Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:25:53 GMT

مقصود از وحدت اسلامی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۹۹۹۴۴

مقصود از وحدت اسلامی چیست؟

«مقابله با فرقه گرایی از مهمترین راه‌های تقریبی در تحقق وحدت امت اسلامی به شمار می‌رود که باید توسط نخبگان فرهنگی جامعه به نحو کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرد که در صورت تحقق این مهم بازتولید نظریه تقریب به نحو احسن محقق خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، هفدهم ربیع‌الاول همزمان با میلاد پر خیرو برکت حضرت محمد (ص) زمانی مناسب برای پرداختن به رخدادی بنیادین یعنی وحدت میان مسلمانان جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحدت درون دینی میان فرقه‌های گوناگون اسلامی به ویژه برادران و خواهران اهل تسنن و تشیع، این امر بایسته‌ای ست که سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) الهام‌ ‌بخش آن است.

اتحاد و همبستگی میان رهبری جامعه و آحاد مردم از جمله عوامل موفقیت مسلمانان بوده است. رهبر در جامعه اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی حرکت‌های مردمی بر عهده دارد. با نگاهی به تاریخ اسلام درمی‌یابیم که پیامبر اسلام (ص)  از همان آغاز، درس اتحاد و همبستگی را به یاران خویش می‌داده و لزوم اخوت و برادری به معنای واقعی را برای آنها تبیین می‌کرده‌اند.

قطعاً مقصود از وحدت اسلامی این نیست که شیعه‌ها سنّی شوند و یا سنّی‌ها شیعه شوند و همه افراد مسلمان در سراسر جهان در عقاید و احکام و اصول و فروع و همه جزئیات دین، متحد و منسجم گردند بگونه‌ای که هیچ اختلاف نظری در اعتقادات و احکام فقهی در جامعه اسلامی وجود نداشته باشد، واقعیت اینست که مقصود از وحدت اسلامی، یکی کردن اعتقادات و یکنواخت کردن احکام عملی مذهب اسلامی نبوده و چنین چیزی در خارج امکان‌پذیر نخواهد بود.

مقصود از وحدت اسلامی این است که پیروان هر یک از مذاهب گوناگون اسلامی در عین حال که عقاید و احکام خاص آن مذهب را برای خود حفظ می‌کنند و به آنها پای‌بند هستند، در روابط اجتماعی و سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی خود با مسلمین دیگر همسو و تابع مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی باشند و براساس این برداشت از وحدت، امت اسلامی مقابل دشمنان اسلام همواره به صورت «ید واحده» عمل کنند.

حضرت محمد مصطفی (ص) در عام‌الفیل (سال ۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع‌الاول دیده به جهان گشود. مورخان شیعه، ولادت پیامبر اکرم(ص) را در صبح جمعه‌ هفدهم ربیع‌الاول و اکثر علمای اهل سنت، در روز دوازدهم همان ماه می‌دانند.

وجود پیامبر(ص) و شخصیت والای آن مقتدا نقطه اتصال اندیشه‌های والای انسانیت است و هر فرقه و مذهبی گم گشت خود را در او و پهنای سینه او را جایگاهی آرام برای کاستن از تلاطم موج فتنه می‌یابد.

خصوصیات پیامبر اکرم (ص) در قرآن

به مناسبت ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی‌(ص) که الهام بخش وحدت است گفت‌وگویی با حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین مختار- رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی -  گفت‌وگویی داشتیم.

او با تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) اظهار کرد: میلاد سراسر نور حضرت محمد (ص) فرصتی است که تفاهم و تعامل بین مسلمانان و به ویژه عالمان دینی بیشتر از همیشه مورد توجه واقع شود. هفته وحدت بر پایه میلاد حضرت رسول اکرم (ص) شکل گرفته است و در حقیقت وحدت یادآور پیام‌های اصیل توحیدی از جانب پیامبر بزرگ اسلام (ص) است. پیامبری که از سوی خدا با عنوان «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظِیمٍ»نام گرفت.

عالمان دینی از ویژگی دلسوزی و مهربانی رسول اکرم(ص) الگو بگیرند

حجت الاسلام محمد حسین مختار ادامه داد: بر اساس آیه 4 سوره قلم این صفت، صفتی است که از سوی خداوند به پیامبر (ص) اعطا شده است. پیامبری که دلسوزی و مهربانی دو ویژگی بارز ایشان بود و همین دو ویژگی رمز موفقیت رسول خدا در ایجاد وحدت میان مسلمین و ادیان توحیدی به شمار می‌رود که عالمان دینی باید از آن بهره بگیرند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: پیوستن به حقیقت آموزه‌های دینی می‌تواند در جامعه امروز مثمر ثمر واقع شود. قرائت‌ها و تفسیرهای نابخردانه و یا غیر معقول افراطی از دین باعث شکل گیری گروهک‌هایی همچون داعش می‌شود. اما بیداری و تفسیر صحیح از اسلام باعث می‌شود که آینده جامعه اسلام روشن شده و امت اسلامی به اهدافی که مد نظر دین اسلام بوده است برسند.

مختاری تصریح کرد: ما باید اسلام ناب و راستین پیامبر(ص) را معرفی کنیم.اکنون برخی از دولت‌های اسلامی ظاهرا دارای دولت اسلامی هستند اما مبانی اسلامی آنها توان ایجاد تحرک و پویایی درجوامع اسلامی را ندارند، به خاطر سر سپردگی به دولت‌های استکبار این دولت‌ها خود به عنوان مانعی در راه اتحاد امت اسلامی مطرح هستند. لذا ضرورت دارد که برنامه‌های اسلام ناب را سرلوحه جوامع اسلامی قرار بدهیم.

وی ادامه داد: دوری از اسلام آمریکایی از مهمترین دغدغه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری است و این مسیری است که اتحاد و وحدت را میان مسلمانان ایجاد می‌کند. اهمیت این نگرش زمانی روشن می‌شود که با تعمق در برخی از قیام‌های منطقه‌ای در خواهیم یافت که این قیام‌ها به خاطر عدم وجود اسلام راستین و فقدان این مولفه‌های اسلام اصیل این انقلاب‌ها یا جنبش‌ها در راستای اهداف استکبار تفسیر و هویت داده می‌شود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت:  برخی از این قیام‌ها نقطه مطلوب برای جوامع اسلامی به همراه ندارد و وجود مولفه‌های اندیشه‌ای در آنها دیده نمی‌شود. اسلام سکولار آفت بزرگ برخی از قیام‌های منطقه‌ای است. البته لازم به ذکر است که ما نباید مولفه‌هایی از قبیل تنویر افکار عمومی در مقابله با توطئه‌های دشمنان، کنگره حج، محبت ورزی بازشناسایی جریان‌های تکفیری، اجتناب از پیش داوری، پرهیز از دامن زدن به اختلافات و امثال اینها را نادیده بگیریم. مقابله با فرقه گرایی از مهمترین راه‌های تقریبی در تحقق وحدت امت اسلامی به شمار می‌رود که باید توسط نخبگان فرهنگی جامعه به نحو کامل و جامع مورد بررسی قرار گیرد که در صورت تحقق این مهم، بازتولید نظریه تقریب به نحو احسن محقق خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تولد پیامبر اکرم ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۹۹۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد

محمد بن سلمان ـ ولیعهد عربستان ـ از توسعه مسجد تاریخی «قُبا» در شهر مدینه، از زمان تأسیس آن در سال اول هجری، خبر داد.

غنی‌سازی تجربه‌های مذهبی و فرهنگی برای زائران و بهبود کیفیت زندگی تحت چشم‌انداز ۲۰۳۰ از جمله محورهای این پروژه اعلام شده است.

این پروژه، مسجد قبا را به همراه ۵۷ مکان تاریخی دیگر گسترش می‌دهد. این امر ارتباط بین این بناهای دیدنی و سایر مکان‌های میراثی را افزایش می‌دهد و یک نقطه تاریخی ایجاد می‌کند که بناهای تاریخی را به نمایش می‌گذارد.

برای این طرح، بودجه یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده و پس از پایان پروژه ظرفیت مسجد قبا به ۶۶ هزار نفر می‌رسد و مساحت آن نیز بالغ بر ۷۲ هزار متر خواهد بود که به بیانی دیگر ۱۰ برابر مساحت کنونی مسجد است.

مسجد قبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد و در روایت‌ها آمده است که نخستین سنگ‌های بنای آن توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت از مکه به مدینه گذاشته شد.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» و دیگر ابرپروژه‌های آنها به قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت به شمار می‌آید، که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالاست.

بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش ۵۶ درصدی در تعداد گردشگران ورودی را ثبت کرد. گزارش این سازمان همچنین حاکی از آن است که این کشور در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۱۹ به نرخ قابل توجه بازیابی گردشگری با ۱۵۶ درصد در تعداد گردشگران ورودی دست یافته است.

عربستان در کنار تلاش برای افزایش گردشگران سیاحتی، طرح‌های ویژه‌ای را نیز برای ترویج گردشگری مذهبی خود در دستور کار داده است و بر اساس چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور، ۳۰ مسجد تاریخی در این کشور در برنامه توسعه و مرمت قرار دارند.

دیگر خبرها

  • شایعه داغ در اصفهان؛ «محمد» نام جدید ژوزه مورایس؟
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