اقدامی کمسابقه در تاریخ سینمای ایران از آقای سوپراستار
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۶۹۱۴۰
صدای ایران-سودآورترین و مطمئنترین ژانر سینمای ایران که با چالشهای کمتری در ممیزی مواجه میشود، همچنان و فعلاً کمدی است که معمولاً با دو ستاره و چند بازیگر و یک اجرای متوسط یا ضعیف ساخته میشود و تماشاگر خسته که برای گذراندن دو ساعت آرامش و چند خنده از ته دل به سینما میرود، به تماشایش مینشنید. این فیلمها معمولاً با سرعت تولید و با توجه به نیاز گیشه، به سرعت به جلوی صف اکران میرسند و «خواب پول» نیز در چنین پروژههایی اندک است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی بازیگران پیش از این با دریافت دستمزد یک میلیاردی و یا کسب درصدی از فروش یا سود فیلمهای سینمایی کمدی و یا شراکت در فیلم، سود قابل توجهی از این کمدیها میبردند و گاهی تا چهار برابر کارگردان از قبل یک فیلم کمدی، سود کسب میکردند. هم فیلمساز و هم سایر عوامل با علم به نقش کلیدی این بازیگران با آنها همراه میکردند و علیرغم میل باطنی و ناچاراً زیر بار پرداخت چنین دستمزدهایی یا درصدی از فروش یا سود فیلم میرفتند. از مهمترین دلایلی که این بازی رایج شده، این بود که کیفیت بازی هنرپیشهها در سر صحنهها مقداری به عملکرد خود آنها بستگی دارد و معمولاً بازیگری که در فروش پروژه کمدی سهیم باشد، حرکاتی میکند که با دریافت دستمزد 300 تا 500 میلیونی از آن اجتناب میکند یا کمدی موقعیت را به نحو احسن اجرا نمیکند. به همین دلیل فیلمسازان با بازیگرانی که در گیشه به موفقیت پروژه کمک جدی میکنند تا جای ممکن همراهی میکنند و در مواردی دستمزد این بازیگران بیش از 70 درصد کل بودجه یک پروژه را شامل میشود.
اکنون برخی از بازیگران سینمای ایران که از چنین ظرفیتی برخوردارند، مستقیم در مقام تهیه کننده و یا غیرمستقیم و در مقام سرمایه گذار قصد ورود جدی به تولید فیلمهای دارای ظرفیت فروش بالا به ویژه در ژانر کمدی دارند. این بازیگران که خود را عامل فروش میدانند، این تصور را دارند که کل تیم تولید از جمله کارگردان را همچون کارمند استخدام کنند و تمامی درآمد پروژه را شخصاً به دست آورند و برای فروش بیشتر نیز از ظرفیت بالقوهشان استفاده کنند.
به نوشته تابناک در همین راستا یکی از سوپراستارهای سینمای ایران که به واسطه چهرهاش مشهور است، از شماری از فیلمنامهنویسان، فیلمنامههای کمدی دریافت کرده و در حال مطالعه آنهاست و همزمان با برخی فیلمسازان نیز همصحبت شده تا برای کارگردانی یکی از آنها را به خدمت بگیرد. این رویه در سالهای پیش از انقلاب مرسوم بود و برخی بازیگران تولید پروژهها را به دست میگرفتند، سود پروژه را شخصاً به دست میآوردند و حتی صاحب سالن سینما نیز بودند و در سالهای پس از انقلاب نیز برخی بازیگران، سفارشدهنده پروژهها به کارگردانها بودهاند که تقریباً همه سفارشها شکست خورد.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: صدای ایران هنر فیلم سینما سوپراستار سینما ژانر سینما فیلم سینمای
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۶۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تمجید فوقالعاده نشریه فورفورتو از علی دایی | او سوپراستار بینالمللی فوتبال است | شاید نمیدانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورزش سه، نشریه معتبر فورفورتو در گزارشی مفصل، لحظاتی از تاریخ فوتبال را روایت کرده که شما احتمالا نمیدانید پای یک اسطوره بزرگ در آنجا در میان بوده است.
به عنوان مثال، به بازی انگلیس و آرژانتین در جام جهانی ۹۸ اشاره میکند و لحظهای که مایکل اوون موفق شد پیر لوئیجی کولینا را متقاعد به اعلام ضربه پنالتی به نفع سهشیرها کند. بعد از مخاطبان پرسیده آیا میدانستید کسی که روی اوون خطا کرد مائوریتسیو پوچتینو سرمربی حال حاضر چلسی بود؟
یکی دیگر از این موارد قهرمانی کاکا در جام جهانی است! بله این ستاره برزیلی هم فاتح جام جهانی شده هرچند هیچکس آن را به خاطر ندارد چرا که برنده توپ طلا در سال ۲۰۰۲ تنها با ۱۷ سال سن عضو تیم ملی برزیل بود و هرگز در این مسابقات به میدان نرفت.
یک مورد دیگر! آیا میدانستید زمانی که آگوئرو آن گل تاریخی را وارد دروازه کویئنز پارکرنجرز کرد و قهرمانی دراماتیک منچسترسیتی رقم خورد، فیل فودن ستاره این روزهای سیتی درست پشت دروازه QPR به عنوان توپ جمعکن نشسته بود؟
این گزارش طولانی شامل ۳۲ مورد میشود. حضور رونالدوی اورجینال در المپیک، نشستن الکس فرگوسن روی نیمکت اسکاتلند در جام جهانی ۱۹۸۶، حضور مارکو ماترازی در جشن شادی گل جنجالی رابی فاولر که ادای اسنیف کوکایین را درآورد و...
اما نکته جالب اینکه مورد شماره یازده این گزارش به علی دایی اشاره دارد. فورفورتو در این رابطه عکسی منتشر کرده و در مورد عکس نوشته: سوپراستار بینالمللی فوتبال، علی دایی، در زمین نیوکمپ بین مهمت شول (شماره ۷) و الکساندر زیکلر (شماره ۲۱) بایرن نشسته بود آن هم زمانی که بایرن در فینال لیگ قهرمانان اروپا با منچستریونایتد مصاف میداد.
سپس در این بخش که با عنوان «دایی در نیوکمپ در سال ۱۹۹۹» آمده، توضیح داده است: علی دایی مهاجم ایرانی قبل از اینکه کریستیانو رونالدو از او سبقت بگیرد، با ۱۰۸ گل بهترین گلزن بینالمللی جهان به حساب میآمد. اما زمانی که منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ بایرن را شکست داد، دایی روی نیمکت بایرن مونیخ بود.
البته همه مردم ایران میدانند که علی دایی در آن بازی تاریخی بخشی از تیم بایرن مونیخ بود که با بدشانسی محض دستش از جام قهرمانی اروپا دور ماند. علی دایی هنوز تنها ایرانی حاضر در فینال لیگ قهرمانان اروپا به حساب میآید و بعید است فعلا بازیکنی از ایران به چنین جایگاهی برسد.