Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست هم اندیشی سازمان های منتخب مردم نهاد استان آذربایجان شرقی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور و نمایندگان سازمان های مردم نهاد با تمرکز بر چالش ها و مشکلات این تشکل ها و ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات در تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور  در این نشست با تاکید بر حمایت از فعالیت سازمان های مردم‌نهاد در سطح کشور گفت: نشست های تخصصی با حضور سمن ها در استان های مختلف با محوریت حل مشکلات و ارائه راهکارها در حال برگزاری است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی علیخانی با اشاره به حمایت مادی و معنوی از فعالیت های مردم نهاد اظهار کرد: باور و اعتماد نسبت به فعالیت های سازمان های مردم‌نهاد باید نهادینه شود و در این مسیر همه باید تلاش کنیم.

موثرترین فعالیت ها با محوریت سمن ها انجام می شود

وی با اشاره به نقش برجسته سمن ها در امور فرهنگی و اجتماعی گفت: تجربه نشان داده است موثرترین فعالیت ها با محوریت سمن ها انجام می شود.

وی افزود: در سفرها با دو دسته از موضوعات مواجه هستیم که دسته اول جنبه عمومی دارند و دسته دوم مخصوص هر شهر و استان است با توجه به تجربیاتمان در این نشست ها در خصوص  بخش فرا استانی و تصمیم گیری های مورد نیاز در سطح ملی قول می دهم که پیگیری می کنیم.

علیخانی فعالیت سمن ها را با خلوص و از  دل و جان عنوان کرد و افزود: موثر ترین اقدامات همیشه از طرف سمن ها است و آنها با جان و دل در حوزه مربوطه عمل می کنند چرا که سمن ها نگاه اداری ندارند و با حذف  بروکراسی های اداری در صدد تحقق اهداف تشکل خود هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور، خواستار برگزاری نشست‌های ماهانه با حضور مدیران کل ادارات و نمایندگان تمامی سازمان های مردم نهاد شد و گفت: نحوه همکاری و برون‌سپاری در این جلسات می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد  و پس ازنتیجه گیری های کلی جلسات فصلی نیز با حضور استاندار تشکیل شده و  نتیجه جلسات به صورت عملیاتی پیگیری شود.

علیخانی با تاکید بر ضرورت توجه به شفافیت در عملکرد سمن ها خاطرنشان کرد: در‌کنار برون سپاری مسئله شفافیت نیز باید دقیق مشخص باشد و ساز و کار مشترکی برای شفاف سازی امور سازمان های مروم‌نهاد صورت گیرد.

وی با اشاره به محدودیت های مالی دولت در طول یک سال گذشته گفت: دولت در طول یک سال گذشته با محدودیت های شدید در بحث منابع روبرو بوده است و این محدودیت‌ها در تمام حوزه‌ها مشخص است اما دولت تلاش کرده است با وجود تمام مشکلات و موانع فضای موجود را مدیریت کرده و در راستای بهبود شرایط قدم بردارد.

وی ضمن تقدیر از فعالیت سمن ها فعال در استان آذربایجان شرقی گفت:  شهر تبریز به عنوان برند در حوزه اجتماعی شناخته می شود و اگر فعالیت مردم نبود با بخشنامه و دستورالعمل نمی توانستیم به این مهم دست یابیم.

کیفی سازی فعالیت سمن ها در سطح استان پیگیری می شود/ انعقاد ۴۰ تفاهم نامه همکاری

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی  نیز در ادامه این نشست با تاکید بر تمرکز دولت بر توسعه فعالیت های مردم نهاد گفت:تاکید دولت شتاب بخشی به فعالیت های سمن ها است و در همین راستا کیفی سازی فعالیت سمن ها در سطح استان پیگیری می شود.

 

بدر شکوهی اظهار کرد:در حال حاضر ۶۷۲ سمن در سطح استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند و ۳۱۷ واحد از این سمن ها در حوزه امور اجتماعی فعال هستند.

وی ادامه داد: تا پایان سال ۹۷ سمن های حوزه وزارت کشور در استان به ۲۵۸ واحد سازمان مردم نهاد افزایش یافته است.

شکوهی افزود: قبل از انقلاب  تنها ششصد سازمان حمایتی و خیریه داشتیم در صورتی که امروز این تعداد به بیش از ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد رسیده است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت های مردم نهاد در کشور گفت: مشارکت اجتماعی به شکل سنتی همواره در کشور ما وجود داشته است از این موضوع به هیات های مذهبی، کانون های قرآنی، مراکز اسلامی و ... با ۱۳۰ هزار تشکل اجتماعی در این عرصه می توان اشاره کرد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی، افزود: بعد از دهه ۸۰ در بازه زمانی هشت ساله دولت اصلاحات بالغ بر ۱۲ هزار سمن در سطح کشور مجوز دریافت کردند و بعد از آن در حوزه سمن ها با رکود مواجه بودیم و از سال ۹۲ شاهد جهش بیشتری در حوزه سمن ها هستیم.

شکوهی با اشاره به اقدامات موثر این اداره کل در حوزه سمن ها گفت: تمرکز بر توانمند سازی، برگزاری کارگاه های آموزشی، همایش و میزگردهای تخصصی و انعقاد بیش از ۴۰ تفاهم نامه با سمن های از جمله شاخص ترین اقدامات بوده است.

وی با اشاره به نقش موثر جوانان در فعالیت های مردم‌نهاد گفت: از ۲۰ هزار سازمان مردم‌نهاد کشور بیش از دو هزار سازمان در حوزه جوانان فعال است و در سطح استان آذربایجان شرقی نیز با عملکرد قابل توجه مدیرکل ورزش و جوانان و معاونت فرهنگی این اداره کل شاهد رشد کمی و کیفی سمن های حوزه جوانان در سطح استان هستیم.

بخش قابل توجهی از زمان این نشست به بیان مسائل ، چالش ها و راهکارهای برون رفت از مشکلات سمن ها اختصاص داشت که نمایندگان سمن ها در حوزه های مختلف به بیان نکته نظرات خود پرداختند.

عضو هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز ، در این نشست با اشاره به قدمت و سابقه فعالیت این تشکل مردم نهاد در سطح استان گفت: اکر امروز تبریز شهر بدون گدا شناخته می شود در سایه تلاش مردم و شهروندان تبریز است که از سال ها پیش با بنیان گذاری این موسسه تلاش کردند تا این مسئله در تبریز حل شود.

حسین علامیر ادامه داد: موسسه مستمندان تبریز در طی سال های متمادی در حوزه های مختلف در کنار خانواده های نیازمند بوده و ریالی از دولت درخواست مسائل مالی نداشته است .

وی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی گفت: یکی از موضوعاتی که خانواده های تحت حمایت ما با مشکل جدی مواجه هستند موضوع پرداخت هزینه های انشعابات شهری است که هزینه ای بالغ بر سه میلیون و 500 هزار تومان است در خواست داشتیم خانواده های تحت پوشش موسسه با ارائه معرفی نامه از پرداخت این مبلغ معاف شوند.

بال پرواز می خواهیم نه ازجنس پول بلکه از جنس هویت و اعتبار

سید آرش سهرابی مدیر عامل موسسه پژوهشگران جوان مقاوم ساز ایران اسلامی، که به عنوان نماینده سازمان های مردم نهاد جوانان سخن می گفت نیز با تاکید بر نقش ویژه جوانان در مرحله گذر از تحریم ها اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد به مدد غیر دولتی و غیر سیاسی بودن می توانند در زمان تحریم در کنار دولت باشند.

وی با انتقاد از نگاه های امنیتی به فعالیت های مردم نهاد گفت: نگاه امنیتی به سمن ها مجال حضور را از ما گرفته است،  ما برای حضور در مجامع بین المللی نیازمند تاییده دولت هستیم و متاسفانه در موارد متعددی این تایید ها داده نمی شود و جوانان ما از حضور در مجامع بین المللی باز می مانند.

سهرابی باور کردن جوانان را راه حل مشکلات دانست و گفت: ما بال پرواز میخواهیم نه ازجنس پول بلکه از جنس هویت و اعتبار و برای ما اعتبار و باور مهمتر از هر چیزی دیگری است.

