Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک از اجرای طرح پژوهش شیوع ناباروری و تعیین عوامل موثر بر آن در ۴ شهرستان استان مرکزی خبر داد.

اکرم احمدلو در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: این طرح توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت طراحی و تصویب شده و از طریق پرسشگری و نمونه‌گیری تصادفی اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بازه زمانی اجرای این طرح را از ۱۸ آبانماه تا پایان آذرماه ۹۸ دانست که در شهرستان های اراک، تفرش، کمیجان و زرندیه اجرایی می شود و گفت: باروری یکی از اتفاقات مهم زندگی مشترک زوجین است و داشتن فرزند به استحکام خانواده کمک می‌کند.

احمدلو با تاکید بر اینکه برخورداری از تعداد فرزند کافی حق مسلم افراد جامعه است، بیان کرد: ناباروری به این معناست که "زوجین به مدت یک سال خواهان فرزند باشند و از هیچ روش پیشگیرانه‌ای استفاده نکنند، اما بچه دار نشوند".

وی با بیان اینکه پیگیری، تشخیص و درمان ناباروری هرساله هزینه‌های سنگینی را به جامعه و زوجین تحمیل می کند، تصریح کرد: در صورتی که سن خانم از ۳۵ سال بیشتر باشد، عدم بارداری او در مدت ۶ ماه، ناباروری قلمداد می‌شود که در دو بخش اولیه و ثانویه قابل تقسیم‌بندی است.

کارشناس سلامت باروری مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه از هر ۱۰ زوج یک زوج ناباروری اولیه یا ثانویه را تجربه می‌کند، گفت: در ناباروری اولیه مادر تجربه هیچ گونه بارداری را ندارد ولی در ناباروری ثانویه مادر تجربه بارداری دارد، ولو اینکه نتیجه باردای منجر به تولد فرزند سالم نشده باشد.

وی اظهار کرد: تقریبا ۴۰ درصد ناباروری‌ها با عوامل مرتبط با زنان نظیر بسته بودن لوله‌ها یا نبود تخمک‌گذاری مرتبط است، حدود ۴۰ درصد ناباروری نیز ناشی از عوامل مردانه نظیر کاهش تعداد یا حرکت اسپرم است و در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد، علت ناباروری نامشخص است به طوری که علیرغم طبیعی بودن آزمایشات، دلیل قطعی برای باردار نشدن وجود ندارد.

احمدلو با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ مبنی بر ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، پیگیری و کاهش ناباروری در بند ۳ سیاست‌های جمعیتی و توجه به موضوع در برنامه دهم از برنامه‌های ملی طرح تحول سلامت، اظهار کرد: آمار قابل قبولی از میزان ناباروری در کشور رسما اعلام نشده است در حالی که تعیین فراوانی ناباروری در جامعه می‌تواند به برنامه ریزان نظام سلامت در برنامه‌ریزی دقیق‌تر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی کمک کند.

وی تاکید کرد: کمک به زوجین کم بارور یا نابارور ضمن تاثیر مثبت در ارتقای نرخ باروری کلی جامعه، سبب ارتقای شاخص سلامت روان جامعه خواهد شد که در این راستا به منظور برنامه‌ریزی مناسب و موثر در زمینه ناباروری و پیشگیری از آن، طرح پژوهش شیوع ناباروری در جمهوری اسلامی و تعیین عوامل موثر بر آن طراحی شد.

کارشناس سلامت باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: لازم است که شهروندان با پرسشگران حوزه سلامت که برای نمونه‌گیری به درب منازل مراجعه می‌کنند همکاری داشته باشند و امید است این طرح بتواند نتایج دقیق و قابل اعتمادی در زمینه میزان شیوع ناباروری ارائه کند و برخی از عوامل موثر بر کاهش، پیشگیری و درمان و چگونگی دسترسی بیماران به مراکز تخصصی ناباروری بررسی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی ناباروري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۰۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای برنامه های هفته سلامت با مشارکت مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه برنامه‌های هفته سلامت با مشارکت مردم در حال اجراست، گفت: تقویت خدمات بهداشتی با مشارکت بخش خصوصی در حاشیه شهر‌ها، اجرابی برنامه سلامت با رویکرد کارآفرینی، خود مراقبتی با محوریت ارتقای سطح زندگی سالم در جامعه، ارتقای نظام مدیریت بیماری بویژه کنترل بیماری‌ها نوپدید و بازپدید، و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی بهداشتی در ارائه خدمات بهداشتی از جمله راهبرد‌های برنامه‌های هفته سلامت است.
دکتر واعِظ افزود: ارتقای سلامت و حوزه بهداشتی در سطح منطقه بویژه در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر و توسعه سلامت در خانواده از دیگر راهبرد‌ها و برنامه‌های هفته سلامت است که با مشارکت مردم انجام می‌شود.
یکم تا هفتم اردیبهشت بعنوان هفته سلامت نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • مهمترین عامل سقط جنین در کشور عوامل فرهنگی است
  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • آیا برنامه سلامت خانواده قوی تر از پزشک خانواده است
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • اجرای برنامه های هفته سلامت با مشارکت مردم
  • قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • اجرای ۷۱۰ ویژه‌برنامه در استان مرکزی
  • اجرای ۷۱۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی در مرکزی
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد