Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، این روز‌ها زندگی ماشینی گوی سبقت را از زندگی سنتی و آیین‌های بومی گرفته است، طوری شده که کم کم داستان کوکب خانمی که توی روستا از شیر گاوش محصولات مختلف را تهیه می‌کرد درحال فراموشی است.

فاطمه، کودکی خردسال از کرمانشاه که به گیلان سفر کرده و در اقامتگاه بوم گردی مرزدشت خمام سکونت داشت از حس خوبش برای از نزدیک دیدن با حیوانات اهلی تعریف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: من تا حالا مرغ و خروس، اسب و جوجه اردک را از نزدیک ندیدم همش از تلویزیون یا موبایل دیدم الان اینجا دیدم خیلی لذت بخش بود.

هستی، دختر نوجوانی که از قزوین در اقامتگاه بوم گردی موشنگاه سراوان سکونت دارد، گفت: تاحالا به مرغ و خروس غذا نداده بودم و لذت انجام اینکار را اینجا تجربه کردم.

او افزود: قبل از سفر به اینجا و دیدن مرغ و خروس از نزدیک و غذا دادن به آن‌ها، فقط در کتاب‌های داستان دیده بودم، اما در این سفر به جای اقامت در سوئیت و هتل به واحد بوم گردی آمدیدم، هم با آیین‌های بومی گیلان آشنا شدم و هم از نزدیک حیوانات اهلی را دیدم و لذت بردم.

فراموشی آیین‌های بومی – محلی عامل ایجاد بوم گردی

حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت: بحث ایجاد بوم گردی از ۳ سال پیش با هدف احیای آیین‌ها و سنت‌های محلی در استان آغاز شده است و در حال حاضر تعداد واحد‌های بوم گردی در گیلان به ۸۰ واحد رسیده است.

او، با اشاره به اینکه از تعداد واحد‌های بوم گردی ۳۶ واحد دارای پروانه فعالیت است، افزود: ۴۴ واحد هم در فرآیند دریافت مجوز است.


اشتغال و مهاجرت معکوس از دیگر مشخصه‌های شاخص ایجاد بوم گردی

حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ایجاد واحد‌های بوم گردی نه تنها حفظ و انتقال آیین‌ها و سنت‌های بومی شده است، همچنین با توجه به شرایطی که واحد‌های بوم گردی گردی در روستا‌ها ایجاد می‌کنند و اشتغال در این مناطق ایجاد می‌شود نه تنها مهاجرت به شهر‌ها را از روستا‌ها نداریم بلکه شاهد مهاجرت معکوس هم شدیم.

هیاهو و شلوغی شهر جایگزین آواز پرندگان و منظره‌های طبیعی و زیبا

در بوم گردی هیاهو و شلوغی شهر جای خود را به آواز پرندگان و منظره‌های طبیعی و زیبا می‌دهد.

بانوی کرمانشاهی که برای نخستین بار در واحد بوم گردی اقامت یافته گفت: دیدن منظره‌های طبیعی و بکر بسیار شیرین و جذاب است .

او که با دیدن جاذبه‌های طبیعی خاطرات دوران کودکی و بچگی برایش تداعی شده بود، افزود: طبیعت بکر و زیبا خیلی لذت بخش است و باعث ایجاد نشاط می‌شود.

شهروند تهرانی هم از پاکیزه بودن هوا در این مناطق می‌گوید.

او گفت: بوم گردی واقعا یه حرکت زیست محیطی منحصر به فرد است، چون از یک جای شلوغ و پر ترافیک مثل تهران با آب و هوای آلوده، وارد مکانی می‌شوی که مملو از آرامش است و سکوتش بسیار دوست داشتنی است.

تلفیق طبیعت با فرهنگ با ایجاد بوم گردی

حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: حفاظت از محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون، ایجاد کمترین اثر بر محیط طبیعی اطراف اقامتگاه در هنگام ساخت آن، استفاده از معماری و مصالح بومی و داشتن بافت فرهنگی و فیزیکی خاص با توجه و هم آهنگ با فرم، منظره و رنگ محیط و استفاده از سیستم‌های آبرسانی پایدار و کاهش مصرف آب، به کارگیری روش‌هایی برای بازیافت زباله‌های خشک و دفع دیگر انواع زباله بدون آسیب رسانی به محیط، استفاده از انرژی‌های پایدار به روش‌های سنتی و به کار گیری انرژی‌های نو با استفاده از وسایل مدرن و کار گروهی همراه با به کارگیری جامعه محلی در راستای توسعه پایدار محلی از مهمترین مزایا و تلفیق طبیعت با فرهنگ با ایجاد بوم گردی است.


