Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@03:25:06 GMT

تغییرات فرهنگی خانواده‌ها نیازمند آسیب‌شناسی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۳۵۴۰

تغییرات فرهنگی خانواده‌ها نیازمند آسیب‌شناسی

ایسنا/زنجان رئیس دادگستری خرم‌دره گفت: برخی از تغییرات فرهنگی در خانواده‌های ایرانی اگر مدیریت نشود به تهدید و آسیب جدی در جامعه تبدیل خواهد شد.

حسن بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که خانواده به عنوان یک واحد کوچک اجتماعی نقش کلیدی در شکل‌گیری فرزندان و جامعه موفق دارد، عنوان کرد: بنای اولیه هر خانواده‌ای با وصلت زوجین پایه‌ریزی و با اضافه شدن فرزندان به جمع آن‌ها تکمیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر این‌که خانواده با آن که هسته کوچکی از اجتماع است ولی در حیات اجتماعی مردم نقش اساسی و کلیدی داشته و خانواده سالم اجتماع را از فساد و لغزش دور نگه داشته و سعادت و سلامت جوامع انسانی را تضمین می‌کند، افزود: در جوامع مختلف ساختار خانواده‌ها بر اساس شرایط و اوضاع و احوال جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... متفاوت بوده و با تاثیر از شرایط مذکور شکل گرفته و به همین جهت ساختار آن در جوامع متعدد به اشکال مختلف خواهد بود.

این مسئول با اشاره به این‌که در دهه‌های اخیر تشکیل خانواده در جوامع غربی با چالش مواجه شده و در این جوامع با حذف ازدواج و تشکیل خانواده جوامع مذکور در معرض آسیب‌های اجتماعی فراوان قرار گرفته است، ادامه داد: جامعه‌ای که خانواده به عنوان پایه اولیه شکل‌گیری آن تضعیف شود باید منتظر آسیب‌های متعدد اجتماعی و از بین رفتن اخلاق و معنویت در آن بود و بی‌شک چنین جامعه‌ای رنگ سعادت به خود نخواهد دید.

بیگدلی با اشاره به این‌که در ایران اسلامی نیز به فراخور گسترش فرهنگ مدرنیته و ماشینی و گسترش بیش از حد فضای مجازی و اینترنت که در کسری از ثانیه، اطلاعات، اخبار و آداب و رسوم نقاط مختلف دنیا را در اختیار آحاد جامعه اعم از پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ در جای جای کشور قرار می‌دهد، ساختار خانواده ایرانی از شکل سنتی به سمت خانواده مدرن که متاثر از فرهنگ‌های مختلف است در حال تغییرات جدی است، گفت: برخی از این تغییرات اگر از ناحیه نهادهای متولی فرهنگی به خوبی مدیریت نشود، به تهدیدها و آسیب‌های جدی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: از جمله تغییرات فرهنگی مهم در خانواده‌های ایرانی تک‌والدی، زندگی مجردی جوانان اعم از دختر و پسر ، ازدواج سفید و ... است که بنیان خانواده‌ها را به عنوان پایه جامعه موفق در معرض چالش جدی قرار داده و در صورت عدم توجه نهادهای مسئول، تحقق نامیمون تهاجم فرهنگی مورد تذکر مکرر مقام معظم رهبری دور از ذهن نخواهد بود.