وی غیر سیاسی بودن تشکل های مردم نهاد را مشخصه اصلی آنها دانست و افزود: ما ابزار سیاسی و تبلیغاتی نیستیم اما نگاه ها به ما اینگونه نیست.

 مدیر عامل موسسه پژوهشگران جوان مقاوم ساز ایران اسلامی خواستاررفع بروکراسی  در مسیر فعالیت های سمن ها شد و گفت: اینکه نگاه به سمن ها اداری و دولتی باشد مسیر حرکت سمن ها را با مشکل روبرو کرده است، متاسفانه با بروکراسی های موجود ما نمی توانیم درمناقصات شرکت کنیم ، وقتی برون سپاری ها مطرح می شود باز با مشکلات اداری و ارائه شناسه و کد اقتصادی روبرو هستیم.

کارشناسان دولتی فعالان سمن ها را به چشم رقیب نبینند

لیلا اسلامی مدیرعامل خیریه مهر اوجان به  نمایندگی از تشکل های مردم‌نهاد شهرستان ها نیز خواستار افزایش تعامل و همکاری مدیرات امور فرهنگی و روستایی با تشکل های مردم نهاد شد.

وی نقش تسهیل گری سازمان های مردم نهاد را متذکر شد و گفت: خوشبختانه در سطوح بالای مدیریی مشکلی در ایجاد ارتباط دوسویه و همکاری های مشترک نداریم اما در سطح کارشناسان متاسفانه برخی از این عزیزان ما را رقیب خود می پندارند در صورتی که فعالیت ما داوطلبانه است و بدون چشم داشت به این عرصه ورود کرده ایم و هیچ نگاهی به صندلی های دولتی نداریم.

وی خواستار حمایت از تشکل های تخصصی شد و گفت: حمایت از سازمان های غیر سیاسی،  متخصص و متعهد خواسته اصلی سمن هااست، ما داوطلب هستیم و بدون حقوق و مزایا کار میکنیم  و تنها انتظار بیمه داریم.

وی ضمن انتقاد از برخی مقررات سخت گیرانه در بحث اخذ مجوز های مورد نیاز برای فعالیت سمن ها شد و گفت: در کنار برخی سخت گیری ها انتظار داریم حداقل در بخش بانوان، حوزه امور زنان تعامل بیشتری با سمن ها داشته باشد چرا که هر چقدر بیشتر باهم فعالیت کنیم بیشتر اعتماد و احترام بین ما شکل می گیرد و ما چیزی جز این نمی خواهیم.

دولت سمن ها را همشکل خود نکند

احمد رحمانی مدیرعامل خانه فعالان محیط زیست استان نیز در ادامه این نشست تفاوت سمن ها و دولتی ها را حضور آنها در دل مردم دانست و گفت: از آغاز شکل گیری فعالیت های مردم نهاد سازمان های مردم نهاد تفاوت اساسی با دولتی ها داشت و این فعالیت مفید و موثر با مردم بود.

وی ضمن انتقاد از بروکراسی های موجود گفت: دولت نباید سمن ها را همشکل خود کند و این آسیبی برای تشکل ها است.

رحمانی افزود: سازمان های مردم‌نهاد به عنوان سازمان غیر سیاسی هستند اما مجوز های خود را ازسیاسی ترین‌مجموعه دولتی می گیرند و غیر انتفاعی هستند اما ثبت آنها در شرکت های تجاری انجام می شود.

وی برگزاری انتخابات سالانه برای سمن ها را به عنوان آفتی برای فعالیت های جمعی دانست و گفت: ما هرسال باید انتخابات برگزار کنیم و در پروسه انتخابات مجبور به رقابت انتخاباتی هستیم و نیروهای خود را از دست می دهیم.

رحمانی گفت: در دولت گذشته اعتقادی به سازمان های مردم نهاد نبود اما در حال حاضر نیز با وجود حمایت ها و نگاه مثبت دولت ، تحمیل ساختارها به سازمان های مردم نهاد درست نیست.

وی با اشاره به زلزله اخیر در میانه، سراب و ترکمنچای و آتش سوزی های جنگل ها در تابستان سالجاری گفت: سمن ها در حوزه های زیست محیطی همیشه پیش قدم بودند اما ما از نحوه مدیریت  دولت و سازمان های متولی در خصوص مسائل زیست محیطی راضی نیستیم.

برون سپاری ها شفاف سازی شود

حجت‌الاسلام عباس عباس‌زاده ، مشاور فرهنگی استاندار نیز در این نشست گفت: دولت ها زمانی به سراغ تشکل های مردم نهاد می آیند که می خواهند مشکلی حل شود پس باید به این باور برسیم که اینجا بحث تقسیم مشتری نیست بلکه تقسیم مشکلات است.

وی خواستار حمایت جدی از فعالیت سمن ها شد و گفت: با توجه به حجم ارتباطات سمن ها و نقش آفرینی آنها در عرصه های مختلف حمایت ها در این خصوص آنگونه که باید نبوده است.

عباس زاده تهیه وتدوین کتاب جامع تشکل های مردم  نهاد را ضروری دانست و گفت: فعالیت جزیره ای سمن ها باعث شده است که آنها از پتانسیل یکدیگر بی اطلاع باشند از این رو درخواست داریم تا اطلاعات سمن ها در کتاب جامعی تهیه و تدوین شود و نمایشگاهی نیز به منظور معرفی دستاوردهای سمن ها برگزار شود.

مشاور فرهنگی استاندارشفاف سازی برون سپاری ها در ادارات را نیز یادآور شد و گفت: بخشی از برون سپاری ها می تواند به دست سمن ها عملی شود و سازمان ها با ارائه شفاف مستندات برون سپاری ها می توانند در کنار سمن ها باشند.

نظرات سمن ها درتصمات ملی پیشگیری از اعتیاد اخد شود

حسن زاده نماینده تشکل های پیشگیری از آسیب های اجتماعی  نیز با اشاره به فعالیت 31 مرکز اقامتی در زمینه پیشگیری از اعتیاد گفت: اهمیت فعالیت در حوزه آسیب های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست اما در این بخش حمایت های مالی از ما صورت نمی گیرد و اگر حمایتی هست ما مطلع نیستیم.

وی گفت: این بخش نیازمند بودجه های مشخص است چرا که اعتیاد معضلی است که باید توسط دولت و ملت جدی گرفته شود.

وی با انتقاد از موازی کاری ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد گفت:  متاسفانه در تصممات دولتی و ملی نظرات سمن ها لحاظ نمی شود و درخواست ما این است که نظرات سمن ها درتصمات ملی پیشگیری از اعتیاد اخد شود.

 

میراث فرهنگی مورد غفلت واقع شده است

احد نژاد  از انجمن دوستداران میراث فرهنگی نیزغفلت از مسائل حوزه میراث فرهنگی را متذکر شد و گفت:  متاسفانه در هیچ برنامه و تصمیمی اولویتی در خصوص میراث فرهنگی وجود ندارد.

وی افزود: باید پذیریم که میراث فرهنگی هزینه نیست و سرمایه گذاری است و این مهم عامل وفاق و وحدت است.

وی گفت: در بحث های میراث فرهنگی انتظار داریم نظرات سازمان های مردم‌نهاد در طرح های بالادستی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رییس جمهور خواستار جمع بندی موارد مطرح شده از سوی سمن ها شده و قول برگزاری جلسه ای مفصل را در این خصوص در تبریز به سمن ها داد.

گزارش: حمیده بردباری

 

بیشتر بخوانید: در دوره تحریم باید نسبت به رعایت استاندارد‌های مرتبط با ایمنی مردم سخت‌گیری شود جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی پول رییس جمهور معاون معاون اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۱۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علوان‌زاده: برای اعتبار فوتبال خوزستان با قدرت به مصاف سپاهان می‌رویم

ایسنا/خوزستان مهاجم تیم فوتبال استقلال ملاثانی گفت: برای اعتبار خودمان و فوتبال خوزستان با قدرت به مصاف سپاهان می‌رویم و به دنبال شگفتی سازی در جام‌حذفی هستیم.

احسان علوان زاده، مهاجم سابق پرسپولیس که سابقه بازی فینال آسیا هم دارد و در ذهن هواداران سرخ پوش با ضربه برگردان در فینال آسیا در اذهان باقی مانده در خصوص آخرین شرایط تیم استقلال ملاثانی پیش از بازی با سپاهان در یک هشتم‌جام حذفی، اظهارکرد: ابتدا باید درخصوص بازی مقابل فجر بگویم که به صورت عجیبی لغو شدـ ما بازیکنان آماده بازی بودیم و تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته بودیم و ساعت چهار به سمت ورزشگاه غدیر رفتیم که دیدیم در بسته است. ولی امیدوار بودیم همانند دفعات گذشته درب را باز کنند ولی پس از گذشت سه ساعت این اتفاق رخ نداد و در حالی که همگی شوکه شده بودیم بازی لغو شد و به خانه‌هایمان برگشتیم، امیدوار هستیم این بازی تکرار شود تا نتیجه در زمین رقم بخورد. برای اولین بار بود که تمامی بازیکنان در اختیار کادرفنی بودند.

او در خصوص بازی حساس مقابل سپاهان، بیان کرد: خدا را شکر با تمرینات منظمی که زیر نظر کادرفنی پشت سر گذاشتیم آماده بازی مقابل سپاهان هستیم. سپاهان یک تیم پر قدرت و با بازیکنان ملی است که دوندگی بالایی دارند و در تمامی خطوط بسیار قوی هستند و با مصدومیت چند بازیکن هم باز هم سپاهان قدرتمند است.

علوان زاده گفت: تیم ما هم با انگیزه فراوان پا به این مسابقه خواهیم گذاشت و می‌خواهیم خود را به فوتبال ایران ثابت کنیم، تمامی بازیکنان ما خوزستانی هستند و بدون شک در روز جمعه یک بازی بسیار زیبا را به نمایش خواهیم گذاشت. گر چه به دنبال برد مقابل سپاهان هستیم ولی اولویت ما ارائه یک فوتبال زیبا و روی زمین است. چون این بازی پخش مستقیم می‌شود، می‌خواهیم از اعتبار لیگ دسته اول دفاع کنیم و تک تک بچه‌ها انگیزه فراوانی دارند که خود را نشان دهند، چون جام حذفی یک‌پل سریع برای دیده شدن بازیکن است و به راحتی می‌تواند با یک عملکرد خوب در یک بازی سال بعد به سطح اول فوتبال ایران بازگردد.

او ادامه داد: در سال‌های قبل در رقابت‌های جام حذفی شاهد شگفتی‌هایی بودیم و خود من زمانی که در پرسپولیس حضور داشتم مقابل تیم قشقایی در ضربات پنالتی شکست خوردیم و حذف شدیم. پس با تمام انرژی و شادابی مقابل سپاهان حاضر می‌شویم و به دنبال شگفتی و اثبات خودمان هستیم. همان‌طور که شگفتی برای تیم ها رقم‌می‌خورد بازیکنانی بودند از جمله همین کاپیتان تیم سپاهان محمد کریمی که در بازی جام حذفی خونه به خونه با استقلال تهران چهره شد و فصل بعد هم او و روح الله باقری و محمد قاسمی نژاد به لیگ برتر رفتند.

این بازیکن تیم فوتبال استقلال ملاثانی خاطرنشان کرد: ما هم بازیکنان نامدار و با تجربه بسیاری داریم از جمله علی حمودی، احمد جبوری، میثم شاهمکوند، میلاد پاک پرور، محمد اهل شاخه، امید خالدی، وحید نامداری، دانیال مومنی، امید صیدالی، علی فاتح و.. و در کنار باتجربه‌هایمان چند بازیکن جوان و جویای نام از جمله امین مروانی، رضا آنتیک، احمد جنادله، مرصاد و مهیار زارع که درصدد خودنمایی در این بازی بزرگ هستند.

وی در خصوص آمادگی خود افزود: خود من پس از چندین هفته که مصدومیت داشتم از هفته قبل آماده مسابقات شدم. در این فصل توانستم ۵ گل ۳ پاس گل و یک پنالتی برای تیمم به ثبت برسانم و با یک روحیه بالا برای شکست سپاهان وارد میدان خواهیم شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است
  • علوان‌زاده: برای اعتبار فوتبال خوزستان با قدرت به مصاف سپاهان می‌رویم
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اعتبار توسعه راه‌های جنوب استان بوشهر تامین شد
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است