Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش ۹.۷ درصد مصرف بنزین، ایران پس از ونزوئلا ارزان ترین بنزین جهان را ارائه می کند، قانون هدفمندی یارانه‌ها در عمل دچار انحراف شد، ادامه روند کاهش نرخ رسمی یورو و پوند برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۲۳ آبان به شرح زیر است:

مصرف بنزین ۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ درصد افزایش داشته است/ کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است

«امیر وکیل زاده» شب گذشته (چهارشنبه 22 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه مصرف حامل‌های انرژی در کشور بسیار زیاد است و در مقایسه با سال گذشته مصرف بنزین 9.7 درصد افزایش داشته است، گفت: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است، گفت: این در حالی است که در ایران، خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند ۱۹ میلیون لیتر اضافه مصرف داریم، گفت: قاچاق بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار کمتر است و با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است.

 

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در سال ۹۴ با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت، گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۴۴ سنت، تمام می‌شود.

 

ایران پس از ونزوئلا ارزان ترین بنزین جهان را ارائه می کند

«محسن دلاویز» شب گذشته (چهارشنبه 22 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در کشور، مصرف به طور کلی با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد و در حامل‌های انرژی نیز این چنین است، گفت: مصرف داخلی انرژی، سالانه ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام است که ۲۴ درصد آن در حمل و نقل استفاده می‌شود و ۶۰ درصد آلودگی هوا نیز مربوط به وسایل نقلیه است.

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه هر ۱۰ سال، مصرف بنزین کشور دو برابر می‌شود، ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین کشور از سال ۹۲ تاکنون 2 برابر شده است اما اگر روند مصرف را کنترل نکنیم در چند سال آینده باید بنزین وارد کنیم. در شش ماه نخست امسال مصرف بنزین روزانه به ۹۷ و ۴ دهم میلیون لیتر رسید.

 

دلاویز با بیان اینکه پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را ارائه می‌کنیم، گفت: فاصله قیمتی ما با قیمت‌های جهانی و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق این فراورده‌ها را فراهم می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه ۴۳ کشور جهان ۴۲۶ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهند، ادامه داد: ایران با ۶۹ میلیارد دلار یارانه در رتبه نخست این کشور‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از عربستان و چین قرار دارد. چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.

 

قانون هدفمندی یارانه‌ها در عمل دچار انحراف شد

«فریدون اسعدی» شب گذشته (چهارشنبه 22 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بر اساس آمار، دهک پردرآمد جامعه حدود ۱۵ برابر بیشتر از دهک کم درآمد جامعه از یارانه بنزین بهره می‌برد، گفت: در روش‌های حمایتی دچار مشکل هستیم. پرداخت‌های حمایتی در دنیا یا در قالب یارانه یا افزایش رفاه اجتماعی یا کمک بلاعوض است، اما روشی که ما انتخاب کرده ایم در آن بی عدالتی بسیار پررنگ است.

 

کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در دنیا پرداخت نقدی یارانه جایگاهی ندارد، گفت: تجربه کشور‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از مباحث حمایتی در قالب مقوله‌های رفاه اجتماعی مانند بهداشت، درمان، آموزش، مسکن، اشتغال و بازنشستگی است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان/ادامه روند کاهش نرخ رسمی یورو و پوند

امروز پنجشنبه (23 آبان) هر گرم طلای 18 عیار 410 هزار و 600 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1462 دلار، سکه بهار ازدی طرح جدید 4 میلیون و 38 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه بهار ازادی یک میلیون و 300 هزار تومان و سکه یک گرمی 840 هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش امروز (23 آبان) دلار 11 هزار و 780 تومان، یورو 13 هزار تومان، پوند 15 هزار و 280 تومان، درهم 3235 تومان، لیر ترکیه 2060 تومان، دلار استرالیا 8150 تومان و دلار کانادا 9090 تومان است.

 

این در حالی است که روز گذشته (چهارشنبه 22 آبان) هر گرم طلای 18 عیار 408 هزار تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1454 دلار ارزشگذاری شده بود. همچنین سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 10 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 980 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 290 هزار تومان و سکه گرمی 840 هزار تومان بود.

 

 در بازار آزاد ارز نیز برای روز گذشته (چهارشنبه 22 آبان) دلار 11 هزار و 590 تومان، یورو 12 هزار و 820 تومان، پوند 15 هزار و 20 تومان، درهم امارات 3172 تومان، لیر ترکیه 2030 تومان، دلار استرالیا 8020 تومان و دلار کانادا 8960 تومان بود.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز گذشته کاهش و قیمت ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز «پنج شنبه بیست و سوم آبان ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۳۲ ریال کاهش  نسبت به روز گذشته ۵۳ هزار و ۹۳۳ ریال و هر یورو نیز با ۴۴ ریال افت نسبت به روز گذشته ۴۶ هزار و ۲۱۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

ارز ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام با اشاره به نوسانات محدود بازار ارز مجددا تاکید کرد که ارز ابزار مناسبی برای سرمایه گذاری نیست و ریسک های جدی خود را دارد.

همتی چهارشنبه شب (۲۲ آبان) در این یادداشت افزود: همانگونه که پیشتر نیز مشاهده شده بود، بازار ارز امروز شاهد نوسانات محدودی در مقایسه با روند چند ماه اخیر بود.

او ادامه داد: در این خصوص نکاتی را به اطلاع مردم عزیز می‌رسانم:
۱- بانک مرکزی چه در بخش حواله و چه در بخش اسکناس در چند هفته اخیر، خصوصا امروز بطور خالص خریدار بوده است و لذا تامین ارز بصورت آرام و منطقی انجام می‌گیرد. از نظر بانک مرکزی تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی بازار نیافتاده است.
۲- بارها تاکید کرده‌ام به دلیل شرایط خاص تحریمی، برخی عوامل سیاسی و بین‌المللی در مقاطعی ممکن است زمینه تلاش برخی نوسان‌گیران را (که از ثبات بازار ارز متضرر شده‌اند) برای القای انتظارات منفی، بوجود آورد.

 

حمل و نقل بیشترین سهم را در آلودگی‌های گازی و ذرات معلق تهران دارد

برنامه شب گذشته (چهارشنبه 22 آبان) گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به بررسی وضعیت سوخت در کشور و کیفیت بنزین ارائه شده در کشور اختصاص داشت که کارشناسان و مسئولان این بخش به ارائه توضیحاتی در این باره پرداختند و ادغان داشتند که مصرف حامل‌های انرژی در کشور بسیار زیاد است و در مقایسه با سال گذشته مصرف بنزین 9.7 درصد افزایش داشته است که یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است. میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است در حالی که در ایران، خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند

 

آنها همچنین بر این موضوع اشاره داشتند که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است و اکنون ۳۵ میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر‌ها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام می شود. کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است و آلودگی ذرات معلق به خودرو‌ها مربوط می‌شود نه به سوخت لذا باید به سمت افزایش کیفیت تولید خودرو‌ها برویم. اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.

 

در ادامه این برنامه خبری «حسین شهیدزاده»، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه هزینه سلامتی که برای افزایش آلودگی هوای تهران بر اساس تخمین بانک جهانی پرداخت می‌شود دو و شش دهم میلیارد دلار در سال است، گفت: بر اساس داده‌های سال ۹۲ خودرو‌ها ۷۰ درصد در آلودگی به صورت ذرات معلق و ۸۵ درصد در آلودگی گازی در شهر تهران اثرگذار بودند.

 

اعلام آمادگی بخش خصوصی چین برای همکاری های اقتصادی با ایران

«وانگ ین گوا»، رییس اتاق بازرگانی همکاری های اقتصادی بین المللی بخش خصوصی چین در نشستی با مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که در راس هیاتی از مسئولان این اتاق به پکن سفر کرده است، نقش موسسات خصوصی در اقتصاد چین را بسیار مهم ذکر کرد و گفت: بیش از ۳۰ درصد از سرمایه گذاری خارجی چین که رقم آن به ۲۲۰۰ میلیارد دلار افزون می شود توسط بخش خصوصی چین انجام گرفته است و با توجه به سیاست دولت چین در چارچوب ایده یک کمربند یک راه، بخش خصوصی چین نقش مهمی در سرمایه گذاری و بازارهای خارجی را خواهند داشت.


رییس اتاق خصوصی چین با اشاره به سفرهای سال ۲۰۱۶ خود به ایران، زمینه همکاری موسسات و بنگاه های اقتصادی خصوصی دو کشور را بسیار مناسب خواند و آمادگی اتاق بخش خصوصی چین را برای همکاری میان دو کشور در تمام زمینه ها اعلام کرد.

 

 رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز اظهار داشت؛ موسسات و بنگاه های بخش خصوصی چین می توانند در چارچوب ایده «یک کمربند یک راه» در زمینه پروژه های زیربنایی از جمله حمل و نقل، را آهن، راه سازی، قطار سریع السیر، گردشگری  در ایران سرمایه گذاری و مشارکت داشته باشند./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد هفته وحدت مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز کنفرانس وحدت اسلامی اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۴۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یورو رکورد زد

یورو در برابر ین به بالاترین میزان خود در ۱۶ سال اخیر رسید.

به گزارش ایسنا، ارزش یورو در برابر ین ژاپن و دلار آمریکا تقویت شد.

یورو به بالاترین میزان خود در برابر ین ژاپن از ماه آگوست ۲۰۰۸ رسید و در برابر دلار به بالاترین ارزش خود از ۱۲ آوریل دست یافت.

آخرین گزارش‌های منتشرشده از شاخص مدیران خرید احتمالا ارز اتحادیه اروپا را تقویت کرده، زیرا فعالیت تجاری منطقه یورو به بالاترین میزان خود در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.

این مورد در حالی رخ داد که شاخص مدیران خرید ترکیبی ایالات‌متحده به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه گذشته رسیده است.

در همین حال، سرمایه‌گذاران در ژاپن بر روی جلسه بانک مرکزی این کشور در ۲۶ آوریل، تمرکز کردند.

به نقل از بیزنس، یورو پس از رسیدن کوتاه‌مدت به ۱۶۵.۷۵، به میزان ۰.۴۴ درصد در برابر ین در ساعت چهار و ۴۳ به وقت اروپا افزایش یافت و به ۱۶۵.۶۷ رسید.

یورو یک دقیقه بعد ۰.۴۵ درصد در برابر دلار افزایش یافت و به ۱.۰۷۰۴۴ رسید.

دیگر خبرها

  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • خودروسازان؛ متهم ردیف اول ناترازی بنزین
  • مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آمارهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از مصرف داروی ایرانیان
  • عددهای عجیب از واردات و مصرف داروی ایرانی‌ها
  • یورو رکورد زد