Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:43:45 GMT

عملیات کاوش محوطه چهار طاقی نگار کرمان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۶۹۲۲

عملیات کاوش محوطه چهار طاقی نگار کرمان آغاز شد

مجتبی شفیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سنوات گذشته عملیات مرمت حفاظتی این بنای تاریخی انجام شده و هم اکنون نیز به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی پیرامون آن، کاوش و گمانه زنی با حضور باستان شناسان در حال انجام است.

وی تصریح کرد: در فضاهای کشف شده، انباشت قابل توجهی از خاکستر وجود دارد اما اظهار نظر دقیق در خصوص کاربری فضاهای مکشوفه منوط به انجام مطالعات بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: در این عملیات کاوش تاکنون بقایای معماری سنگی مشابه با اصل بنا در پایین دست دامنه تپه ای که چهار طاقی بر روی آن قرار دارد از خاک بیرون آمده است.

وی با بیان اینکه چهار طاقی نگار یکی از سالم ترین چهار طاقی های دوره ساسانی در ایران است  اظهار داشت: این فصل از مطالعات باستانشناسی با همکاری پژوهشگاه باستانشناسی کشور انجام می شود.

چهار طاقی از شکلهای ارزشمند معماری ایران در دوران پیش از اسلام و بعد از آن بوده که در مواردی بـه صـورت بنـایی گنبـددار، متشـکل از کـار گنبدی نشسته بر قاعده مربعی که بر چهار طاق متکی است.

کارکردهـای متفـاوتی از جمله آتشکده، معبد، مقبره، علامت و نشانه راه، محل خبر رسانی با دود و آتش و تقویم نجـومی به چهار طاقی ها نسبت داده می شود.

بخش نگار در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان قرار دارد.

برچسب‌ها کرمان آثار باستانی مرمت میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان آثار باستانی مرمت میراث فرهنگی کرمان آثار باستانی مرمت میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۶۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به حادثه دیدگان ۷ استان در اثر آبگرفتگی و سیل

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک محمودی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: از ۴ تا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ و تا ساعت ۰۹:۰۰ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۷ استان اصفهان، تهران، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد متأثر از سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این مدت زمان ۲۸ مورد عملیات انجام شده است افزود: در این عملیات‌ها به ۶۰۹ نفر امدادرسانی، ۱ نفر به مناطق امن منتقل و آب نفوذ کرده به ۳۷ واحد مسکونی تخلیه شد.

رئیس سازمان امداد و نجات گفت: ۴۳ تیم عملیاتی شامل (۱۷۱ نفر) در این عملیات‌ها شرکت و اقدام به توزیع ۲۶ تخته موکت، ۱۴۶ کیلوگرم نایلون، ۱۴ بسته غذایی بین متاثرین از این پدیده جوی کردند.

بیشترین امدادرسانی در استان‌های اصفهان و کرمان انجام شده است.

کد خبر 6087705

دیگر خبرها

  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب
  • فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • تجهیز ۲۰ بسته برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در گردشگری کرمان
  • امدادرسانی به حادثه دیدگان ۷ استان در اثر آبگرفتگی و سیل
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • «زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری