Web Analytics Made Easy - Statcounter

در طول بیش از نیم قرن حضور پررنگ در عرصه دوبله، نقش‌ها و شخصیت‌های مهم بسیاری را در فیلم‌ها و سریال‌های پرطرفدار گویندگی کرده‌اید. تصور می‌کنید مردم بیش از هر چیز شما را با کدام نقش‌ها به خاطر می‌آورند؟

در این سال‌ها به جای بازیگران بسیاری مثل کلینت ایستوود، برد پیت و... گویندگی کرده‌ام. در میان سریال‌ها هم نقش ریوزو در سریال سال‌های دور از خانه یا همان اوشین بسیار پرطرفدار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بیشتر مردم مرا به خاطر نوع صدایم به خاطر می‌آورند تا نقش‌هایی که گویندگی کرده‌ام.

منظورتان نوعی آرامش و معصومیت است که در این صدا وجود دارد و با وجود گذر عمر هنوز هم جوانی خود را حفظ کرده؟

در این سال‌ها به جای شخصیت‌های منفی هم گویندگی کرده‌ام که خبری از آن معصومیت در صدا نیست. منظورم تلاش گوینده برای نزدیک شدن به حس و حال شخصیت‌هاست که باعث می‌شود صدای دوبلور به مرور در ذهن مخاطب ثبت شود و به آن صدا علاقه پیدا کند. در هنر دوبله، قاضی اصلی مردم هستند. آنها هستند که با به خاطر آوردن یک صدا نشان می‌دهند کارنامه هنری دوبلور را پسندیده‌اند.

تصور می‌کنید مردم با شنیدن صدای شما کدام دیالوگ را با این صدا به خاطر می‌آورند؟

در تمام این سال‌ها دیالوگ‌های زیادی گفته‌ام که بیشترشان در خاطرم نمانده. اما برخی از دیالوگ‌ها بوده‌اند که در زمان پخش فیلم یا سریال سر زبان‌ها افتاده است.

یکی از آن دیالوگ‌های ماندگار، دیالوگ «حاجی سیدتو کشتن» در فیلم دفاع‌مقدس «آخرین شناسایی» است؛ دیالوگی که هنوز هم گاهی کاربرد پیدا می‌کند. آن دیالوگ را به یاد دارید؟

بله. در دهه‌های 60 و 70 خیلی سر زبان‌ها افتاده بود. به نظرم دلیل همه‌گیر شدن این دیالوگ باز هم تلاش دوبلور برای نزدیک شدن به نقش است. این عاملی است که باعث شد مخاطبان این دیالوگ را بپسندند و گاهی با دیدن من از آن تعریف کنند.

وضع امروز دوبله ایران و استعدادهای تازه این عرصه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در میان نسل امروز دوبله ایران، افراد بااستعداد کم نداریم. اما چند عامل شاید در افول دوبله در ایران نقش دارد. نخست اینکه فیلم‌های خوب نسبت به گذشته کمتر شده و دیگر اینکه دستمزدی که به دوبلورها داده می‌شود با توجه به شرایط اقتصادی این روزها ناچیز است. این عوامل باعث تعمق کمتر در برخی آثار و ضعف آنها شده. با این وجود استعدادهای خوبی داریم که به مرور و با کسب تجربه پیشرفت خواهند کرد.

به‌عنوان یکی از پیشکسوتان برجسته دوبله چقدر نقش آموزش و هدایت پیشکسوتان را در پرورش و تربیت نسل جدید دوبله مؤثر می‌دانید؟

این روزها کلاس‌های آموزش دوبله کم نیست و پیشکسوت‌ها هم با برگزاری این کلاس‌ها و فراخوان‌های متعدد، استعدادهای خوبی پیدا کرده‌اند. من هم در تلاش هستم چنین کلاس‌های آموزشی برای نسل جوان برگزار کنم. اما این میان مشکلی وجود دارد. برگزاری این کلاس‌ها برای پیشکسوت‌ها به دلیل اجاره استودیو، صدابردار و... بسیار پرهزینه است. در این شرایط نقش صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی در برگزاری کلاس‌های آموزشی می‌تواند بسیار مهم باشد.

از شما به واسطه یک عمر فعالیت‌ در عرصه دوبله در فرهنگسرای ابن‌سینا قدردانی شد. نقش فرهنگسراها را که این روزها در رشته‌های مختلف هنری به جوانان میدان می‌دهند در دوبله و تسهیل برگزاری کلاس آموزشی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نهادهای دولتی مثل فرهنگسراها در این شرایط نقش مهمی دارند. اگر در این اماکن شرایط، امکانات و تجهیزات لازم برای برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوانان علاقه‌مند فراهم شود در استعدادیابی و پرورش استعداد نسل جدید مؤثر خواهد بود. با این کار می‌شود کلاس‌ها را با هزینه کمتری برگزار کرد و استعدادهای جوان ما هم با هزینه بسیار کمتر از کلاس‌های آموزشی خصوصی می‌توانند در این کلاس‌ها از تجربیات پیشکسوتان دوبله استفاده کنند.

کد خبر 462760 برچسب‌ها سینما دوبله تلویزیون - صدا و سیما

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سینما دوبله تلویزیون صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۵۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزوز گوش نشانه کاهش شنوایی

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، پژوهش جدیدی که در نشریه «ساینتفیک ریپورتز» منتشر شد، نشان می‌دهد که علت وزوز گوش احتمالا شبیه سندرم اندام کاذب (خیالی) است؛ وضعیتی که در آن فرد در عضوی که آن را از دست داده‌ است، احساس درد می‌کند.

