Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ، زمانی می‌توانیم بگوییم که یک «فرم» یا «شکل» از پوشش و لباس به یک «مد» تبدیل شده است که آن فرم خاص به مصرف بخشی از توده‌های جامعه برسد. یعنی جمعی (توده‌ای) از جامعه آن را مصرف کنند. در چنین وضعیتی می‌توان این سوال را پرسید که نسبت مدگرایی با جامعه توده‌ای چیست؟ آیا رواج مد که با نوعی از مکانیسم «تقلید» پیش می‌رود، نشانگر این نیست که جامعه دارای یک فضا یا فرهنگ توده‌ای شده است؟ زیرا در برهه‌ای از تاریخ و در برخی از کشورهایی که فضاهای رادیکال قوت گرفته بود، رواج اشکال خاصی از پوشش ـ که بعدها تبدیل به مُد شد ـ نتیجه نوعی مقاومت با نظم حاکم داشت، مثلا پانک‌ها دقیقا از پوشش خاص‌شان که «بعدها» مُد شد، برای نوعی نفی نظم موجود در عرصه سیاست و جامعه بهره می‌بردند؛ یا به‌عنوان مثال «شلوار جین» برای نخستین بار به عنوان پوشش اعتراضی گروه‌های چپگرا در آمریکا برای همراهی با کارگران معادن و کشاورزان استفاده شد! این‌ها نشانگر نوعی مقاومت غیرتوده‌ای و رویکردهای انتقادی بود که در قیاس با مُدگرایی در جامعه ما بسیار متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد در جامعه ما مدها بیشتر نوعی تقلید صرف از نظم عمومی و توده‌ای حاکم است و هیچ درون‌مایه سیاسی یا فکری خاصی را دنبال نمی‌کند.

باید به فکر عرضۀ مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامه‌ریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کرد

به طور معمول وقتی کسانی از «مُد» پیروی می‌کنند، در اصل قرار است نوعی «خاص بودن» را به نمایش بگذارند، مثلا لباسی را می‌پوشند که نوعی تمایز را القا می‌کند، یا مدل مویی را استفاده می‌کنند که کمتر کسی موهایش را با آن می‌آراید و...؛ اما به نظر می‌رسد که مدها در یک جامعه توده‌وار به ضد خودشان بدل می‌شوند؛ زیرا همه (هر کسی که یکبار لباسی یا مدل موی مُد شده را می‌بیند) فی‌الفور از آن تقلید می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدها فراگیر و همگانی می‌شوند و دیگر ویژگی «خاص» و «متمایز» بودن/کردن را از دست می‌دهند. به عبارتی در چنین جامعه‌ای، هر آن‌کسی‌که می‌خواهد خود را با پیروی از مُد، «خاص» جلوه دهد، اتفاقا به جریانی پا گذاشته است که شدیدا افراد جامعه را همسان و هم‌شکل و یکدست می‌کند. احتمالا یکی از دلایلی که مدها در جامعه ما زود به زود تغییر می‌کنند همین است؛ اگر بپذیریم که فرایندهایی برای همسان‌کردن و یکدست‌کردن توده‌ها در جوامع مصرف‌کننده‌ مُد وجود دارد، باید دید این‌ها «پروسه‌»های طبیعی چنین جوامعی است، یا نه «پروژه»‌هایی است که توسط گروه یا گروه‌های خاصی که از این وضعیت سود می‌برند، برنامه‌ریزی شده است. گفتگوی خبرگزاری مهر با ابوالفضل داودی، کارشناس حوزه مد و لباس و رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد یزد، در همین رابطه در ادامه می‌آید:

داودی درباره سوژه‌های طبقه متوسط و تاثیر بلاگرها در فضای مجازی بر روی مُد در جامعه می‌گوید: «در درجه اول باید به این موضوع اشاره کنم که سوژه‌های طبقۀ متوسط در کشور، فاقد کیفیت و جاذبه مناسب هستند. در خصوص این سوژه‌ها، بحث نوینی با عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ مطرح است. اینفلوئنسرها، افراد تأثیرگذار و به نوعی رهبران فکری یک جامعه به‌شمار می‌آیند که در مواردی دارای ارزش و گاهی نیز فاقد ارزش اجتماعی هستند. به عنوان مثال مدیران و رهبران سازمان‌های موفق، وکلا، پزشکان، معلمان و اساتید رهبران فکری ارزش مدار هستند این افراد اگر رفتار یا محصول یا شیوه‌ای از پوشش را استفاده می‌کنند به دلیل برتری یا مناسب‌تر بودن آن است و تخصص آنان بر قشر عام جامعه تاثیر می‌گذارد اما اینفلوئنسرهایی همانند هنرپیشه‌ها و ورزشکاران که تنها به دلیل مشهور بودن محبوب شده‌اند گاه تاثیرگذاری ارزشی بر مردم جامعه ندارند. در این میان، غالبا افراد ضعیف از منظر خودپنداره، برای ابراز وجود و ایجاد هویت مطلوب، از افراد مشهور و اینفلوئنسرها پیروی و تقلید می‌کنند. در چنین وضعیتی، گفته می شود افراد مذکور از اینفلوئنسرهای زرد تقلید می‌کنند.»

