Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ۱۴۵۴ سال پیش که نخستین ندای وحدانیت از فراز جبل النور، جهان را تحت تاثیر قرار داد، تا زمانی که آخرین منجی بشریت در کنار بیت الله الحرام، بانگ "انا المهدی" را فریاد خواهد زد، نظام ناموزون اجتماع طبقاتی در پی از بین بردن توازن در جامعه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او مهم‌ترین وجه رسالت اسلام که زمان زیادی از فعالیت‌های پیامبر اکرم (ص)، در جهت تبیین آن سپری شد اجرای عدالت اجتماعی بوده است.

سلمانی عبیات با اشاره به اینکه ظهور امام زمان (ع) به سر آغاز استقرار حکومت الهی وعده داده شده است اظهار داشت: عصر ظهور امری حتمی و برگرفته از قرآن و عترت و مورد اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی است.

پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر این که قرآن کریم در آیات متعددی به عصر ظهور و اهمیت آن در تحقق اسلام در تمام جهان اشاره دارد، ادامه داد: خداوند کریم در آیات ۵ و ۶ سوره قصص به آینده آن به رهبری مستضعفین در آن اشاره دارد، علامه مجلسی نیز در جلد ۵۱ صفحه ۶۳ بحار الانوار از امام علی (ع) ذکر کرده است که این آیه دلالت مستقیمی به حکومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دارد.

وجود بیشترین احادیث با موضوع مهدویت

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که بیشترین تعداد احادیث را در بین احادیث اسلامی به خود اختصاص داده است موضوع مهدویت و حضرت ولیعصر (عج) است بیان کرد: تعداد روایاتی که از پیامبر (ص) در خصوص حضرت مهدی (ع) در کتب شیعه و اهل سنت وارد شده است از شمارش خارج، بسیار زیاد و یا صدور است.

محمدرضا سلمانی عبیات با اشاره به اینکه روایات متعددی از امام علی (ع) و سایر ائمه در خصوص حضرت مهدی (ع) وارد شده است، گفت: امام علی (ع) در روایتی که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین و تمام النعمه جلد ۱ صفحه ۳۰۳ ذکر کرده است، می‌فرماید: برای قائم ما غیبتی طولانی است که می‌بینم که شیعیان دچار فتنه‌های مختلف می‌شوند آگاه باشید هر کدام شما در در دین خود ثابت بماند و در طول غیبت امام دلش دچار قساوت نشود .. او در روز قیامت در درجه من و با من است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با عنوان اینکه غیبت صغرا دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه شناخته می‌شود افزود: وجود ۴ نائب در ۴ دوره زمانی از جمله ویژگی‌های خاص این دوره است که بیش از ۶۹ سال نیز به طول انجامید.

عبیات با اشاره به اینکه نیابت امام در دو بخش نیابت خاص و نیابت آن قابل بررسی است بیان داشت: نیابت خاص در ۴ نائب ایشان و در مدت غیبت صغرا منحصر است و نیابت امام زمان در طول غیبت خود را به مراجع تقلید و ولایت فقیه معنا و مصداق پیدا می‌کند.

غیبت کبرای امام زمان(عج) عصری جدید در تاریخ اسلام

او غیبت کبرا امام زمان(عج) را به عنوان عصری جدید در تاریخ اسلام در برشمرد و تصریح کرد: شیخ صدوق در جلد ۲ صفحه ۴۸۴ در روایتی به نقل از محمد عثمان از امام زمان نقل کرده است که ایشان فرمودند: درحوادث به راویان احادیث ما مراجعه کنید که آن‌ها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدا بر شما هستم»

سلمانی عبیات اظهار کرد: در واقع امام می‌فرماید راهنمای مردم در عصر غیبت، نائب امام است. مسلمین در این عصر نیز بی سرپرست رها نشده اند؛ و طبق قاعده لطف کلامی- که در امامت به آن استدلال می‌شود، نائب امام، به جای امام قرار دارد؛ و احیاء و اجرای احکام قرآن، و رهبری شعار قرآن، و تشکیل دادن جامعه قرآنی، به عهده اوست؛ و نائب امام در هر عصر، عالم بزرگ آن عصر است، عالم نمونه امت (عالم ربّانی)، و جامع همه شرائط لازم.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تاریخ تبلیغات اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۹۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جامعه المصطفی بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب اسلامی است، از این جهت تلاش مسوولان و طلاب این مجموعه آموزشی در تقابل مستقیم با اراده شیطانی استکبار قرار دارد و مورد عنایت خاص امام زمان (عج) خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سید احمد علم الهدی روز چهارشنبه در دیدار با هیات علما و رؤسای مدارس علمیه هندوستان با جمعی از طلاب جامعة المصطفی خراسان افزود: جامعة المصطفی العالمیه یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت تا همراه با مبانی دینی و ارزش‌های تشیع، گفتمان انقلاب اسلامی نیز به کشور‌های عالم تسری پیدا کند، بنابراین نباید این مولود مبارک را صرفاً یک نمایندگی آموزشی و یک جریان تعلیمی دانست.

وی بیان کرد: امروزه نه فقط دوستان و دلسوزان بلکه حتی دشمنان اسلام نیز از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند، این منطقی است که به برکت انقلاب اسلامی جهانی شد تا هرکس در هر گوشه از این عالم، چشم به ظهور داشته باشد و امام زمان (عج) را در کانون توجه و تحلیل خود قرار دهد.

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرصت مدیریت مدارس و حوزه‌های علمیه در خطه‌ای همچون سرزمین هندوستان با گستره جمعیتی و فرصت‌های تبلیغی را غنیمت بدانید، افزود: همه این تلاش‌هایی که در عرصه تبلیغ دین در سرزمین هندوستان دارید، باید در استخدام پیروی از خط ولایت مداری امام زمان (عج) باشد.

وی گفت: اقتضای نوکری کردن در این آستان نیز به میدان‌داری در عرصه‌ای است که پرچم ولایت اهل‌بیت (ع) و معارف دینی را در عصر حاضر بلند کرده و اینجاست که اهمیت صیانت از انقلاب اسلامی موضوعیت پیدا می‌کند.

آیت الله علم‌الهدی اظهار کرد: بر طبق توصیف و تحلیل استادان برجسته، شیعه همچون پرنده‌ای با ۲ بال نهضت حسینی و قیام مهدوی است، بنابراین هرکس در جهت ترویج ارزش‌هایی مبتنی بر این اصول بکوشد، بیش از سایرین سربازی کرده و مورد عنایت امام زمان (عج) خواهد بود.

وی اظهار کرد: در موقعیتی که شما قرار دارید، هر مدرسه علمیه به مثابه اردوگاه بقیة الله (عج) است، بنابراین طوری عمل کنید که گویا از طرف امام زمان (عج) به این مسئولیت منصوب شده‌اید.

امام جمعه مشهد گفت: اگر امروز طلبه از فقه و اصول و کلام بهره‌مند باشد و سطوح عالی حوزه را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد، اما از بینش سیاسی و تقید به انقلاب اسلامی بی‌بهره باشد، تلاش و مجاهدت او برای کسب علوم حوزوی راه به جایی نخواهد برد.

جامعة المصطفی العالمیة، نهاد علمی و بین‌المللی با هویت حوزوی است که با هدف گسترش علوم اسلامی و تربیت طلاب غیر ایرانی تشکیل شده است.

دیگر خبرها

  • اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد
  • علم الهدی: دشمنان اسلام چشم به ولایت معصوم دارند
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان