Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - سارا اظهری؛ سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: مشورت با تشکل ها و انجمن‌ها و بخش خصوصی از سوی وزارت صمت، سال‌های زیادی مورد غفلت واقع شده است. تاکنون در مورد جلسه پایش طرح عوارض 25درصدی، اطلاع رسانی صورت نگرفته و از انجمن سنگ آهن دعوتی نشده است، قطعا جلسه را  به سمتی پیش می‌برند تا خروجی آن را به نفع خودشان مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اگر عوارض، با اعداد و ارقام واقعی پایش شود، نتایج وحشتناکی را نشان می‌دهد.

 وی گفت: نماینده وزارت اقتصاد و دارایی (آقای دهقانی) در کارگروه ماده3، قرار بر مسکوت ماندن طرح عوارض 25درصدی بود و اگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان مدیریت عرضه و تقاضا را در داخل نتوانستند انجام دهند، ارزیابی صورت گیرد و بر مبنای نتایج آن جلسه، تصمیم صحیح اتخاذ شود. متاسفانه آقای سرقینی به این پیشنهاد عمل نکرد و وضع عوارض از سوی معاونت معدنی را نافذ دانست و آن را لازم الاجرا و اعلام کرد اگر نتیجه طرح، خلاف انتظار باشد، جلسه ارزیابی عوارض برگزار خواهد شد.  

عسگرزاده پیشنهاد آقای دهقانی را منطقی دانست و افزود:  یک تصمیم اشتباه، وقتی اجرا می شود اثرات منفی بسیاری به‌جای می‌گذارد، خسارات ناشی از این تصمیم اشتباه را چه کسی قرار است جبران کند. وی ادامه داد: وضعیت ارزآوری و صادرات در این بازه حدودا دوماهه، به صفر رسیده است. لذا گمرک باید آمار دقیق صادرات و ارزآوری زنجیره فولاد با کسب عوارض، را اعلام کند. بدون شک این طرح غیرکارشناسی باعث صفر شدن صادرات و ارزآوری گردیده است. امیدواریم در جلسه پایش، تجدیدنظر صورت پذیرد.

وی ناکارآمدی طرح را با پیش بینی دقیق انجمن سنگ آهن بارز دانست و گفت : وضع عوارض، هیچ کمکی به حل مشکل ذوب آهن نکرد. فرض غلط وزارت صمت بر تاثیر مثبت عوارض است و معتقد به گرفتن عوارض بیشتر و بازدارنده ترهستند. وی ادامه داد: با همین میزان عوارض، هیچ  اتفاق مثبتی در صادرات رخ نداده است، لذا اگر قرار به تاثیر گذاشتن می‌بود، در همین شرایط نیز اثر خود را باید می گذاشت. متاسفانه این طرح، صرفا باعث کاهش تولید معادن و خارج کردن معادن کوچک مقیاس از حوزه رقابت شده   و اگر این اتفاق تا پایان سال ادامه پیدا کند به تعطیلی معادن کوچک و متوسط خواهد انجامید.

وی در مورد صحبت رییس نظام مهندسی معدن در مورد منع صادرات سنگ آهن خام با توجه به نیاز کشور برای طرح جامع فولاد (تولید 55 میلیون تن فولاد) و صادرات مازاد کنسانتره و گندله بدون گرفتن عوارض گفت: این تحلیل که از کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی نباید عوراض گرفت بسیار درست است ولی در مورد سنگ آهن صحت ندارد ما نمی توانیم تمام زنجیره را باهم فعال کنیم. اگر از الان به فکر اکتشاف برای آینده نباشیم، 15 سال دیگر به کمبود ذخیره برخواهیم خورد. باید به فکر توسعه معادن باشیم تا در  5 سال آینده به مشکل برنخوریم. حالا اگر بخشی از زنجیره تولید سریعتر پیش می‌رود و مازاد تولید دارد، نباید معدن را متوقف کنیم تا شاید این مازاد در آینده مورد نیاز باشد، این استدلال درستی نیست.

وی در پایان طرح جامع فولاد را قانون بالادستی دانست و مطرح کرد: انجمن سنگ، محصول نهایی را به انجمن فولاد ارایه می دهد وانجمن فولاد با بررسی ظرفیت واقعی تمام واحدها و مشخص شدن مازاد آن ،  اجازه صادرات می دهد تا هم باعث رونق معادن شود و هم ارزآوری داشته باشد و برای کمبود طرح جامع فولاد نیز مفید خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ذوب آهن سنگ آهن صنعت فولاد انجمن سنگ آهن ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۵۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تارتار سپاهان و تراکتور را تهدید کرد

به گزارش "ورزش سه"، مهدی تارتار، سرمربی ملوان در کنفرانس خبری پیش از بازی با هوادار حاضر شد و در ابتدا گفت: بازی مثل همه بازی‌ها سخت است و امسال بازی آسان وجود ندارد و نتایج هفته‌های اخیر این را ثابت می‌کند. تیم‌های در خطر سقوط و مدعی در نیم فصل تقویت شدند. در هفته‌های اخیر هم ما با تیم‌های مدعی و در خطر سقوط بازی داشتیم و کار سختی بود.

تشنه برد هستیم
برای بازی فردا زمان زیادی برای تمرینات تاکتیکی نداشتیم ولی بازیکنان شناخت کافی را از هم دارند و فقط بحث‌های آنالیزی داریم. بعد از سه هفته نبردن تشنه برد هستیم. کاملا برای بازی آماده هستیم و از هواداران می‌خواهم ما را تنها نگذارند. هواداران ما از نظر اخلاقی و فرهنگی فوق العاده هستند، هم آقایان و هم بانوان‌. فردا هم دوست داریم کنار ما باشند‌.

بازیکنان بی انگیزه در ترکیب جایی ندارند
ما در هفته‌ گذشته جلسات آنالیزی و توجیهی برگزار کردیم و خواستیم با تمرکز بالا بازی کنند و انگیزه گذشته را از دست ندهند. اگر غفلت کنیم همین جایگاه هم از دست می‌دهیم. ما از بازیکنانی استفاده می‌کنیم که انگیزه کافی را داشته باشند وگرنه در ترکیب ما سخت قرار می‌گیرند. باید بدانند جایگاه چهارم بهتر از پنجم است. هرچقدر تنزل داشته باشیم در آینده کاری همه‌مان تاثیر منفی دارد. باید مصمم باشیم و با تمام وجود بازی کنیم. وقتی اختلاف یک گل هست هر لحظه ممکن است بازی مساوی شود. در بازی برگشت با استقلال خوزستان همه چیز برعکس شد و آنها گل مساوی را به ما زدند. بازی با استقلال خوزستان ضعیف‌ترین بازی فصل ما بود.

باید برای رتبه چهارمی تلاش کنیم
سخت است ولی دور از دسترس نیست. اگر ما غفلت نکنیم تیم‌های پایین‌تر به ما نمی‌رسند. ما نیم نگاهی به رتبه چهارم داریم و روی کاغذ شانس سومی هم داریم‌. ما باید برای چهارمی تلاش کنیم و این کار بزرگ را انجام بدهیم. ما کوتاه نمی‌آییم. من خودم جاه طلبم و از بازیکنانم هم این را می‌خواهم.

مصدومیت‌های جزئی داریم
ما محروم نداریم ولی مصدومیت‌های جزئی داریم چون بازی‌ها نزدیک است و باید با آن کنار بیاییم.

اهدای خون یک روز پیش از بازی
در انزلی این مشکل هست و من هم اُ منفی هستم و خواستم یک قدم کوچک بردارم و انشاالله که قبول باشد و خدا بپذیرد. از همه انزلی‌چی‌ها می‌خواهم که به هم‌نوعان‌شان کمک کنند.

دیگر خبرها

  • دانشجویان پرانگیزه؛ اما مسئولان همچنان در خواب غفلت!/ دل نوشته‌های دانشجویی را جدی بگیرید تا مشکلات مملکت حل شوند
  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی شود
  • بازدید مسئولان از خط تولید فولاد مبارکه ثمرات بسیاری دارد
  • تارتار سپاهان و تراکتور را تهدید کرد
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • هوش مصنوعی یک ابزار کمکی است و جایگزین پزشک نمی‌شود
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • فولادمبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی ایران
  • نتانیاهو فشار‌های سیاسی را نادیده بگیرد و اسرا را بازگرداند
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب