Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست نقد لایحه پیشنهادی دولت برای حذف چهار صفر از پول ملی با ارائه ابراهیم شیبانی و با حضور 12 تن از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در دفتر سعید جلیلی برگزار شد.

حذف چهار صفر از پول ملی؛ خوب یا بد؟

اخبار سیاسی- شیبانی در ابتدای ارائه خود با توضیح سابقه تغییرات پول ملی در کشور های جهان، هدف دولت از ارائه  لایحه حذف 4 صفر از پول ملی را تسهیل مبادلات دانست و ابراز کرد: ریاست محترم بانک مرکزی اعلام کردند که این لایحه نه در رشد اقتصاد ما اثر میگذارد و نه تاثیری در بهبود نرخ تورم خواهد داشت و تنها باعث تسهیل مبادلات خواهد شد اما ما معتقدیم که دردسر ساز نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اظهار نظر ایشان خود گویای مطلب است که فایده این طرح کم و زیان آن زیاد است.

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران علت تغییرات در پول ملی کشور های مختلف را ناشی از تغییرات در نظام سیاسی آن کشور ها، وقوع وقایع مخرب نظیر جنگ‌های مهلک و یا وقوع تورم‌های بسیار بالا و لجام گسیخته عنوان کرد.

وی با توضیح حذف صفر از پول ملی در کشورهایی نظیر برزیل، کرواسی، روسیه ، پرو، ... آن ها را دارای وضعیت متفاوت با اقتصاد ایران خواند و اظهار داشت: منظور ما از ابرتورم، تورم های بالای 100درصد است و در مواردی نظیر شیلی،لهستان و لیتوانی، تورم هایی بین 400 تا 1000 درصد رخ داده است.

شیبانی با توضیح این نکته که کشور ما در هیچکدام از شرایط مذکور حضور ندارد، تصریح داشت: برخی کشور هایی که به حذف صفر از پول ملی خود روی آوردند، بخاطر تورم های بوجود آمده بعدی، مجبور به تکرار چندین باره این اقدام شدند. 29 کشور از 47 کشور مذکور نظیر برزیل(7 بار)، آرژانتین(6 بار)، چین(3بار)،کره جنوبی(2 بار)، یوگسلاوی(6بار) و ... مجبور به حذف مجدد صفرها شدند.

وی همچنین با بیان تفاوت نحوه اجرای حذف صفر در ترکیه و لایحه پیشنهادی دولت در ایران، اظهار داشت: سابقه حذف صفر در ترکیه که میانگین تورم سه دهه اخیر آن 54درصد بوده،  به مانند آن بوده است که واحد پول ملی در ایران از ریال به تومان تغییر کند و در واقع تاثیری در مبادلات نیز نداشته است؛ اما وضعیت ما متفاوت است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان این سوال که بعد از حذف چهار صفر از پول ملی، «چه تضمینی وجود دارد تا قیمت کالا ها نیز به همان میزان اصلاح شود؟» این اقدام را تورم آفرین نامید.

 شیبانی در ادامه سخنان خود، وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور را دارای ثبات دانست و خاطر نشان کرد: امکان ایجاد تورم بیشتر پس از حذف صفرها وجود دارد. چه تضمینی وجود دارد که قیمت چند صد کالای مورد استفاده خانواده‌ها و چند هزار کالای مورد استفاده در بخش اقتصادی به همین میزان کاهش یابد؟ چه کسی یا نهادی قدرت نظارت دارد که همه قیمت ها به یک ده هزارم قبل برساند؟

وی تشریح کرد: پس از حذف چهار صفر از پول ملی، هر یک تومان جدید معادل 10هزار ریال کنونی خواهد بود؛ سوال اینجاست که اگر کسی با درآمد 560000 ریال کنونی سبدی از کالاها را می تواند خریداری کند، آیا پس از این تغییر با 56 تومان نیز می تواند همان سبد کالا را خریداری کند؟ باید توجه داشت که در آن صورت اگر قیمت کالایی 1 تومان است و بخواهند افزایش قیمتی به میزان 2 ریال روی آن کالا اعمال کنند، به لحاظ ذهنی این کار راحت تر خواهد بود در صورتی که این 2 ریال معادل 2 هزار تومان فعلی است و باعث فشار بر اقشار ضعیف جامعه خواهد شد و نهایتا منجر به رشد تورم بالاتر میشود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی سیاست خارجی کشور با ابراز نگرانی از عملی نشدن درست تغییر قیمت کالاها و خدمات به مردم بویژه قشر آسیب پذیر، قطع ارتباط صورتحسابهای گذشته و جدید را نیز مشکل دیگری این اقدام تلقی کرد.

 هزینه طراحی-چاپ پول جدید، خروج اسکناس های قدیمی، دردسر آفرینی برای دفترداری و حسابداری ها و همچنین کمتر شدن اهمیت حذف صفر از پول ملی بخاطر افزایش تراکنش های الکترونیکی از دیگر دلایل ابراهیم شیبانی برای نقد مفاد این لایحه بود.

وی افزود: به همین دلیل و با توجه به اینکه تضمینی برای عدم وقوع این رخداد خطرناک در شرایط فعلی با وجود تحریم های ظالمانه وجود ندارد، این لایحه باید با دقت بیشتری مورد توجه نمایندگان محترم مجلس قرار گیرد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بانک مرکزى مجلس شوراى اسلامى حذف چهار صفر از پول ملی ابراهیم شیبانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما به­ نقل از خانه ملت، ­ دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور­ ­ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، ­­عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در­­مجلس برگزار شد. ­

آقای ­­­قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت:­­زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:­­ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را­­به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه­ ­با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

آقای­ ­قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفتگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکار‌ها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه­­­با یادآوری اینکه­­ حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. ­

وی افزود: همچنین اگر­­به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است. ­

آقای­ ­قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیار‌های موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم، اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است. ­

وی با اشاره به تورم کالا‌های اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد‌های اقتصادی در این زمینه، گفت:­­به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ­

آقای­­­قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.


در این جلسه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد. ­

همچنین وزیر اقتصاد و­­ روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکار‌های خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

دیگر خبرها

  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم