Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:08:35 GMT

انسداد مبادی بی‌سوادی درجامعه مورد توجه قرارگیرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۵۴۵۰

انسداد مبادی بی‌سوادی درجامعه مورد توجه قرارگیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز سه‌شنبه دردیدار رئیس وخبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم اضافه کرد: براساس آمار اعلام شده پوشش تحصیلی ما درمقطع ابتدایی درکشور حدود ۹۸.۵ درصد است.

وی گفت: کودکی که به سن ۷ سالگی می رسد، باید وارد مدرسه شود و نباید حتی یک تن ازتحصیل باز بماند.

وی با اشاره به اینکه دسترسی به مدرسه درسطح کشور فراهم است، ادامه داد: علت‌هایی که موجب بازماندگی افراد لازم التعلیم (۶ تا ۹ سال) از تحصیل می‌شود؛ شاید درصد کمی ازآن به خاطر عدم وجود مکان آموزشی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

   

قاسمی‌نیا افزود: مساله‌های دیگری همچون مسائل فرهنگی، اجتماعی، خُرده‌فرهنگ‌ها و خانواده ها نیز دراین مساله دخیل هستند که لازم است متولیان این امور، به آن توجه کافی داشته باشند تا ان شاءالله پوشش تحصیلی ما در کشور به ۱۰۰ درصد برسد تا مبادی بی‌سوادی به طور کامل مسدود شود که این امر همت و عزم جدی همه را می‌طلبد.  

وی با تاکید بر اینکه باید همه تلاش کنیم تا مبادی بی‌سوادی را در جامعه مسدود کنیم، گفت: بخشنامه ای ۴ سال پیش با امضای ۲ وزیر آموزش‌وپرورش و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استانداران سراسرکشور ارسال شد که موضوع آن «انسداد مبادی بی‌سوادی» بود که وظایف ۱۸ دستگاه در این زمینه مشخص شده‌است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش قم، بر مشارکت همه دستگاه‌ها و آحاد مردم جامعه در مساله ریشه کنی بی‌سوادی درجامعه تاکید کرد و گفت: از نظرات کارشناسی و مشارکت همگان دراین زمینه استقبال می‌کنیم.

وی خبر داد که نظام جامع آموزش بزرگسالان دردستور کار شورای عالی آموزش و پرورش کشور قرار گرفته و قرار است که نهضت سوادآموزی به سازمان آموزش بزرگسالان تبدیل شود که آموزش را تا پایان مقطع متوسطه انجام بدهند.

وی با اشاره به علاقه مندان سوادآموزی که در سنین بزرگسالی قرار دارند، گفت: افراد بزرگسال بسیاری داریم که تمایل دارند تا در مقطع متوسطه اول و دوم نیز ادامه تحصیل دهند که با تشکیل این سازمان امکان ادامه تحصیل برای آنان با محتوای آموزشی ویژه خودشان فراهم می‌شود.

قاسمی‌نیا بر استفاده درست و بهینه از آمار تاکید و اظهار کرد: باید آمار از شکل سنتی خارج شود که در این زمینه در موضوع سوادآموزی این کار را انجام داده‌ایم و شاید نخستین دستگاهی که درکشور در سال‌های اخیر، آمارگیری ثبتی را انجام داده، نهضت سوادآموزی باشد. 

وی با بیان اینکه آمار تمام کسانی را که دراستان قم دیپلم گرفته‌اند، وارد بانک اطلاعات کرده‌ایم؛ گفت: چند سال پیش، آمار حدود ۱۶۰ هزارتَن از کسانی را که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۸ در کلاس پنجم ابتدایی موفق به کسب قبولی شده‌اند را نیز، استخراج کردیم.

معاون آموزش‌وپرورش قم، یکی از ارکان مدیریت یک مدیر را استفاده از آمار دانست و ادامه داد: این آمار توسط همکاران ما وارد سامانه شده و یک بانک اطلاعاتی در زمینه سوادآموزی برای استان قم فراهم شده‌است.

