Web Analytics Made Easy - Statcounter

رصد رویداد نجومی گذر سیاره عطارد از کنار خورشید با حضور نوذری، رئیس دانشگاه مازندران به همت گروه فیزیک نظری بر روی بام ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مازندران انجام شد. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه مازندران، رصد رویداد نجومی گذر سیاره عطارد از کنار خورشید با حضور نوذری، رئیس دانشگاه مازندران به همت گروه فیزیک نظری بر روی بام ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه مازندران انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نوذری در این رویداد با اشاره به اینکه سیاره عطارد با سرعت نسبتاً زیادی در منظومه شمسی به دور خورشید می‌چرخد، طول شب و روز در این سیاره را بسیار بیشتر از زمین عنوان کرد و به دلیل درجه بالای سرمای شب و گرمای روز، آن را غیرقابل قابلیت سکونت دانست.
سرآمد علمی ایران در رشته فیزیک با تاکید بر اینکه رویداد نجومی گذر سیاره عطارد از مقابل خورشید، هر ۱۳ سال یک بار رخ می‌دهد، درخشش دانشگاه مازندران در این عرصه علمی که یک نوع آموزش علم نجوم به عنوان علمی که منجر به خداشناسی می‌شود را مثبت ارزیابی کرد.
علیرضا خصالی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه مازندران نیز این اتفاق را پدیده نادری دانست که تنها چند بار در طول یک قرن اتفاق خواهد افتاد.
وی هدف از برگزاری این رصد را آزمایش محاسباتی خواند که دانشمندان برای این پدیده انجام می‌دهند و آن را یک آزمایشگاه بسیار خوب برای این نوع آزمایشات عنوان کرد.
خصالی با اشاره به اینکه ما تصمیم داریم تا این گونه وقایع علمی و حتی سفر‌های علمی را در دانشگاه مازندران گسترش دهیم تا دانشجویان از این پدیده‌ها لذت ببرند، ثبت این پدیده‌ها را به دلیل نور‌های فرابنفش نیازمند تلسکوپ‌هایی با یک سری فیلتر‌های خاص دانست تا نور‌های فرابنفش را جذب کرده و از آسیب رسیدن به چشم و کوری آن جلوگیری کند.
حسین زاده پژوهشگر حوزه نجوم هم دراین خصوص با بیان اینکه دیتابرداری از خورشید، زبانه‌ها و شراره‌های آن در راستای پروژه‌هایی است که در گروه اخترفیزیک دانشگاه مازندران تعریف شده است، هدف اصلی از انجام این برنامه‌ها را احداث پژوهشگاه و رصدخانه خورشیدی در سطح بین‌المللی عنوان کرد که در ارتفاعات سیاه سنگ شهرستان نور در استان مازندران احداث خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه مازندران رصد نجومی رصد عطارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۷۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور پیام فرستاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد وحیدی وزیر کشور، در پی درگذشت تالم بار نخبه علمی اهل مازندران، زنده یاد سید اسماعیل نصرالهی، در پیامی این ضایعه را به جامعه علمی و فرهنگی استان مازندران و بازماندگان، تسلیت گفت.

طبق روایت فارس، متن پیام وزیر کشور بدین شرح است:

انالله و اناالیه راجعون

مصیبت درگذشت ناگهانی و تالم بار شادروان سید اسماعیل نصرالهی، جوان نخبه ملی و استانی اهل مازندران که برغم معلولیت جسمی، موفقیت مهم کسب رتبه بیست و پنج در زیر گروه علوم انسانی در کنکور سال ۱۴۰۲ را بدست آورد، موجب تاثر و تاسف فراوان اینجانب شد.

به همین مناسبت، مصیبت درگذشت سید اسماعیل نصراللهی و پدر گرامی‌اش، دکتر سید احمد نصراللهی را که در حادثه گاز گرفتگی به مشیت الهی رضایت دادند، به خانواده محترم و معزی، جامعه فرهنگی و علمی و دانش آموزان استان مازندران تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند سبحان برای آن پوینده و رحیل راه علم، آمرزش و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای مادر آن زنده یاد، که در حادثه گازگرفتگی آسیب دیده اند، شفا و صحت کامل مسئلت دارم.

گفتنی است، نخبه جوان اهل ساری که با وجود معلولیت شدید جسمی و حرکتی به موفقیت‌های علمی شاخصی دست یافته بود و پارسال در کنکور سراسری رتبه ۲۵ گروه علوم انسانی را کسب کرده بود، روز جمعه چهاردهم اردیبهشت بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در روستای پاجی از توابع بخش دودانگه شهرستان ساری همراه پدرش جان باختند.

همچنین به نقل از روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آمده بود: ساعت ۱۱ روز/جمعه/ خبر مسمومیت سه نفر با گاز منواکسیدکربن در روستای پاجی از درمانگاه روستای محمدآباد به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام و درخواست اعزام بالگرد شد که پیرو این درخواست بالگرد اورژانس به پرواز در آمد.

در این حادثه گازگرفتگی دکتر سید احمد نصراللهی (جراح دندانپزشک) پرسنل بیمارستان امام خمینی(ره) ساری و فرزندش سید اسماعیل نصراللهی جوان نخبه و دارنده رتبه ۲۵ کنکور سال گذشته رشته علوم انسانی بر اثر نشت گاز در ویلای شخصی جان باختند.

مادر سید اسماعیل نصراللهی نیز به دلیل مسمومیت با منواکسیدکربن دچار افت سطح هوشیاری شده بود که با لوله‌گذاری در نای و انتقال سریع به مرکز درمانی امام خمینی(ره)، از مرگ نجات یافت.

زنده‌یاد سید اسماعیل نصراللهی با توجه به معلولیت شدید جسمی حرکتی پارسال پس از موفقیت در کنکور سراسری مورد توجه رسانه‌ها و مسئولان استان و کشور قرار گرفته بود. تا جایی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پارسال با این جوان نخبه معلول دیدار کرد.

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902743

دیگر خبرها

  • وزیر کشور پیام فرستاد
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور
  • لزوم مطالبه گری دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و نهاد‌های اجرایی مازندران
  • رشد ۳۵ درصدی جذب دانشجو در دانشگاه علمی- کاربردی مازندران
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • رویداد صدرا در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا تا 13 اردیبهشت ادامه دارد
  • رویداد بزرگ صدرا در دانشگاه آزاد بویین‌زهرا آغاز به کار کرد
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • کلیپ| ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!