«استفان میسون»، شنوایی‌سنج بالینی در «بوستون» و نویسنده ارشد این پژوهش، توضیح می‌دهد: این در واقع زمانی است که گوش مقداری از شنوایی‌اش را از دست داده و مغز دیگر اطلاعات شنیداری دریافت نمی‌کند، بنابراین سعی می‌کند با افزایش فعالیتش این کم‌شنوایی را جبران کند؛ در نتیجه فرد مبتلا صداهایی را می‌شنود که وجود ندارند.

میسون در ادامه می‌افزاید: این درک از پدیده وزوز گوش در جامعه علمی چندان استقبال نشد. زیرا معمولا فرض بر این است که فرد مبتلا به وزوز گوش از قبل دچار مشکل کم‌شنوایی بوده است. با این حال افراد مبتلا به وزوز گوش در آزمایش‌های شنوایی‌سنجی عملکردی طبیعی دارند. مثل آزمایش اودیومتری با صدای خالص (PTA/Pure Tone Audiometry) که فرد با شنیدن صدای بوق دستانش را بلند می‌کند و بدین ترتیب تا پایین‌ترین تن صدایی را که می‌شنود اندازه‌گیری کنند.

اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که آزمایش صدای خالص اعصاب حساس به صداهای ملایم‌تر را ارزیابی می‌کند و کاهش شنوایی پنهان ناشی از آسیب به اعصاب شنوایی گوش داخلی را که به صداهای بلندتر حساس است، در نظر نمی‌گیرد.

میسون گفت: ما اکنون می‌دانیم که تست شنوایی کل داستان را به ما نمی‌گوید.

در پژوهشی که انجام شد، ۲۹۴ شرکت‌کننده در رده سنی ۱۸ تا ۷۲ سال شرکت کردند که همگی در آزمایش اودیومتری با صدای خالص عملکرد طبیعی داشتند. شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: ۲۰۱ بزرگسال که هرگز وزوز گوش نداشتند، ۶۴ نفر که وزوز گوش موقت داشتند و ۲۹ نفر که حداقل به مدت شش‌ماه وزوز گوش ثابت داشتند.

متخصصان از طریق آزمایش کاهش شنوایی شامل گذاشتن الکترودهایی در کانال‌ گوش و روی پوست سر شرکت‌کنندگان، فعالیت عصب شنوایی گوش داخلی و مغز در پاسخ به صداهای کلیکی را اندازه‌گیری کردند. این پژوهش نشان داد بیماران مبتلا به وزوز احتمالا اعصاب شنوایی آسیب‌دیده دارند که دیگر سیگنال‌ها را به مغزشان ارسال نمی‌کند و این حالت موجب نوعی فعالیت مغز می‌شود که به واسطه آن بیماران صدای زنگ، وزوز یا خش‌خش می‌شنوند.

بر اساس این پژوهش، ۱۵ درصد بزرگسالان در سراسر جهان وزوز گوش دارند. به گفته میسون، هر کاری که برای درک بهتر دلیل وزوز گوش انجام شود، گام مهمی به سوی درمان است.

این پژوهش دریافت افرادی که وزوز گوش دارند، اغلب برای خوابیدن با مشکل مواجه‌اند و احساس اضطراب یا افسردگی می‌کنند.

بنابر اعلام ایندیپندنت، «آنیرودا دشپند»، رئیس بخش علوم گفتارــزبان‌ــ‌شنوایی دانشگاهی در نیویورک، می‌گوید: اگرچه برای وزوز گوش هیچ درمانی وجود ندارد، کارهای ساده‌ای هستند که افراد می‌توانند برای محافظت از خود و پیشگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهند. به گفته او، شایع‌ترین علت کم‌شنوایی در سال‌های اخیر گوش دادن به موسیقی با هدفون یا بلندگو با صدای زیاد است و اگرچه برای اعلام یک درجه ایمن برای صدا هنوز آزمایش‌های بسیاری موردنیاز است، او تاکید می‌کند که نباید صدای گوشی را بلندتر از ۵۰ درصد حداکثر صدا بالا برد.

دشپند همچنین توصیه می‌کند: در محیط‌هایی که نمی‌توان صداهای اطراف را کنترل کرد مانند کنسرت‌ها، می‌توانید برای کنترل بلندی صدا از گوش‌گیر استفاده کنید.

دیگر خبرها

  • وزوز گوش نشانه کاهش شنوایی
  • این بنر عجیب از شهرداری در مترو صدای همه تهرانی‌ها را درآورد! +تصویر
  • دیالوگ جنجالی وزیرخارجه آمریکا درباره اسرائیل
  • ببینید | بدرقه صدای فراموش‌نشدنی ورزش
  • ببینید | دوبله فوق‌العاده ابراهیم شفیعی روی آنتن تلویزیون
  • فیلم| انتقاد تند سناتور آمریکایی از سیاست آمریکا در قبال جنایات در غزه؛ وقت آن رسیده به صدای مردم آمریکا گوش دهیم!
  • صدای جیرجیرک‌ها از کجا می‌آید؟ (فیلم)
  • (ویدئو) دوبله فوق‌العاده ابراهیم شفیعی روی آنتن تلویزیون
  • ویدیوی ادعایی درباره هک تلویزیون و پاسخ صداوسیما
  • شهروند خبرنگار انعکاس صدای مردم