وی با بیان اینکه ۷ دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی است، گفت: برای امسال نیز به همین مناسبت برنامه های ویژه ای را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره به خاطره ای از امام راحل به نقل از فرزند ایشان گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از دستور تشکیل نهضت سوادآموزی این امر را از بیت خودشان شروع کردند و دستور دادند که زمینه باسواد شدن خادمان‌شان فراهم شود.

هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ روز سوادآموزی و یکم تا هفتم دی‌ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.

قاسمی‌نیا همچنین با اشاره به هفته وحدت، بر همدلی و وحدت میان همه مسلمانان در سراسر جهان تاکید و اظهار کرد: امروز باید همه مسلمان ها در برابر دشمنان اسلام متحد باشند و با وحدت و برادری نقشه های شوم آنان را خنثی کنند.   از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده که ۱۲ ربیع‌الاول سالگرد ولادت پیامبر اکرم(ص) بنا بر روایات اهل سنت و ۱۷ ربیع‌الاول تاریخ ولادت حضرت محمد مصطفی(ص) بنا بر روایات شیعه است که امسال این هفته از ۱۹ تا ۲۴ آبان‌ماه می‌باشد.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: یکی از کارهای ارزشمند و شایسته که توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم انجام می‌شود، دیدار با خانواده های معزز شهیدان است که باید این مساله تداوم داشته باشد، چراکه تکریم ایشان وظیفه همه ماست.

وی برگزاری نشست‌های تخصصی و میزگردهایی دررابطه با موضوع های گوناگون را از دیگر برنامه های شاخص ایرنا نام برد و برتداوم آن در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.  

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، ۳۳ هزار تن از مردم استان قم بی‌سوادی خود را اعلام کردند که بر اساس عملکرد سوادآموزی استان در۳ سال گذشته این آمار به ۲۷ هزار تن کاهش پیدا کرده‌است.

۸۷ درصد زنان و ۹۳ درصد مردان ۶ سال به بالا در استان قم باسواد هستند که در نخستین سال پیروزی انقلاب اسلامی در همین گروه سنی، ۳۴ درصد زنان، ۶۴ درصد مردان و همچنین ۵۳ درصد افراد شهر و ۳۰ درصد روستاییان باسواد بودند.

تقدیر از خانواده های معظم شهدا وظیفه همه است 

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم نیز در این دیدار با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده در زمینه سوادآموزی دراستان، بر مشارکت همگان درمساله ریشه کنی بی‌سوادی در جامعه تاکید کرد.

جعفر مسلمی افزود:‌ ایرنا آمادگی دارد تا دربحث اطلاع رسانی درخصوص سوادآموزی تا ریشه‌کنی کامل آن دراستان بیش از پیش با معاونت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش همکاری کند. 

وی همچنین به دیدارهای انجام شده با خانواده‌های گرانقدرشهیدان استان قم و معرفی شهدا و انعکاس سخنان خانواده‌های آنان درخبرگزاری جمهوری اسلامی اشاره و اظهار کرد: تقدیر و تجلیل از خانواده های معظم شهدا وظیفه همه است و ان شاءالله این کار تداوم خواهد داشت.   

برچسب‌ها قم سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم سازمان نهضت سوادآموزی فرصت سواد آموزی سازمان نهضت سواد آموزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم سازمان نهضت سوادآموزی فرصت سواد آموزی سازمان نهضت سواد آموزی قم سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم سازمان نهضت سوادآموزی فرصت سواد آموزی سازمان نهضت سواد آموزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۵۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ حبیب آبراهه روز جمعه در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی اظهار کرد: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر- تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم (ص) اتفاق افتاده است.

وی با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است، گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 6089361

دیگر خبرها

  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند
  • تشویق ۲۱۱ سوادآموز استان سمنان/ پاداش‌ها واریز شد
  • تصویب طرح تفصیلی شهر اردبیل
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل به تصویب رسید
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی