Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@04:25:08 GMT

نفس 7 کلانشهر گرفت

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۳۸۸۶

نفس 7 کلانشهر گرفت

آلودگی هوا در کلانشهرها بیش از 4730 شهروند ایرانی را روانه اورژانس کرد. به‌گفته «مجتبی خالدی» سخنگوی سازمان اورژانس کشور این افراد به‌دلایل قلبی و تنفسی از استان‌های اصفهان، البرز، تهران، قزوین، قم و مرکزی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. به‌گزارش «ایران» آمار‌های دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست کشور نشان می‌دهد که اهوازی‌ها در 24 ساعت گذشته ناسالم‌ترین هوا را تنفس کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین آمارها هم هوای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، قزوین، همدان را برای گروه‌های حساس، ناسالم اعلام کرد.  «علیرضا آذریان» از کارشناسان مسئول آزمایشگاه هوا اداره کل محیط زیست خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» علت آلودگی هوای اهواز را آتش‌سوزی اراضی زراعی و صنایعی که در اطراف اهواز قرار دارند می‌داند و می‌گوید: «بواسطه بارشی که هفته گذشته اهواز تجربه کرد، رطوبت جوی هوا بالا رفت. از سوی دیگر باد کمتری هم وزید. این شرایط باعث ایستایی و پایداری جوی هوا شد.» به‌اعتقاد او این شرایط باعث می‌شود تا آلودگی‌ها که می‌تواند منشأ صنعتی یا کشاورزی داشته باشد در لایه‌های پایین جوی که محل حیات انسان هاست تجمع پیدا  ‌کنند. او می‌گوید: «خوزستان بواسطه توسعه صنعت در حوزه نفت، پتروشیمی و صنایع جانبی یکی از شهرهای آلوده کشور محسوب می‌شود.» اما این کارشناس اعتقاد دارد آلودگی‌هایی که این روزها نفس خوزستانی‌ها بویژه اهوازی‌ها را تنگ کرده، علتش آتش زدن زمین‌های کشاورزی است. او می‌گوید: «کشاورزان به اشتباه فکر می‌کنند آتش زدن مزارع باعث قدرت و قوت خاک می‌شود. این مشکل در نقاط مختلف کشور اپیدمی دارد.» به گفته او باران‌های پاییزی و آتش‌سوزی مزارع باعث شده تا اهواز ناسالم‌ترین هوا را در میان کلانشهرها داشته باشد. «محمد رستگاری» معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران هم به «ایران» می‌گوید: «این هفته در تهران پایداری هوا داشتیم بنابراین قطعاً آلودگی هوا خواهیم داشت.» او می‌گوید: «در سنوات گذشته در این فصل سال شاخص آلودگی ما به عدد 200 می‌رسید اما الان متوسط ایستگاه‌های ما زیر 150 است.» به اعتقاد رستگاری کاهش شاخص آلودگی در سال‌جاری به فعالیت‌هایی که در 5 سال اخیر انجام شده است برمی گردد. او بهبود کیفیت سوخت   بویژه درحوزه گازوئیل، ارتقای استاندارد خودروهای نو، جلوگیری از تولید موتورسیکلت کاربراتوری، اجرای دقیق فرآیند معاینه فنی و کنترل اتوماتیک در سطح شهر را از جمله دلیل کاهش آلودگی تهران می‌داند. رستگاری نوسازی ناوگان فرسوده کشور بویژه در حوزه خودروهای دیزلی و گسترش حمل‌و‌نقل عمومی را از جمله گام‌های باقی مانده برای حل معضل آلودگی هوا می‌داند. او با توجه به پایداری آلودگی هوا این احتمال را می‌دهد که تعطیلی مدارس روی میز تصمیم‌گیری مسئولان بیاید اما می‌گوید: «ادارات به هیچ وجه تعطیل نمی‌شوند.» رستگاری البته می‌گوید: «برای تعطیلی مدارس هم میانگین شاخص آلودگی هوای تهران به باید 150 برسد، که البته نرسیده است.»  

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،   براساس اطلاعات دریافتی از مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد هوای این کلانشهر با میانگین شاخص کلی کیفیت هوای ۲۴ ساعته امروز شنبه ۱۶ اردیسهشت  با ۷۲‌ای کیو آی سالم و در وضع  قابل قبول است.

هوای این کلانشهر با شاخص کیفیت لحظه‌ای هوای   ۶۲‌ای کیو آی،  هم  اکنون سالم  و در وضع قابل قبول است.

مقایسه عدد شاخص کلی ۲۴ ساعته هوای امروز مشهد با  عدد ۸۷ دیروز نشانگر ۱۵ درجه کاهش حجم آلاینده‌ها در هوای این کلانشهر است.

به شهروندان توصیه شده است:
با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در حفظ سلامت هوای شهر بکوشند.

رسالت، لشکر، ویلا، سجاد، صدف، خیام جنوبی، چمن، شهر، امامیه، کریمی، خیام شمالی، پایانه امام رضا (ع)، مفتح، ماشین‌ابزار، آوینی و سرافرازان ایستگاه‌های فعال سنجش آلودگی هوا در مشهد است.

قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای. کیو. آی به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و از ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای. کیو. آی نیز به معنای آلوده برای همه سنین است.

شاخص کلی کیفیت هوا از ۲۰۱ تا ۳۰۰ ای. کیو. آی هوا را در وضع اضطرار و بالاتر از عدد ۳۰۰ در وضع بحرانی قرار می‌دهد.
شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای. کیو. آی به معنای وضع پاک هوا و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای. کیو. آی به معنای هوای سالم است.

دیگر خبرها

  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق
  • مافیا از هر اتوبوس داخلی چند هزار یورو به جیب می‌زند!  | «یک فرد خاص مانع ورود اتوبوس برقی به ایران شده ...»
  • هوای تهران در شرایط قابل قبول
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+ شاخص به تفکیک مناطق