Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:14:29 GMT

گرفتار مخاطره دانش کاذب فست‌فودی شده‌ایم

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۷۸۴۴۰

گرفتار مخاطره دانش کاذب فست‌فودی شده‌ایم

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی پیامی را به مناسبت آغاز بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد که نیکنام حسین‌پور دبیر این هفته در مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی در شهر یزد خواند.

در این پیام آمده است:‌ کتاب سرمایه ماندگار ملت‌ها، مبدا خیزش‌ها و سند هویت بخش تمدن‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروغ هر جامعه و تمدنی، از چراغی بر می‌خیزد که از کتاب پرتو می‌گیرد. ملت‌های بزرگ جهش فرهنگی و علمی خود را با کتاب آغاز و با ثبت آن ادامه دادند.
کتاب پایه و مادر فرهنگ محسوب می‌شود. حلقه ارتباط همه اجزای یک ملت به کتاب متصل است و بر مبنای ریشه فرهنگ ثمر می‌دهد. هیچ حوزه عمومی، دانشی و فرهنگی نیست که از کتاب ارتزاق نکند. پیشرفت ایران و ایرانی نیز همواره با کتاب بوده و از این رو اگر به خلق کتاب‌های جدید و تکریم پدیدآورندگان محتوا نیندیشیم، ایران را در گذشته تاریخی خود رها خواهیم کرد.
وی در این پیام می افزاید: اکنون در دورانی زندگی می‌کنیم که انقلاب فضای مجازی، فضایی متفاوت نسبت به همه دوره‌های مختلف زندگی تاریخی، اندیشه‌ای و فرهنگی انسان رقم زده است؛ نخست آنکه گرفتار مخاطره دانش کاذب فست‌فودی شده‌ایم، دیگر اینکه اندیشه‌های سست‌پایه و نوشته‌های غیرواقعی با سرعت در حال تکثیر است، به گونه‌ای که ممکن است در آینده نزدیک، با بحران کتاب نخوانی مواجه شویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این پیام آورده است: پویش ملی کتابخوانی می‌تواند ما را در مقابل تهدیدهای پیش‌رو مصون بدارد، به شرطی که همگان در این پویش ملی حضور پیدا کنند. در پیمودن مسیر فرهنگ کتابخوانی، نخست باید خانواده را محور این حرکت قرار دهیم و در گام دوم، مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها اضلاع دیگر جامعه کتابخوان را شکل می‌دهند که به یاری آنان می‌توانیم شاهد جامعه کتابخوان و دانا باشیم. همچنین کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های محلی که دریچه‌های تنفسی-  فرهنگی شهر هستند در ساختن شهری اندیشور و فرهنگ مدار نقشی موثر دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام‌ تاکید کرد: خوشبختانه فرهنگ کتابخوانی با همت خیرخواهان و تاسیس کتابخانه‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی (به ویژه در روستاها و شهرهای کمتر توسعه یافته) رو به گسترش است و امیدواریم گستره کتابخوانی تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور وسعت یابد و پیشرفت فرهنگی را همگام باپیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی نهادیه کنیم.

خانواده، مدرسه، حوزه، دانشگاه، رسانه‌های گروهی، فرهیختگان و آفرینندگان آثار و نیز مجموعه‌های حاکمیتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، باید دست به دست هم دهند تا این پویش ملی فراگیرتر و فضیلت کتابخوانی به یک ضرورت ملی تبدیل شود. فرهنگ و آیین این مرز و بوم با کتاب عجین است و پیامبر مهربانی‌ها حضرت ختمی مرتبت(ص) که در آستانه میلاد پر سعادتش قرار داریم، به اعجار کتاب، قلب‌ها را تسخیر، جان‌های جویای حقیقت را مجذوب و حال خوش زیستن انسانی و اخلاقی را به جوامع بشری ارزانی کرد.چه نکو است که با کتابخوانی، افزون بر اینکه حال و روزگار خود را خوش می‌کنیم، جامعه و کشور را به سوی نشاط، شادمانی، پیشرفت و تعالی رهنمون سازیم.»

بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور بیشتر سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه هفته کتاب و البته تاکید بر رویکرد مردمی شدن هفته کتاب و بیش از ۷۰ سازمان و نهاد مختلف اجرا می شود. این هفته با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات در بیش از ۱۲ کشور؛ از جمله ترکیه، مجارستان، سوئیس، آلمان، ایتالیا و قرقیزستان با مشارکت نهادهای فرهنگی این کشورها میزبان هفته کتاب برگزار می شود.

برچسب‌ها سید عباس صالحی هفته کتاب شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی هفته کتاب شورای عالی انقلاب فرهنگی سید عباس صالحی هفته کتاب شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۷۸۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟

بر اساس بیانیه اخیر دولت هند مبنی بر منع مسافرت شهروندان هندی به ایران و اسرائیل شنیده‌ها حاکی از عدم حضور هند به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کمتر از 11 روز مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه این رویداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که پس از صدور بیانیه دولت هند در روز 24 فروردین که در آن  به شهروندانش توصیه کرد که با توجه «به شرایط حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند. بعید است که ناشران هندی بتوانند خود را به نمایشگاه کتاب تهران برسانند. پیگیری‌های دوطرف تا این لحظه به نتیجه‌ای ختم نشده است.

نگاهی به سالن رایت نمایشگاه کتاب دهلی/ رایت سنتر دهلی چه قابلیت هایی برای نشر ایران دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مذاکره با وزارت فرهنگ هند پیگیر حضور ناشران این کشور در نمایشگاه کتاب تهران است،‌  یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزرات ارشاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تایید این پیگیری‌ها گفت: نتیجه این پیگیری‌ها به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد/ پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران زمین
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است