بخش عمده‌ای از وقت جوانان در دنیای مجازی سپری می‌شود. به همین دلیل باید برنامه‌هایی تنظیم و متناسب با جامعۀ مجازی و شبکه‌های اجتماعی اجرا شود.

او ادامه می‌دهد: «به این دلیل باید در خصوص انتخاب اینفلوئنسرهای اجتماعی و اصلاح چنین الگوهایی اقدامات فرهنگی به عمل آید. درخصوص اصلاح و انتخاب صحیح اینفلوئنسرها، شیوه‌های متنوعی همانند جشنواره‌ها، همایش‌ها و نشست‌های فرهنگی وجود دارد که با استفاده از نمادهای اسلامی و ایرانی، می توان مبنای فرهنگی صحیحی ایجاد کرد. این نشست‌ها باید با عادت رسانه‌ای افراد و جوانان سازگاری کامل داشته باشد. در سال‌های اخیر دنیای مجازی جایگاه ویژه‌ای یافته و به صراحت می‌توان بیان کرد، بخش عمده‌ای از وقت جوانان در دنیای مجازی سپری می‌شود. به همین دلیل باید برنامه‌هایی تنظیم و متناسب با جامعۀ مجازی و شبکه‌های اجتماعی اجرا شود. تاکنون موارد محدودی از چنین برنامه‌هایی اجرا هم شده است اما فاقد کاربرد بوده و نتوانسته تأثیری بر زندگی جوانان داشته باشد.»

از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که مردم در انتخاب لباس به چه نکاتی توجه می‌کنند. بدین‌معنی که توده‌وار و همراه با مُد عمل می‌کنند. باید به این نکته اشاره کرد که مُد از مقولۀ توده متفاوت است.

این کارشناس حوزه مد و لباس مقوله مُد و توده را از هم جدا می‌کند اما گاهی آن را با هم درآمیخته می‌داند و بیان می‌کند: «یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که مردم در انتخاب لباس به چه نکاتی توجه می‌کنند. بدین‌معنی که توده‌وار و همراه با مُد عمل می‌کنند. باید به این نکته اشاره کرد که مُد از مقولۀ توده متفاوت است. ماهیت مُد بر رفتار جوانان، به خصوص جوانانی که کاستی‌های روحی و روانی دارند، تأثیر بیشتر و آشکارتری دارد. در این خصوص، رسانه‌ای وجود ندارد که به طور مستقیم مخاطب خود را هدف قرار داده و بر آنان تأثیر گذارد. تاکنون، اقداماتی انجام شده است اما در شبکه‌ها مشاهده شده که برخی از اینفلوئنسرها با رفتار و کردار خود باعث شکست و یا توقف کامل چنین برنامه‌هایی شده‌اند.»

داودی درباره مُد توده‌وار می‌گوید: «بنابراین، مدگرایی با توده نیز متفاوت است؛ اما، در زمان‌هایی تودۀ مردم را جوانانی تشکیل می دهد که دچار بحران فرهنگی هستند، توده و مُد اختلاط پیدا می‌کنند. به‌همین‌دلیل، باید چند اقدام اساسی در این حوزه انجام شود. نخست، بایستی از پیشینه اسلامی و ایرانی در مُد بهره برده و آن را با سیلقۀ جوانان سازگار کرد. دوم، باید به فکر عرضۀ مناسب مُد مطلوب در بازار هدف بوده و با برنامه‌ریزی استراتژیک مخاطب هدف را با شیوه ارتباطی مناسب جذب کرد، برنامه‌ریزی در زمینه اینفلوئنسرهای ارزش مدار که بر رفتار جوانان تاثیر قابل ملاحظه ایجاد می‌کنند هم ضرورت دارد، آگاهی‌بخشی از طریق رسانه‌هایی که عادت رسانه‌ای جوانان هستند نیز گام مهمی در این زمینه محسوب می‌شود.»

کد خبر 4767839 مریم علی بابایی

منبع: مهر

کلیدواژه: شلوار جین دانشگاه یزد مد و لباس پوشش جامعه هفته کتاب و کتاب خوانی هفته کتاب کتاب و کتابخوانی ترجمه گردشگری ادبیات رایزنی فرهنگی بازار نشر ادبیات جهان تازه های نشر جایزه ادبی معرفی کتاب فرانسه نقد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۵۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص

گیتا حاتمی زاده جراح زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و آی وی اف در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان سینه جز شایع‌ترین سرطان‌‌ها در بانوان بوده که وابسته به سن است. هرچه میزان سن افزایش می‌یابد، احتمال ابتلا نیزبیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل علت‌های ناشناخته مانند آلودگی‌های غذایی و استرس‌های محیطی، سن ابتلا به این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته و امروزه سرطان‌های پیشرفته پستان را در جوان‌ترها می‌بینیم؛ اما به صورت کلی هرچه سن بیشتر می‌شود شیوع سرطان پستان نیز افزایش می‌یابد.

