Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاریجانی با بیان اینکه ما به آسانی می توانیم سلاح هسته ای داشته باشیم اما نمی خواهیم، گفت: این تصمیم بسیار شجاعانه ای است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، «محمدجواد لاریجانی» شب گذشه (سه شنبه 21 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به گام چهارم کشورمان در کاهش تعهدات برجامی با تاکید بر اینکه گام های هسته ای که ما برداشته ایم، باید غیرقابل بازگشت باشد، گفت: دنیا درباره برنامه هسته ای با ما با فریبکاری برخورد کرد و برجامی که رئیس جمهوری می گوید ما در آن می مانیم نمی دانم در چه چیز آن باقی می مانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه معنی ماندن در برجام یعنی ما تعهداتمان را حفظ می کنیم در حالی که ما در برجام چیزی کم نگذاشتیم، گفت: به هیچ عنوان دید خوبی به نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی ندارم و آنها به هر جایی در تشکیلات اتمی کشورمان راه یافتند و دیگر چه چیزی بیشتر از این می خواهند. مشخص شد ما در پی سلاح هسته ای نیستیم اما این به معنای نتوانستن نیست بلکه می توانیم اما نمی خواهیم.

 

وی با اشاره به اینکه ما به آسانی می توانیم سلاح هسته ای داشته باشیم اما نمی خواهیم و این تصمیم بسیار شجاعانه ای است، گفت: هیچ بخش دانش هسته ای نباید برای ما ممنوع باشد. هیچ گونه محدودیتی در توسعه علوم و فنون هسته ای را تحت هیچ شرایطی نمی توانیم از ملت مان بگیریم. اگر معنای ماندن در برجام این باشد که ما یک طرفه محدودیت های اتمی خود را حفظ کنیم این صد در صد غیرقابل پذیرش است.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه اینکه گام هایی که بر می داریم بلافاصله بیان کنیم که اگر طرف مقابل مقداری به ما پول بدهد ما به نقطه صفر باز می گردیم ارزش گام های ما را از بین می برد، افزود: سخنگوی سازمان انرژی اتمی مثالی زد و که گفته برجام مانند وضع زن و شوهری است که باهم صحبت نمی کنند اما می پرسند کی قرار است طلاق بگیریم؟ گفت: این مثال قشنگی نیست.

وی با تاکید بر اینکه تعهدنامه ای نوشته ایم و سهم خود را صادقانه و مقداری ساده لوحانه عمل کرده ایم و به طرف مقابل اعتماد کردیم که دستکم مقداری از تعهدات خود را انجام دهد اما هیچ کدام را انجام نداد، گفت: صورت مسأله این است که آنها تعهد دادند اما زیر آن زدند البته متن برجام آن قدر سوراخ و منفذ دارد که آنها همیشه می توانند آن را بپیچانند. این گام هایی که ما برداشته ایم اگر جدی باشد نباید قابل بازگشت باشد.

 

لاریجانی ادامه داد: مگر دیوانه هستیم که یک گام بزرگ برداریم و چهار پنج سال روی آن سرمایه گذاری کنیم بعد بگوییم اگر شما کارهای اقتصادی انجام دادید ما بر می گردیم. چرا برگردیم ما خسارت بسیاری داده ایم و اینکه بلافاصله پس از برداشتن هر گام آقای ظریف یا رئیس جمهور می گویند اگر شما بیایید ما دوباره صفر می شویم، این اشتباه بسیار راهبردی است. ما گام هایمان را باید برداریم و هیچ کدام نیز قابل بازگشت نیست.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه دلیل اینکه اروپایی ها با ما شل و سفت رفتار می کنند برای این است که در جدیت گام های ما تردید دارند، گفت: وقتی می گوییم بر می گردیم یعنی گام های ما خیلی بلند نیست البته در گام نخست که راجع به انبار اورانیوم غنی شده است می توانیم آن را بفروشیم و موجودی آن صفر شود اما اگر یک طرح بزرگ را در فردو آغاز کنید که چهار سال زمان ببرد چطور می خواهید بازگردید.

 

لاریجانی با بیان اینکه اگر می خواهید اراک را دوباره بازسازی کنید و چهار پنج میلیون دلار خرج آن کنید و دوباره بازگردید این کار احمقانه ای است، افزود: باید بگوییم گامی که برداشته ایم باز نمی گردد.

 

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره اینکه اروپا تهدید کرده است که مکانیزم ماشه را راه می اندازد گفت: چرا متن برجام این قدر سوراخ و منفذ فراوان دارد و بی دقت نوشته شده است که اگر کسی از آن بیرون زد بگوید من تخلف نکرده ام. آمریکایی ها می گویند کجای برجام نوشته ما تخلف کردیم و اگر بیرون رفتیم باید خسارت بدهیم.

 

وی با تصریح این نکته که ما باید هیچ گونه محدودیتی برای توسعه علمی کشور در هیچ بخشی را قبول نکنیم و منتظر اروپا و غربی ها نباشیم، گفت: مکانیزم ماشه، تهدید بد و زشتی است البته ما نیز باید مقداری خودمان را سرزنش کنیم که چرا این مکانیزم را قبول کردیم. اگر مکانیزم ماشه راه بیفتد ممکن است راهبرد هسته ای مان را کاملاً تغییر دهیم و باید به وضع صفر صفر بازگردیم.

 

لاریجانی با بیان اینکه وضع صفر صفر یعنی هیچ تعهد هسته ای قبلی و بعدی را نخواهیم پذیرفت، گفت: باید صحبت کنیم که ان پی تی را بپذیریم یا نپذیریم و این رفتار بسیار درستی است. هیچ تردیدی نداشته باشیم که آمریکا، انگلیس، فرانسه و مانند این کشورها هیچ علاقه ای به برگزاری انتخابات سالم در کشورمان ندارند.

 

وی با بیان اینکه با تجربه ای که از فتنه 88 داشته اند فکر می کنند شاید بتوانند در فرصت انتخابات آینده تحرکاتی ایجاد کنند و در سطوح مختلف تأثیر بگذارند، گفت: آنها می خواهند فضای عمومی کشور را به گونه ای کنند که مردم از مسائل اصلی اقتصادی و ساماندهی امور اجرایی کشور به مسائل دیگری مانند با دنیا تعامل کنیم یا نکنیم، فکر کنند که این خطر بسیار بزرگی است. امروز حرف اساسی؛ حل مسائل کشور با روش انقلابی، جهادی و تکیه بر توان داخلی است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان کانون های مساجد وحدت رفسنجان اصفهان هفته کتاب و کتابخوانی شیراز کاهش تعهدات برجامی ایران کاهش تعهدات ایران در برجام محمدجواد لاریجانی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۶۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیتر استانو روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) تاکید کرد: اتحادیه اروپا به حفاظت از استقلال دیوان بین المللی کیفری و یکپارچگی اساسنامه رم متعهد است.

وی ضمن بازنشر بیانیه دیوان بین‌المللی کیفری درباره «استقلال و بی‌طرفی» این مرجع قضایی افزود: تهدید دادگاه یا مقامات آن غیرقابل قبول است.

دیوان بین‌المللی کیفری دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای، به کسانی که این نهاد قضایی بین‌المللی و کارکنان آن را تهدید می‌کنند هشدار داد که چنین اقداماتی ممکن است «حمله به اجرای عدالت» تلقی شود. در این بیانیه با اشاره به اینکه دادگاه در چارچوب وظایفی دارد، تلاش می‌کند تا با همه طرف‌های ذی‌نفع تعاملی سازنده برقرار کند تصریح کرد که استقلال دادگاه نباید تضعیف شود. دیوان بین‌المللی کیفری بر همین اساس خواستار پایان فوری اقداماتی شد که مانع فعالیت دادگاه و باعث ارعاب کارکنان آن می‌شود.

در این بیانیه اشاره‌ای به منبع تهدیدها و ارتباط آن با پرونده خاصی نشده است؛ اما چندی پیش پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

به گفته این منابع مطلع که نخواستند نام‌ آنها فاش شود، اعضای کنگره آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری هشدار داده‌اند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

به نوشته آکسیوس، اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال کار روی قوانینی هستند که در صورت صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی، آن قوانین را اجرا کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم از سوی دیوان بین المللی کیفری مخفیانه صادر شود.

از سویی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه مخفیانه صادر شود و آنها تنها پس از سفر به خارج از اراضی اشغالی از آن مطلع شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

با وجود اینکه رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی در غزه را رد می‌کند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این رژیم در غزه موافقت کرده و در حال بررسی این پرونده است؛ مساله‌ای که باعث انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی شده است.

دیگر خبرها

  • نکونام: می‌دانیم کجای کار هستیم و چه چیزی می‌خواهیم
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • سلاح رعب‌آور روسی که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • سلاح رعب آوری که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • چرا ایران هسته ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • چرا ایران دارای سلاح هسته‌ ای برای منطقه و جهان امنیت‌زا است؟
  • آمریکا از چین و روسیه خواست کنترل سلاح‌های هسته‌ای را به «هوش مصنوعی» نسپارند