رئیس دادگستری خرم‌دره افزود: از دیگر مشکلات پیش روی خانواده‌های ایرانی که متاثر از تغییرات مدرنیته یاد شده بوده و در بررسی پرونده‌های اختلافات خانوادگی خودنمایی می‌کند و لازم است مورد توجه ویژه قرار گیرد، این است که خانواده‌ها در وضعیت کنونی در معرض تهدیدهایی چون عدم آگاهی و شناخت قبلی از همدیگر و عدم مشورت و مشاوره‌های قبل از ازدواج و به تبع آن افزایش نرخ طلاق و شکستن تابوی طلاق در نظر خانواده‌ها، اعتیاد زوجین یا یکی از آن‌ها و به تبع آن ولنگاری و توهمات و بدبینی ناشی از سوءمصرف موادمخدر و روان‌گردان و عدم توجه به رفاه و معیشت خانواده، چشم و هم‌چشمی و توقعات بیش از حد زوجین از همدیگر یا یکی از آنها، خیانت زوجین یا یکی از آنها، افزایش نرخ سقط جنین، شانه خالی کردن زوجین یا یکی از آنها از فرزند آوری یا تاخیر بیش از حد در آن، افزایش دیدگاه تک‌فرزندی یا کم فرزندی، اشتغال هم زمان والدین وکم رنگ شدن نقش والدین وخانواده در تعلیم وتربیت فرزندان و بیرون سپاری این امر مهم به مهدهای کودک و مکان‌های دیگر بوده است قرار دارند بایستی به صورت جدی به اصلاح روند مذکور و جلوگیری از شکل گیری و افزایش آسیب های یاد شده که بنیان خانواده ها وجامعه را نشانه رفته است پرداخته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان خانواده استانی اجتماعی خرم دره دادگستري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۳۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل گفت: در صورت ادامه روند کاهشی رشد جمعیت، ایران در آینده‌ای نزدیک یکی از پیرترین کشورهای جهان می‌شود که با پیامدها و آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری در حوزه اقتصاد، امنیت و فرهنگ مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، افسانه جهانی در دوره تربیت راهبر و کنشگر جمعیت اظهار کرد: با توجه به اهمیت ایجاد شبکه نظام‌مند فعالان در راستای تحول راهبردی خانواده و جمعیت، دوره تربیت راهبر و کنشگر جمعیت با حضور اساتید مؤسسه جوانه‌های مدینه فاضله برای ۲۰۰ نفر از دغدغه‌مندان این حوزه در استان اردبیل برنامه‌ریزی شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این دوره، توانمندسازی فعالان حوزه جمعیت، هوشیارسازی اجتماعی نسبت به بحران سالمندی، آسیب‌های کم‌فرزندی، تبیین جایگاه مادری و کرامت زنانه و ایجاد انگیزه و دغدغه‌مندی نسبت به مباحث جمعیتی است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل ادامه داد: اقناع‌سازی و گفتمان‌سازی جمعیت و فرزندآوری در بین نخبگان حوزوی و دانشگاهی و توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌سازی افراد آموزش‌دیده همسو با تحول راهبردی خانواده و جمعیت، از دیگر اهداف برگزاری این دوره است.

جهانی تصریح کرد: در صورت ادامه روند کاهشی رشد جمعیت، ایران در آینده‌ای نزدیک یکی از پیرترین کشورهای جهان می‌شود که پیامدها و آسیب‌های جدی جبران‌ناپذیری در حوزه اقتصاد، امنیت و فرهنگ کشور خواهد داشت.

وی بیان کرد: در طول تاریخ زندگی بشر تفکرات دینی و مذهبی مهم‌ترین عامل در تحولات فردی و اجتماعی بوده و تمام ساحت‌های زندگی بشر اعم از اقتصاد، فرهنگ، سیاست، اخلاق اجتماعی و نظام خانه و خانواده از دین تأثیر پذیرفته است لذا نگاه صرفاً اقتصادی برای حل بحران جمعیتی قطعاً شکست خورده است.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل اظهار کرد: در دین مقدس اسلام، ازدواج امری مقدس بوده و داشتن فرزند صالح، نعمت الهی و مایه خیر و برکت دنیا و آخرت معرفی می‌شود و سقط از گناهان بزرگ و قتل نفس است.

جهانی گفت: تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی، تلاش برای اصلاح سبک زندگی، مقابله با مصرف‌گرایی و اصلاح نگرش‌های عمومی و باورهای اجتماعی، وظیفه راهبران و کنشگران حوزه جمعیت و فرزندآوری بوده و برگزاری دوره تکمیلی راهبر و کنشگر جمعیت و اجرای طرح حمایت از حیات جنین، از دیگر برنامه‌های دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل است.

کد خبر 750943

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • لزوم هوشیارسازی اجتماعی نسبت به آسیب‌های پیری جمعیت
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • معلمان در کنترل آسیب‌های اجتماعی جامعه نقش کلیدی دارند
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب شناسی فرهنگی ورزشگاهها
  • واکنش فدراسیون فوتبال به دستور وزیر ورزش؛نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود
  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش؛ برگزاری نخستین نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها
  • واکنش وزیر ورزش و رییس فدراسیون به اتفاقات آزادی
  • پیگیری حواشی پرسپولیس-سپاهان؛ وزیر ورزش خطاب به تاج: گزارش آسیب‌شناسی را ظرف یک هفته ارائه کنید