Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا روان کارگردان نمایش «افسانه بایبری» که در بخش مسابقه نوجوان جشنواره بیست و ششم کودک و نوجوان همدان حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شیوه اجرایی‌ نمایش توضیح داد: «افسانه بایبری» به صورت زنده و عروسکی اجرا می‌شود و ۱۵ بازیگر در کنار ۲۶ عروسک از جمله ۲ عروسک اژدها و دلقک روی صحنه حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عروسک‌های‌مان نیز اسفنجی‌ بوده و روی پای بازیگر قرار دارند و در واقع بونراکوی کوچک هستند.

وی درباره داستان نمایش گفت: این نمایش درباره شهری به نام بایبری است هر ساله شاهد برگزاری یک جشن و اعطای جایزه به قهرمان برگزیده است. بایبری تسخیرشده الیورشاه است که تمام شهر را با کتاب «نادانی»‌ اش نادان کرده است. گروهی شعبده‌باز با یک کودک وارد شهر می‌شوند و اتفاقاتی رخ می‌دهد.

روان که سال گذشته در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با نمایش «من و مادربزرگه» حضور داشت درباره دشواری‌های روی صحنه بردن نمایشی برای نوجوانان با توجه به دسترسی آن‌ها به انواع گونه‌های تکنولوژی و تغییر نحوه تفکر و دغدغه‌هایشان بیان کرد: متاسفانه متون مخصوص کودکان و نوجوانان ما در یکدیگر ادغام شده است و در حوزه متن هیچ تفکیکی میان کودک و نوجوان وجود ندارد و اگر هم دارد، بسیار اندک است. نوجوانان و حتی کودکان ما، امروزه کاملاً متفاوت با نوجوانان و کودکان دیروز هستند و در نتیجه بخش عمده‌ای از آن‌ها به تئاترهایی که ما گمان می‌کنیم ویژه رده سنی آن‌هاست به چشم سرگرمی‌ پیش‌ پاافتاده نگاه می‌کنند و نه به‌عنوان امری جدی که می‌تواند در قالب سرگرمی منجر به آموختن شود. متاسفانه ما در حوزه متون ویژه نوجوانان کم‌کاری کرده‌ایم.

این عضو گروه تئاتر «فریاد» در پایان درباره دشواری‌های روی صحنه بردن نمایش‌های کودک و نوجوان در شهرستان تصریح کرد: من پیش‌تر در جلسه‌ای هم که با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در همدان برگزار شد این نکته را عنوان کردم که متاسفانه کارهای کودک و نوجوان خارج از تهران، نمی‌توانند با آثار تولید شده در تهران رقابت کنند. درست است که بخشی از اهالی تئاتر کودک و نوجوانِ ساکن تهران نیز از استان‌هایی دیگر به این شهر مهاجرت کرده‌اند اما در هر صورت امکاناتی که در تهران موجود است در سایر استان‌ها و شهرها نیست. درست است که همدان پایلوت تئاتر کودک و نوجوان است و به‌واسطه برگزاری جشنواره فرهنگ تماشای تئاتر کودک و نوجوان در میان خانواده‌ها رشد بسیار یافته است اما مشکلات همچنان پابرجاست و جای پرداخت بیشتر دارد.

این اثر نمایشی عصر دیروز دوشنبه ۲۰ آبان ماه در ۲ نوبت ۱۵ و ۱۷:۳۰ در تالار اصلی مجتمع بوعلی شهر همدان روی صحنه رفت.

بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان به دبیری مجید قناد در همدان برگزار می‌شود.

کد خبر 4764471 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا روان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان تئاتر کودک و نوجوان تئاتر ایران فیلم سینمایی دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران فیلم کوتاه کنسرت موسیقی کارگردان تئاتر سینمای مستند موسیقی نواحی بازیگر سینما موسیقی ایرانی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر سازمان سینمایی جشنواره موسیقی نواحی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۴۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان

کوروش ساسانیان مشاور هنری و یکی از نقش‌خوانان نمایشنامه‌خوانی «هامون»، درباره این اجرا به خبرنگار مهر گفت: نمایشنامه‌ «هامون» نوشته مسلم آیینی برداشتی آزاد از فیلم «هامون» اثر استاد داریوش مهرجویی است. این نمایشنامه در زمان حیات زنده‌یاد مهرجویی نوشته و با تایید ایشان به چاپ رسید. سال گذشته که آن اتفاق ناگوار برای زنده‌یاد مهرجویی و همسرش رخ داد، از آنجایی که ما و هم‌نسلان ما ارادت خاصی به این کارگردان فقید سینمای ایران و همچنین فیلم «هامون» داریم، تصمیم گرفتیم به نوعی یاد این استاد را زنده نگه داریم.

وی درباره تفاوت‌های نمایشنامه «هامون» نسبت به فیلمنامه مطرح زنده‌یاد داریوش مهرجویی، توضیح داد: در نمایشنامه «هامون» چارچوب‌های فیلمنامه رعایت شده، فقط برخی شخصیت‌ها حذف و تعدادی شخصیت به اثر اضافه شده است.

ساسانیان تاکید کرد: تلاش داریم که در نمایشنامه‌خوانی «هامون» تفکر فیلم را به مخاطب منتقل کنیم. مسلم آیینی نیز در نمایشنامه خود همین تلاش را کرده است.

وی درباره چالش‌برانگیز بودن نمایشنامه‌خوانی یا اجرای اثری برگرفته از فیلم «هامون» با توجه به اینکه این فیلم و بازی بازیگران آن نظیر زنده‌یادان خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در ذهن مخاطبان ثبت شده است، تصریح کرد: قبل از اینکه بخواهیم تمرین‌ها را شروع کنیم این موضوع که اثر ما با فیلم درخشان «هامون» مقایسه خواهد شد بسیار چالش‌برانگیز بود زیرا به محض اجرای این نمایشنامه‌خوانی، مقایسه اتفاق می‌افتد. ما تلاش کردیم فضایی مستقل را ایجاد کنیم تا مخاطب بداند گروهی به صورت مستقل و به یاد استاد مهرجویی و فیلم «هامون» اثری را اجرا می‌کند ولی هیچ ادعایی نداریم.

این هنرمند عرصه تئاتر یادآور شد: ما به دنبال راهی هستیم که به یاد این عزیزان باشیم وگرنه به لحاظ هنری حتی نمی‌توانیم به آن عزیزان نزدیک شویم. به نظر من در این زمینه هر کاری انجام شود بهتر از آن است که انجام نشود. نام این عزیزان زنده است و با این کار بیشتر زنده می‌ماند. من با این ذهنیت، در سال‌های اخیر چند بار به یاد استاد حمید سمندریان نمایشنامه‌خوانی برگزار کرده‌ام.

نمایشنامه‌خوانی «هامون» روز شنبه ۸ اردیبهشت، ساعت ۲۰:۱۵، در سالن شماره ۴ بوتیک تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود.

در این اثر امید اله‌کوهی، النا آهی، کوروش ساسانیان، مهسا خانی، هامون صادقی، سپیده قاسمی، حسین آقازاده، رامبد لطفی نقش‌خوان و غزاله لطیفی صحنه‌خوان است. محمدامین منصف‌نژاد نیز به عنوان دستیار کارگردان در نمایشنامه‌خوانی «هامون» حضور دارد.

کد خبر 6088513 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • تماشاخانه سیار کانون میهمان همدان