Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@14:24:06 GMT

نبض دشت قزوین می زند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۷۶۵۸

نبض دشت قزوین می زند

به گزارش خبرنگار مهر، شورای حفاظت منابع آبی استان قزوین روز چهارشنبه با حضور حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، علی فرخزاد معاون عمرانی، داود محمدی، روح الله بابایی صالح و بهمن طاهرخانی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در استانداری قزوین برگزار شد.

یدالله ملکی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی، طرح های تعادل بخشی، اجرای طرح سازگاری با کم آبی اظهارداشت: در حال حاضر میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است که این میزان باید به ۷۸۰ مییلیون مترمکعب کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین حدود ۶۸۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت داریم و این مهم نیازمند همکاری همه دستگاههای اجرایی است تا به تعادل برسیم.

وی اضافه کرد: باید شهرداری ها هم برنامه دهند و برای آبیاری فضای سبز با روش مدرن، اقدام کنند و در کنار آن توسعه آبیاری مدرن در بخش کشاورزی و اجرای طرح های تعادل بخشی و جلوگیری از اضافه برداشت و جمع آوری چاههای غیرمجاز هم تداوم یابد.

ملکی اظهارداشت: سهم استان قزوین از سد طالقان از ۱۰۰ میلیون مترمکعب به ۳۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته و برای حل مشکل آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا نیز با پیگیری همه نمایندگان و مسئولان استان طرح انتقال آب از سد کلید خورده و بیش از ۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ضرورت کاهش ۳۹ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: ۹۱ درصد مشارف آبی استان در بخش کشاورزی، ۴ درصد در صنعت و خدمات و ۵ درصد در بخش شرب است و از آنجا تمام آب شرب مورد نیاز استان از محل آبهای زیرزمینی است باید برای صیانت از این منابع ارزشمند عزم جدی داشته باشیم.

ملکی اظهارداشت: در استان قزوین میزان مصارف بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که دو میلیارد مترمکعب از محل آبهای زیرزمینی و ۶۰۰ میلیون مترمکعب از محل آبهای سطحی تامین می شود.

وی بیان کرد: آب قابل برنامه ریزی در بخش کشاورزی استان باید به سطح ۸۷۶ میلیون مترمکعب برسد که در این میان نیازمند صرفه جویی به میزان ۳۹.۵ درصد هستیم.

ملکی گفت: سد نهب در تاکستان در فاز اول ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای آبیاری ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی در دست ساخت است که در حال حاضر ۵۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکار داریم که در صورت تامین اعتبارات می توانیم امسال ابیگری کنیم.

اجرای ۷۰ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی

وی اظهارداشت: سد بالاخانلو با ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی برای آبیاری ۴۲۰۰ هکتار از اراضی و تامین اب شرب ۵ شهر پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: طرح انتقال آب از سد طالقان در صورت تکمیل شدن قادر است ۸۰ درصد نیاز کشور را تامین کند که برای اتمام آن به ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در فاز اول باید آب شرب شهر آبیک را تامین کنیم.

وی بیان کرد: با اجرای طرح های تعادل بخشی، جمع آوری چاههای غیرمجاز، کاهش اضافه برداشت چاههای مجاز، تعذیه مصنوعی نسبت به مدیریت منابع آبی اقدام شده اما بررسی ها نشان می دهد که آلودگی آب به دلیل افزایش مصرف در حال بالا رفتن است.

ملکی تصریح کرد: استان قزوین یکی از مدرن ترین تغذیه های مصنوعی را دارد و با ۷۰ میلیون مترمکعب در این بخش رکورد شکنی کرده ایم که این میزان در کشور بی نظیر است و با اجرای طرح های تعادل بخشی از سال ۹۳ تاکنون توانسته ایم ۵۱۹ میلیون مترمکعب در منابع آبی صرفه جویی کنیم.

نبض دشت قزوین می زند/ صرفه جویی در مصرف آب را جدی بگیریم
 
ملکی گفت: در دشت قزوین ۱۷۰ حلقه چاه وجود دارد که هر ماه میزان آن اندازه گیری می شود و خوشبختانه با اقدامات جدی انجام شده و همکاری مردم و مسئولان می توانیم بگوییم کمی از نگرانی خارج شده ایم و «نبض دشت قزوین می زند» اما افت آبهای زیرزمینی که گاهی دچار نوسان می شود هرچند روبه کاهش است اما باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

افت آب از ۱۷۰ سانتیمتر به ۷۰ سانتیمتر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اظهارداشت: خوشبختانه با اقدامات موثر عملی میزان افت آب زیرزمینی در دشت قزوین از یک متر و ۷۰ سانتیمتر در سالهای گذشته به ۷۰ سانتیمتر رسیده است و نبض دشت را به ضربان درآورده است.

ملکی اضافه کرد: در اجرای طرح سازگاری با شرایط کم آبی اقدامات زیادی شده است که بستن چاههای غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند در چاهها، تعیین تکلیف چاههای فرم یک و اطلاع رسانی مستمر از آن جمله است.

آب کانال روباز دشت قزوین با لوله منتقل شود

وی اظهارداشت: با توجه به ضرورت صیانت از آبهای زیرزمینی پیشنهاد داده ایم تا آب کانال روباز دشت قزوین با لوله منتقل شود تا هم از تبخیر و هم هدر رفت آن جلوگیری شود که در این صورت میزان آب دوبرابر می شود.

ملکی اضافه کرد: استفاده از پساب وانتقال آن به تالاب الله آباد برای جلوگیری از ریزگردها، و توسعه منطقه گردشگری، جابجیایی دو میلیون مترمکعب آب از محل صرفه جویی در بخش کشاورزی از دیگر کارهایی است که می تواند زمینه صرفه جویی در آب را مهیا کند.

وی اظهارداشت: با اجرای طرح های پیشنهادی می توانیم برای ۵ هزار فارغ التحصیل بیکار کشاورزی هم شغل ایجاد کنیم.  
 


 

کد خبر 4771830

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای قزوین آب زیرزمینی بوشهر یوم الله 13 آبان زلزله راهپيمايي 13 آبان شهرکرد ایلام تئاتر کودک و نوجوان گرگان شیراز بیرجند قزوین خطبه های نماز جمعه سفر استانی هفته وحدت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است.

به گزارش تسنیم، در ۲۲۶ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳) در مجموع ۲۸ میلیارد و ۶۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۳۰ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۵ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۱۷ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۱۷ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۳درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سد‌های کشور، ۶۵ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۳۵ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز شانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد یک‌درصدی ذخایر سد‌ها با در مقایسه با روز مشابه سال قبل است.

وضعیت سد‌های مهم کشور در تأمین آب شرب و کشاورزی در جدول زیر آورده شده است:

دیگر خبرها

  • ۷۱ درصد از حجم سد‌های آذربایجان‌غربی پر آب است
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • کم بارشی کماکان گریبانگیر ۱۱ استان
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست