Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:30:33 GMT

ضریب نفوذ کتاب در جامعه روستایی و عشایر ۵ درصد است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۰۶۷۹

ضریب نفوذ کتاب در جامعه روستایی و عشایر ۵ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر،  روح الله بهرامی ظهر سه شنبه در آیین رونمایی طرح «سفیران کتاب» که با حضور عشایر برگزار شد، افزود: استان فارس در سال های اخیر دوران طلایی در حوزه فرهنگ کتاب و مطالعه و اندیشه به خود دیده است. به گفته وی، استان فارس دارای بیشترین جمعیت عشایری کشور است و 12.5 درصد عشایر کشور در این نقطه به سر می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار نفر در استان فارس به عنوان عشایر زیست می کنند از ۳۰ هزار عشایر کوچنده نام برد که ظرفیت بزرگ برای استان فارس به شمار می رود. بهرامی در خصوص فعالیت های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی ظرفیت عشایر را تاثیرگذار دانست و اعلام کرد: خدمات رسانی از جمله فرهنگی به عشایر استان فارس به دلیل پراکندگی کار سختی است. مدیرکل امور عشایری استان فارس در عین حال اعلام کرد: در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عشایر همواره تاثیر گذار بوده‌اند و در آموزش سابقه طولانی در این قشر اجتماع وجود دارد. بهرامی با بیان اینکه الفبا و شروع کار را در زمینه آموزش عشایری در سال های دور مرحوم محمد بهمن بیگی بر عهده داشت اضافه کرد: حاصل این تلاش ها صدها هزار اندیشمند، محصل، دکتر و مهندسی است که اینک در کشور فعالیت می‌کنند. بهرامی با این حال ایجاد کتابخانه های سیار را هم در آن دوران اقدامی درخور توجه دانست که به آموزش عشایری کمک شایانی کرد و افزود: در دولت کنونی در حوزه عشایر در چند سال اخیر اقداماتی انجام شده است که طرح فرهنگی عشایر با یاری ۱۸ دستگاه اجرایی انجام می گیرد. وی با اشاره به طرح سفیران کتاب در راستای طرح جامع فرهنگی عشایر اعلام کرد: طرح یاد شده می تواند در زمینه آموزش عشایری موفق ظاهر شود و در سایر نقاط کشور نیز مورد پیگیری قرار گیرد. بهرامی نیازمندی عمده امروز را بر اساس بند ۵ قانون برنامه ششم بالا بردن سطح مطالعه میان جامعه عشایری عنوان کرد و گفت: با این کار و طرح سفیران کتاب دسترسی به دو و نیم میلیون کتاب به همراه نرم افزار موبایلی این امکان را فراهم می‌سازد که میزان مطالعه در میان جامعه عشایری افزایش یابد. مدیرکل امور عشایری استان فارس در خصوص ضریب نفوذ فضای مجازی در میان اقشار جامعه هم متذکر شد که ناگزیریم از فضای مجازی در زمینه افزایش مطالعه استفاده کنیم زیرا شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است. در ادامه این مراسم بهرام پور مدیر آموزش و پرورش عشایر فارس نیز اعلام کرد: ۱۱ هزار دانش آموز عشایر در استان فارس تحت پوشش قرار دارند که گستره آن به استان های همجوار از جمله بوشهر، اصفهان، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد هم می رسد. کد خبر 4770364

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز هفته کتاب یوم الله 13 آبان بوشهر زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند خطبه های نماز جمعه قزوین سفر استانی پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۰۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رییس اداره امور عشایر شهرستان لنده با اشاره به خدمات انجام شده در حوزه عشایری این شهرستان گفت: از اول اردیبهشت ماه سال جاری کار بازگشایی ایل راه‌های لنده با هدف تسهیل در تردد عشایر این شهرستان با سه دستگاه لودر و ویک کامیون آغاز شد. صفدر نیک آیین افزود: بیش از ۳۰۰ کیلومتر جاده فرعی و اصلی عشایر شهرستان لنده در حال بازگشایی و ترمیم می‌باشد. رئیس اداره امورعشایر لنده گفت: شهرستان لنده دارای دو بخش موگرمون و بخش مرکزی می‌باشد که تنها شهرستانی است که میهمان عشایری از دیکر نقاط استان دارد که نهصد خانوارعشایری زندگی می‌کنند. وی عشایر شهرستان لنده را در کوه سیاه و سفید و دلی مهرگان و دلی خیارکار و کوه سفید بیش از ۳۵۰ خانوار دانست و گفت: این عشایر دارای ۱۶هزار و پانصد راس دام سبک و سنگین می‌باشد که این تعداد خانوار و دام را امور عشایری با تانکر سیاربه مدت ۶ ماه آبرسانی می‌کنند. وی گفت: در بارندگی‌های اسفنده ماه و فروردین ماه امسال در مناطق عشایری شهرستان لنده بیشتر راه‌های ارتباطی و زیر ساخت‌های جاده‌ای از بین رفته است وکوچ زود هنگام عشایر در امسال باعث از بین رفتن گیاهان دارویی و بیشتر مراتع این منطقه خواهد شد، که امیدواریم مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند. 

دیگر خبرها

  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • محصولات تولیدی عشایر مغان برندسازی شود
  • خدمات بسیار خوبی به عشایر تنگستان ارائه شد
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری