Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@04:42:40 GMT

انتقاد از وضعیت امکانات در جشنواره تئاتر کودک همدان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۱۱۱۴

انتقاد از وضعیت امکانات در جشنواره تئاتر کودک همدان

کارگردان نمایش «کچل کفترباز» که در بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اجرا شد، رشد و ارتقا پیدا نکردن امکانات سخت‌افزاری این جشنواره را بعد از 26 دوره دردناک دانست.

به گزارش ایسنا، نمایش «کچل کفترباز» به کارگردانی آزاده انصاری از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که بهار و تابستان امسال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد و در بیست‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان هم به صحنه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انصاری درباره ارزیابی خود از این دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به ایسنا گفت: اصولا معتقدم که جشنواره یک دورهمی بزرگ است که هنرمندان ایرانی و خارجی طی روزهای برگزاری آن، یکدیگر را می‌بینند و به تبادل نظر با هم می‌پردازند و از روی هم تأثیر می‌گذارند. اما وقتی جشنواره‌ای بیست‌وششمین دوره خود را سپری می‌کند و به طور متمرکز در یک شهر برگزار می‌شود، انتظار من این بود که سالن‌هایی تخصصی با استاندارد بیشتری داشته باشد.

او یادآور شد: سال 95 با نمایش «ماه پیشونی» در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شرکت و نمایش را در پلاتوی شهید آوینی اجرا کردم. امسال هم در همین پلاتو اجرا با همان شرایط و امکانات چند سال قبل اجرا کردم اما برایم این سؤال مطرح است که چرا امکانات سخت‌افزاری تئاتر در شهر همدان رشد نکرده است؟

این کارگردان تئاتر ادامه داد: رشد و ارتقا پیدا نکردن امکانات سخت‌افزاری تئاتر در شهر همدان کم لطفی بزرگی به مردم همدان، کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به تئاتر و هنرمندان تئاتر است. مجتمع فرهنگی شهید آوینی بسیار بزرگ است و به راحتی می‌توان با ادغام برخی فضاهای آن، چند سالن تئاتر احداث کرد. رشد نکردن امکانات جشنواره تئاتر کودک آن هم در شرایطی که به صورت متمرکز در یک شهر برگزار می شود، دردناک است.

انصاری همچنین با اشاره به حضور چند اثر تولیدی از کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در جشنواره افزود: خوب است علاوه بر تهران، مراکز دیگر کانون در سراسر کشور هم فعالیتی این‌چنین داشته باشند. همچنین مراکز تخصصی دیگر نیز باید از فعالان و کسانی که برای تئاتر کودک و نوجوان دغدغه‌مند هستند، حمایت کنند. رشد فعالیت‌های تئاتر مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون، نشانگر این امر است که اگر مرکزی با نگاه تخصصی به موضوع تئاتر کودک و نوجوان بپردازد، اتفاق‌ها و تأثیرگذاری قابل توجهی رخ می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره تئاتر کودک همدان آزاده انصاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظم‌زاده‌مژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.

محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چاله‌میدانی قبل انقلاب را روایت می‌کند که عاشق زنی می‌شود که کفش‌دار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم می‌خورد.

وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.

رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنواره‌های موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت می‌شود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) می‌گیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) می‌گیرد به خوبی در لایه‌های مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.

کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب می‌کند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.

وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایش‌ها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.

رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروه‌های نمایشی می‌شود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.

کد خبر 6095119 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان