Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی درباره کارآمدی شیوه کنونی سنجش و پذیرش دانشجو برای دانشگاه های کشور با بیان اینکه معتقد است باید پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی از دوره کارشناسی جدا شود، گفت: معمولا روال بر این است که هرچه به سمت دوره های پیشرفته تر و دکتری پیش می رویم، تعداد دانشجویان کاهش یافته و نهایتا دانشجویان دکتری، متناسب با اساتید راهنمای هر گروه آموزشی و حتی به نام استاد، پذیرش می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این پیشنهاد که بهتر است دست دانشگاه ها بر اساس ضوابطِ کلی مصوب مجلس و ابلاغ وزارت علوم برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری کاملا باز شود، افزود: در این صورت، دانشگاه ها ضمن در دستور کار قرار دادن این ضوابط کلی، با تعیین شرایط ویژه خود برای پذیرش، می توانند متناسب با برنامه راهبردی ظرفیتهایشان دانشجوی دکتری گرفته و در ادامه آنها را در بالاترین سطح کیفی تربیت کرده و تحویل جامعه بدهند.

کافی در ادامه ضمن اشاره به حداکثر سهم کنونی ۲۰ درصدی دانشگاه ها از پذیرش استعدادهای درخشان و برتر برای دوره کارشناسی ارشد، اظهار داشت: بنده بر این باور هستم که اگر امکانی فراهم شود که دانشگاه ها؛ حداقل دانشگاه های بزرگ و با سابقه کشور، وسعت عمل و سهم بیشتری برای جذب و پذیرش استعدادهای درخشان دانش آموختگان برتر داشته باشند، کیفیت علمی نیز ارتقای محسوسی خواهد یافت.

رئیس دانشگاه فردوسی افزود: در مقطع کارشناسی اما، از آنجا که از طرفی پذیرفته شدگان، میلیونی هستند و جذب دانشگاه های مختلف اعم از؛ دولتی و غیر دولتی و غیرانتفاعی می شوند، و از سوی دیگر در برخی رشته ها، دانشجو خود، هزینه های تحصیل را پرداخت می کند و در مقابل، موسسه مربوطه نیز شرایط خاص و ویژه ای ندارد، به نظرم اصلا دیگر نیازی به کنکور نیست. کما اینکه در حال حاضر، تقریبا شاهد این وضعیت هستیم که فرد بدون کنکور و با تقبل هزینه ها، وارد دانشگاه و مشغول تحصیل می شود.

وی با بیان اینکه بدون تردید مدل کنونی سنجش و پذیرش نیازمند بازنگری، اصلاح و حتی تغییرات اساسی است، اظهار داشت: در مجموع اعتقادم بر این است که ما باید قیف ورود و خروج دانشگاه را برعکس کنیم؛ به این شکل که ورودی دانشجو را ساده تر و در مقابل، خروجی دانش آموختگان را سخت تر کنیم.

کافی گفت: امروزه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جهان، اجازه می دهند موسسات و دانشگاه به سادگی دانشجو بپذیرند، ولی اجازه برگزاری امتحانات را به دانشگاه نمی دهند بلکه در دانشگاه مادر هر استان یا هر ایالت، یک دایره امتحانات وجود دارد و برگزاری امتحانات دوره کارشناسی، صرفا توسط آن دایره صورت می گیرد؛ امتحانی استاندارد و سراسری که دانشجویان فارغ از دانشگاه و موسسه ای که در آن تحصیل می کنند، باید از آن موفق بیرون بیایند.

رئیس دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه پیام نور، نمونه ای از یک موسسه آموزش عالی در کشور است که به همین شیوه عمل می کند، ادامه داد: روال کنونی دانشگاه پیام نور به این شکل است که بدون توجه به اینکه دانشجو در کدام مرکز دانشگاه، کدام شاخه و کجای ایران تحصیل می کند، باید امتحان یکسانی را از منابع یکسان، پشت سر بگذارد. لذا به نظر بنده چنین رویه ای اگر در کل کشور، بویژه برای موسسات غیرانتفاعی مورد عمل واقع شود، عملا ورود دانشجو را آسان و متقابلا، خروجی دانشگاه سخت و متعاقب آن، کیفیت علمی و آموزشی بصورت جدی بالا خواهد رفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

108 / 167 سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاه فردوسی مشهد محمد کافی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: سنجش و پذیرش دانشجو دانشگاه فردوسی مشهد محمد کافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۱۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

در ادامه خیزش دانشگاههای آمریکا علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، صدها دانشجو در ایالت‌های مختلف به دست نیروهای پلیس دستگیر شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دانشگاههای آمریکا همچنان صحنه اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است؛ صحنه‌هایی که یادآور جنبش دانشجویی در مخالفت با جنگ ویتنام در دهه هفتاد قرن بیستم است.

شبکه ان بی سی نیوز از جمعیت گسترده معترض در دانشگاه تگزاس در آستین یک روز پس از بازداشت دانشجویان خبر داد.

شبکه سی ان ان نیز خبر داد که پلیس آمریکا حدود 100 دانشجو را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دهها تن دیگر را در دانشگاه تگزاس در آستین بازداشت کرده است. در دانشگاه اموری در ایالت جورجیا نیز دو استاد دانشگاه بازداشت شدند.

استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزهنگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

همزمان دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا در حمایت از مردم غزه در محیط دانشگاه اقدام به برپایی چادر و تحصن کردند. نشریه دانشجویی «دیلی پنسیلوانیا» نوشت که دانشجویان تحصن کننده خواستار خروج سرمایه‌گذاری‌های این دانشگاه از فلسطین اشغالی هستند.

در این میان دادستان ایالت جورجیا دانشجویان را همچون دیگر مقامات آمریکایی به «یهودستیزی» متهم کرد و مدعی شد: «هیچ کس از نظر قانونی حق تعطیلی دانشگاهها از طریق چادر زدن و تحصن و تهدیدات ضد یهودی را ندارد».

او با حمایت از سرکوب دانشجویان و بازداشت آن‌ها افزود: «با افتخار در کنار هر دانشگاهی که اقدامات لازم برای حفظ امنیت دانشجویان ایالت را انجام می‌دهد، خواهیم ایستاد».

«گرگ ابت» فرمانده تگزاس نیز روز گذشته گفته بود که باید تمامی دانشجویان ضد اسرائیلی بازداشت شوند. او نیز اعتراضات ضد جنگ در غزه را به «یهودستیزی» تعبیر کرد.

اما در مقابل برخی قانون‌گذاران ایالتی در جورجیا در خصوص سرکوب خشن دانشجویان در محوطه دانشگاه «اموری» ابراز نگرانی کردند. به گفته آن‌ها مقامات ایالت جورجیا با اعتراضات به مثابه «اغتشاشات» یا حتی «تروریسم» برخورد می‌کنند.

اتحادیه «آزادی‌های مدنی آمریکا» در ایالت جورجیا نیز در بیانیه‌ای گفت: «آتلانتا همواره مکانی برای آزادی اعتراضات بود، اما اکنون شاهد سرکوب بر خلاف قانون اساسی هستیم».

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • پذیرش کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های لرستان
  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
  • رئیس سازمان سنجش: کنکور در سلامت کامل برگزار شد
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • کارنامه اولیه کنکور در نیمه مرداد منتشر می‌شود
  • جزییات آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در کنکور ۱۴۰۳
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • ۱۷ برابر شدن قرار داد‌های دانشگاه شاهد با صنعت
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!