اقامتگاه‌های بوم‌گردی تنها جنبه اقامتی ندارد

حمید آذرپور، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: هدف اصلی در ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های بوم گردی که دارای هویت و ساختار بومی هستند، رسیدن به توسعه پایدار است.

او افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی تنها جنبه اقامتی ندارد بلکه در آن‌ها فعالیت‌های مختلفی همچون ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع‌دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویداد‌های بومی و تور‌ها و فعالیت‌های بوم‌گردی فراهم شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: مکان فیزیکی اقامتگاه، به‌دلیل سبک معماری، مصالح ارگانیک به‌کار رفته، طراحی داخلی و مبلمان بومی آن نیز به‌عنوان اکوموزه بومی، بخشی از یک جاذبه گردشگری است و مهم‌ترین اصلی که در اقامتگاه بوم‌گردی رعایت می‌شود مشارکت جامعه محلی در فعالیت‌های گردشگری است.

الگوی توسعه گردشگری در اقامتگاه بوم‌گردی، براساس گردشگری جامعه‌محور است که می‌تواند نقش عمده‌ای را در توانمندسازی مردم محلی، توسعه منابع انسانی، تنوع و رشد اقتصادی و همچنین خلق فرصت‌های شغلی جدید ایفا کند و لازم به یادآوری است که رویکرد مبتنی بر جامعه محلی، از الزامات توسعه گردشگری پایدار است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی معمولا در مناطق روستایی، مناطق بکر طبیعی یا بافت‌ها و اماکن تاریخی شکل گرفته و به همراه فعالیت‌هایی که برای شناخت و معرفی بوم، توسط خانواده‌های کارآفرین و جامعه محلی علاقه‌مند به گردشگری صورت می‌گیرد، می‌تواند به‌عنوان راهکاری عملی برای رسیدن به توسعه پایدار گردشگری در این مناطق باشد.

لیلا بردبار، مجری طرح بوم گردی در مرزدشت خمام در گفتگو  با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت:گفت: همیشه دوست داشتم صنایع دستی ببافم، مهمان نوازی کنم و در عین مهمان نوازی آیین‌های بومی منطقه خودم را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنم.

او افزود: الان ۳ سال است با ایجاد بوم گردی علاوه بر اشتغال زایی ۷ نفر به صورت مستقیم همچنین با پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی و فروش صنایع دستی، در آمد خوبی نیز کسب کردم و در تلاش گسترش اقامتگاه بوم گردی خود هستم.

بردبار، با بیان اینکه از ۳۶۵ روز در سال بیش از ۳۰۰ روز پذیرای گردشگران است، تصریح کرد: در حال حاضر گردشگران داخلی و خارجی از میهمانان بوم گردی وی هستند.

سلمان عرفانی، مجری طرح بوم گردی در موشنگاه سراوان رشت نیز در گفتگو  با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،گفت:من با این هدف بوم گردی ایجاد کردم که طبیعت بکر آن حفظ شود و به محیط زیست آسیب نرسد.

او، با ابراز خوشحالی از استقبال خوب گردشگران، افزود: با جذب گردشگر در بوم گردی، توانسته ام هم به اقتصاد مردم منطقه کمک کنم و همچنین زمینه اشتغال و انتقال آیین‌های بومی را نیز فراهم کنم.

ساخت ۱۰۲ واحد بوم گردی جدید در گیلان

شهرود امیر انتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در گفتگو  با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، با اشاره به افزایش سالانه میزان مسافران و گردشگران ورودی به استان، گفت: با تکمیل ساخت ۱۰۲ واحد بوم گردی در گیلان ۳۵۹ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

او با اشاره به ساخت این واحد‌ها، افزود: ساخت این واحد‌ها با ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شروع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه، سهم زیرساخت‌های گردشگری روستا‌ها مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: برای رونق کسب و کار روستایی، ۳۲واحد بوم گردی در روستا‌ها با اشتغالزایی۱۴۳ نفر، مجوز بهره برداری ۶ ماهه گرفته اند.

شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه، طرح‌های در حال اجرای تاسیسات گردشگری در سطح استان ۲۷۰ پروژه است، افزود: ۲۰۰ پروژه در روستا‌ها است که شامل هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر، سفره خانه سنتی، بوم گردی و مجتمع‌های اقامتی پذیرایی است.

او در پایان تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۴۰ واحد بوم گردی دیگر در گیلان به بهره برداری برسد.

افتتاح نخستین دهکده الگویی بوم‌گردی کشور در رشت

نخستین دهکده الگویی بوم‌گردی کشور در مرکز آموزش و سنجش مهارت‌های کشاورزی و گردشگری روستایی رشت افتتاح شد.

این دهکده در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و با هدف ارائه آموزش‌های اثربخش منجر به اشتغال و همگام با اجرای طرح تکاپو افتتاح شده است.

در این دهکده علاوه بر آموزش و سنجش صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان در حوزه‌های کشاورزی و گردشگری روستایی، احیای مشاغل بومی و کهن پیشه‌ها، برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های بومی- محلی در حمایت از مهارت آموختگان مراکز آموزش فنی و حرفه ای، همکاری مشترک با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های آموزش منجر به اشتغال، ارائه آموزش‌های تلفیقی با هدف توسعه منابع درآمدی روستاییان، ایجاد فضای مناسب برای حمایت از استارتاپ‌های حوزه کشاورزی و گردشگری روستایی و چندین برنامه دیگر اجرا می‌شود.


بوم گردی، دهکده‌ای تفریحی برای ۴ فصل سال

گردشگرانی که در ۴ فصل سال اهل سفر هستند باید بدانند در حال حاضر ۸۰ واحد بوم گردی در استان فعال است.

اقامتگاه‌های بوم گردی به عنوان یکی از ارکان مهم زیرساختی اکوتوریسم و توجه بیش از پیش به نیاز‌های سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد.

از آنجایی که دراکوتوریسم کمک به بهبود شرایط زندگی جامعه محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به این که صاحبان این اقامتگاه‌ها اغلب از جامعه محلی هستند، بنابراین حمایت و توسعه این مکان‌های اقامتی گامی در راه رسیدن به اهداف اکوتوریسم است و یکی از انواع گردشگری، توریسم بر پایه طبیعت یا طبیعت گردی است.

متقاضیان این نوع سفر‌ها افرادی هستند که ترجیح می‌دهند سفر‌هایی در دل مناطق طبیعی انتخاب کنند که آن‌ها را به طبیعت نزدیک کند و استفاده از این فرصت یعنی حفاظت از محیط زیست، آموزش بازدیدکنندگان در زمینه پایداری و کمک به ارتقاء معیشت جامعه محلی است.


در اقامتگاه‌های بوم گردی سعی بر این است تا میهمانان با شیوه زندگی سنتی در آن محل در گذشته، آشنا شوند و با استفاده از غذا‌های سنتی و محصولات و امکانات محلی در محیطی طبیعی، اوقات خود را سپری کنند، استفاده همزمان از پتانسیل‌های زیست محیطی و انتقال آیین‌های بومی- محلی به گردشگران از مهمترین اهداف بوم گردی است.

 

انتهای پیام/م.ع

گزارش از مریم عباسی زاده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی جاذبه های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۶۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: امروزه با توجه به ظهور فناوری‌های دیجیتال، بسیاری از کسب و کار‌های کوچک و متوسط و کسب و کار‌های دانش بنیان به ضرورت دیجیتالی سازی کسب و کارشان پی برده اند و در همین جهت برگزاری دوره دیجیتال مارکتینگ از برنامه‌ها و اولیت‌های توسعه پایدار در روستای تاریخی اصفهک بوده است.

او افزود: برگزاری دوره‌های دیجیتال مارکتینگ در اصفهک در نهایت منجر به این شد تا تعدادی از جوانان و علاقمندان این روستا با همکاری مرکز رشد و فناوری اقدام به راه اندازی آنلاین شاپ یا فروشگاه مجازی با برند واچی https://vachi.ir/ کنند که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است.

بیشتر بخوانید

ثبت ۵ اثر در آثار فاخر صنایع دستی کشور

عرب بیان کرد: فعالیت‌های انجام شده در زمینه گردشگری در روستای اصفهک سازگاری کامل با اهداف و برنامه‌های زیست محیطی دارد و فعالان گردشگری و صنایع دستی و مردم روستا بر این موضوع تأکید دارند و اقامتگاه‌های بوم گردی کاملا در این مسیر قدم بر می‌دارند و تولید زباله کم، بازیافت زباله و استفاده از موادی که تجدیدپذیر هستند و آسیب کمی به محیط زیست می‌زنند از اولویت‌ها و برنامه بوم گردی‌ها در اصفهک است.

 برند واچی نیز محصولاتش را به صورت کاملا سازگار با محیط زیست و با بهره گیری از سنت‌های قدیمی بسته بندی می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس
  • روستای تاریخی فهرج در چند قدمی پیوستن به دهکده‌های جهانی گردشگری
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم‌گردی
  • ابلاغ سرفصل‌های دوره توانمندسازی بهره‌برداران بوم گردی
  • اختتامیه مسابقات هفت سنگ بانوان شهرستان بافق