جراح زنان و زایمان افزود: سرطان سینه در ابتدا از یک سلول سرطانی در سینه ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر سرطان پستان زمانی ایجاد می‌شود که یک سلول در سینه از حالت عادی خود خارج و تبدیل به سلول سرطانی شود. این سلول سرطانی شروع به تکثیر کرده تا زمانی که یک توده ایجاد کند. برای اینکه یک سلول سرطانی تبدیل به یک توده یک سانتی شود حدود پنج سال زمان نیاز دارد؛ اما بعد از آن برای بزرگ‌تر شدن و رسیدن به دو سانت، نیاز به زمان خاصی ندارد و این اتفاق بسیار سریع رخ می‌دهد.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه سلول‌های سرطان سینه از یکدیگر جدا هستند مطرح کرد: این سلول‌ها به دلیل باز بودن از یک دیگر نیازی به سایز، اندازه و زمان خاصی برای پخش شدن در سینه و نقاط دیگر بدن ندارند و حتی یک سلول بسیار کوچک هم می‌تواند پخش شود و درآینده موجب عود بیماری شود.

راهی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در درمان این بیماری بسیار مهم است بیان کرد: در خانم‌هایی که سینه کوچک دارند، توده حداقل باید یک سانت شده باشد تا با لمس کردن تشخیص داده شود این درحالیست که در خانم‌هایی با سینه‌های بزرگ‌ترممکن است در آزمایشات هم توده اصلا دیده نشود و نیاز به سایز بزرگ‌ترآن باشد؛ بنابراین با توجه به این موضوع که راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد مهم‌ترین کار تشخیص زودهنگام است. این تشخیص کمک می‌کند تا پزشک قبل از گستردگی و پخش این بیماری آن را مهار کند.

فلوشیپ نازایی و آی وی اف گفت: معمولا عوامل سرطان سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شود. باید هر فرد از سن ۱۸ سالگی به صورت مرتب، ماهانه و پس از اتمام دوره عادت ماهانه،  خود را معاینه کند. خانم باید با کف انگشتان دستش در حالیکه دراز کشیده است سینه را به صورت چرخشی لمس کند تا اگر توده‌ای غیر طبیعی احساس شد سریع به پزشک مراجعه کند. بر خلاف تصورات مردم، بیشتر توده‌های بدخیم درد ندارند بنابراین اکثرخانم‌ها با لمس متوجه توده‌ جدید می‌شوند.

تفاوت توده خوش‌خیم و بدخیم

حاتمی‌زاده بیان کرد: به صورت طبیعی یکسری توده‌ خوش‌خیم که مانند دانه‌های تسبیح هستند در سینه وجود دارند. این توده‌ها‌ی خوش‌خیم که در همه نقاط پستان پخش و به هورمون‌های سینه نیز وابسته‌اند. توده‌های خوش خیم اکثرا حاشیه منظم، متحرک و صاف هستند درحالی که توده‌های بدخیم به یکدیگراتصال داشته، نمی‌توان حدودی برایشان تعیین کرد و حاشیه نامنظم دارند. معمولاً درصد کمی از توده‌های سرطانی  درد ایجاد می‌کنند و اکثر توده‌های دردناک جز توده‌های خوش‌خیم هستند. اما در حالت کلی اگر خانمی با توده‌ای در سینه خود مواجه شد باید به پزشک مراجعه و مورد بررسی قرار گیرد.

اشعه ماموگرافی سرطان‌زا نیست

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بانوان ماهانه معاینات لازم را در منزل انجام دهند. هر ۶ ماه یا یکسال یکبارتوسط پزشک معاینه و از سن ۴۰ تا ۵۵ سالگی، هرسال ماموگرافی انجام دهند. معمولا برای تشخیص بهتر، سینه میان دو صفحه تلقی شفاف قرار می‌گیرد که بااین کار شاید در حد چند ثانیه احساس فشار ایجاد شود و این چیزی نیست که درد غیر طبیعی و غیرقابل تحمل باشد. نباید این درد دلیلی برای معاینه نشدن باشد. لازم به ذکر است که برخلاف تصورات بانوان، اشعه ماموگرافی خطرناک و سرطان‌زا نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جوانان آثار شهید مطهری را مطالعه کنند
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • حضور منتخبان جامعه جوانان ورزشی در مناطق عملیاتی جنوب
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند