولیت مدنی است.
نویسنده کتاب «اینترنت و سواد مجازی»در ادامه با بیان اینکه اسلام یک حقیقت هستی شناسانه است، خاطرنشان کرد:خداوند یک تدبیر برای هستی کرده که آن تدبیر، حقیقت هستی است. اگر ما از آن خروج کنیم، بیمار می شویم.سواد تخصصی سواد دیگر است.حوزه فضای مجازی تمام علوم را متحول کرده است. خصوصیت فضای مجازی تغییرپذیری است به نحوی که در اروپا 50 درصد مشاغل دچار میرایی شدند.
حجت الاسلام دکتر سید سعیدرضا عاملی اظهار کرد:بحث سواد فضای مجازی را 18 سال پیش شروع کردیم، به نوعی دنبال توسعه سواد فضای مجازی بودیم. در سال 78 اولین کتاب در این حوزه با عنوان زمان مجازی را منتشر کردیم. یکی از ماهیت هایی که بین فضای مجازی و فضای غیر مجازی تفاوت می گذارد، زمان مجازی است و ما برای نخستین بار به بحث زمان مجازی پرداختیم.

کتاب «اینترنت و سواد مجازی» و ارائه الگوی سواد دوفضایی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: زمان در فضای مجازی پویایی پیدا می کند و مفهوم همه زمان شکل می گیرد. اگر به مفهوم کار مجازی توجه کنیم، می بینیم که کار مجازی در ادامه کار مکانیکی به وجود آمده است. جهان فیزیکی، جهان یکی یکی است. زمان مجازی و کار مجازی دو عنصری است که فضای مجازی را ماهیتا توضیح می دهد. جهان مجازی دارای عملکرد واقعی است. محیط مجازی یک پویایی دارد که تابع ریاضی است.
 وی در ادامه گفت:سواد اساسا یک توانایی است و هر جایی که مطرح شود، موضوع رمزگشایی و رمز است.متعلق سواد مجازی جهان مجازی است که پیچیده است. یک معنای سواد این است که ما را به خطرات روبرو می کند.
 سعیدرضا عاملی اظهار داشت:از آقای محسنی، خانم اخوان و آقای جعفری که از همکاران بنده هستند، تشکر می کنم. ما حدود 16 سال است که با یکدیگر کار می کنیم. آقای محسنی یک پژوهشگر برجسته است که توانایی های زیادی دارد و هم اکنون در وین هستند و دوره دکترای خود را می گذرانند.
 گفتنی است، کتاب «اینترنت و سواد مجازی» ضمن ارائه الگوی سواد دوفضایی، اجزای ساختار سه سطحی سواد مجازی را که متشکل از مؤلفه های عمومی، اختصاصی و حرفه ای یا تخصصی است، ارائه می کند. این کتاب هم چنین ضمن تلاش برای ساختاردهی به سواد مجازی، شرایط و ملاحظات فرهنگی، ارزشی، دینی و معنوی کاربران را نیز لحاظ کرده و نسبت به متناسب سازی این سواد با سایر علوم حساسیت نشان می دهد.
این کتاب، سواد مجازی را سواد عرصه تمدنی جدید دانسته و تأکید می کند که حضور مفید و مؤثر در جهان امروز، نیازمند سواد مجازی است. این کتاب تلاش می کند ابعاد مختلف مفهومی و نظری، الگوهای سواد مجازی، آموزش و یادگیری و هم چنین رابطه اشتغال و سواد مجازی را تبیین و الگویی مبنایی را تحت عنوان «سواد دوفضایی» به مثابه الگوی جامع سواد مجازی ارائه می کند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اینترنت و سواد مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۸۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 20 انتشار ویدیویی از یک دختربچه در فضای مجازی و معرفی او به عنوان یک تازه عروس موجی از واکنش منفی افکار عمومی و به خصوص کاربران فضای مجازی و فعالان حوزه حقوق کودک را درپی داشت. رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه برای این خانم به دلیل سوءاستفاده از کودکان و... پرونده‌ای تشکیل شد، گفت: «صفحه اینستاگرامی مذکور نیز با دستور قضایی از دسترس خارج و متهم نیز به همراه پرونده متشکله و برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.» این ویدیو را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • آماده پرتاب ماهواره برای دیگر کشورها هستیم/ پایگاه جدید فضایی ایران در چابهار دسترسی به مدارهای متوعی را فراهم می‌کند
  • هدیۀ اینترنت ۳۰ گیگابایتی برای معلمان
  • هدیه اینترنت ۳۰ گیگابایتی دولت برای معلمان
  • معلم‌های «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • معلمان «شاد» ۳۰ گیگابایت اینترنت رایگان دریافت می‌کنند
  • بسته هدیه اینترنت ۳۰ گیگا بایتی دولت به معلمان+ جزئیات
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم