Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:25:05 GMT

عزم اجتماعی پیش‌نیازی برای پیشگیری از اعتیاد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۷۴۴۸

عزم اجتماعی پیش‌نیازی برای پیشگیری از اعتیاد

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین معضل‌های اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب شده و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

مبارزه با پدیده مصرف مواد مخدر و نجات جوانان و خانواده‌ها از این معضل خانمان سوز در استان سمنان بسیار جدی است.

تا پایان مهرماه ۹۸ کشف موادمخدر در استان سمنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افزایش داشت و هشت تن و ۹۷۶ کیلوگرم انواع موادمخدر در این مدت به همت ماموران انتظامی استان سمنان کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمنان استانی مرزی نیست، اما به علت قرار گرفتن در حاشیه کویر نسبت به سایر استان‌ها، یکی از محورهای انتقال موادمخدر به دیگر منطقه‌های کشور است و همین مساله سبب شده تا برای مقابله با اقدام‌های نرم دشمنان با هدف متلاشی کردن روح و روان جوانان ایران اسلامی، هم‌پوشانی و هم‌گرایی برای اثربخشی و افزایش بازدارندگی به منظور خنثی‌سازی اقدام‌های دشمنان نظام اسلامی در حوزه قاچاق و سوء مصرف موادمخدر بیش از گذشته احساس شود.

خلاقیت یکی از عنصرهای اصلی در حوزه مبارزه با پدیده قاچاق و مواد مخدر محسوب می‌شود، شیوه‌های برخورد با انواع مواد مخدر نیاز به تغییر رویکرد با نگاه آسیب شناسانه دارد.

اعتیاد و مصرف مواد مخدر زمینه‌ای برای بروز سایر آسیب‌های اجتماعی است و آگاهی، پیشگیری و اجتماعی کردن اصلی ترین راهبرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد محسوب می‌شود.

توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در مقابله و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر از دیگر ضرورت‌ها در این بخش است.

آموزش و آگاهی گروه‌های در معرض خطر از پیامدهای سوء مصرف موادمخدر یکی دیگر از راهکارها در پیشگیری از اعتیاد است که با توجه به این اهمیت،‌ سازمان‌های دخیل در آموزش از قبیل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نقش و جایگاه مهمی در پیشگیری از این بلای خانمان سوز دارند.

رسانه‌های جمعی نیز در شناساندن ابعاد مختلف مقوله اعتیاد و پیشگیری از آن اثرگذاری بسیار بالایی را دارند و ارائه آمارهای مربوطه در تنویر افکار عمومی و در جلب کمک جامعه در مبارزه با اعتیاد بسیار مهم است. اما درمان گرفتاران در این بلای خانمان‌سوز نیز به منظور کاهش هزینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد.

۱۳ مرکز اقامتی میان مدت غیردولتی ترک اعتیاد، ۹۹ مرکز ترک اعتیاد با دارو،  6 مرکز مشاوره بیماری های رفتاری،  ۲ مرکز کاهش آسیب اعتیاد و  چهار تیم سیار کاهش آسیب اعتیاد در سمنان وجود دارد و تنها  یک مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان در این استان فعال است و بیش از ۳۹ هزار نفر تحت درمان در این مراکز هستند.

متاسفانه استان سمنان جزو ۶ استان فاقد مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد است.

مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد به عنوان مراکز حاکمیتی با پذیرش معتادهای بی خانمان و متجاهر به نگهداری، درمان و بهبود آن‌ها اقدام و در آخر با اشتغالزایی و فراهم کردن موقعیت‌های شغلی آسان برای بهبودیافتگان از اعتیاد، در جهت ایجاد شهری بدون معتاد متهاجر حرکت می‌کند و نیاز است این کمپ در استان سمنان برای ترک اعتیاد افرادی که به این بلای خانمان سوز دچار شده اند، استقرار یابد.

افزایش مراجعان مسمومیت مصرف مواد مخدر

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بررسی روند مراجعه بیمارستانی مسمومیت با مواد مخدر، محرک و الکل در استان سمنان از سال ۹۰ تا ۹۴ و پیش‌بینی آن تا سال ۱۴۰۰، نشان از افزایش این نوع مسمومیت‌ها دارد.

پرویز کوخایی افزود: تحقیق‌های پژوهشگران دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان با هدف با هدف بررسی روند مراجعان مسمومان با مواد مخدر، محرک و الکل با جمع‌آوری داده‌ها از کل بیمارستان‌های استان انجام شد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش نشان از مراجعه ۴۰۰ نفر در سال  به علت مسومیت مصرف موادمخدر، محرک و الکل در  سال ۹۰  دارد که این آمار در سال ۹۴ به  ۷۳۵ نفر رسید.

آموزش اصلی‌ترین عامل در پیشگیری از اعتیاد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: آموزش و آگاهی گروه‌های در معرض خطر از پیامدهای سوء مصرف مواد مخدر، بهترین راهکار در پیشگیری از اعتیاد است.

جعفر جندقی اظهارداشت: با توجه به این اهمیت،‌ سازمان‌های دخیل در آموزش از قبیل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نقش و جایگاه مهمی در پیشگیری از این بلای خانمان سوز دارند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مهمترین عوامل در توسعه آموزش‌های پیشگیرانه، رسانه‌ها هستند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تصریح کرد: رسانه‌های جمعی نیز در شناساندن ابعاد مختلف مقوله اعتیاد و پیشگیری از آن اثرگذاری بسیار بالایی را دارند و ارائه آمارهای مربوطه در تنویر افکار عمومی و در جلب کمک جامعه در مبارزه با اعتیاد بسیار مهم است.

وی با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی خانواده‌ها در قالب برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های محله محور در زمینه پیشگیری از اعتیاد، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود معضل اعتیاد در جامعه به ویژه در بین جوانان، آگاه‌سازی و روشنگری در زمینه آثار سوء مصرف این مواد افیونی باید در راستای کاهش تقاضا برای مصرف آن‌ها باشد.

جندقی با بیان اینکه حرکت‌های فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد باید اجرا شود، اضافه کرد: آموزش، پیشگیری و اطلاع‌رسانی از رویکردهای این دانشگاه در این راستا است که در نیمه نخست امسال در چهار حیطه خانواده، مراکز آموزشی، محله‌ها و محیط‌های کاری این رویکردها اجرا شد.

وی به آموزش ۶۴ هزار و ۵۱۹ نفر در محیط‌ خانواده با هدف ارتقای مهارت فرزندپروری و سبک زندگی برای پیشگیری از سوء مصزف موادمخدر اشاره و بیان کرد: در محیط‌های مدارس، آموزشگاه‌ها و کاری به ۲۱ هزار و ۴۰۷ نفر آموزش لازم ارائه شد.

معاون دانشگاه علوم‌پزشکی استان سمنان به اجرای فرهنگ‌ سازی و پیشگیری از اعتیاد به صورت محله محور اشاره کرد و افزود: ۸۷ هزار و ۴۲ نفر در نیمه نخست امسال در آموزش محلات این دانشگاه شرکت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: متاسفانه در سال های اخیر، تقاضا برای مواد مخدر در بین جوانان افزایش داشته و این امر هشداری جدی برای جامعه است.

اجتماعی‌کردن اصلی‌ترین راهبرد در مبارزه با اعتیاد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: اعتیاد و مصرف مواد مخدر زمینه‌ای برای بروز سایر آسیب‌های اجتماعی است و آگاهی، پیشگیری و اجتماعی کردن اصلی ترین راهبرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد محسوب می‌شود.

حبیب‌الله خجسته پور افزود: پیگیری دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در نشست‌های شورای اجتماعی از جمله بحث مبارزه جدی با پدیده مواد مخدر و نجات جوانان و خانواده‌ها از این معضل خانمان سوز بسیار جدی است.

وی بیان کرد: مقابله با موادمخدر به عنوان یک آسیب با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی زنجیروار با یکدیگر در ارتباطند، باید چند بعدی باشد.

معاون استاندار سمنان به لزوم فرهنگ‌سازی برای اجتماعی کردن مبارزه با اعتیاد تاکید و خاطرنشان کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، بهترین رویکرد و راهبرد است و این مساله باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی، به ضرورت توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در مقابله و پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: گروه‌های مختلف مردمی در قالب سمن‌ها همکاری مطلوبی برای تحقق این مساله دارند.

خجسته پور، به لزوم اقدام جدی‌تر دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با موادمخدر تاکید و اضافه کرد: این مساله باید از لایه‌های زیرین جامعه آغاز شود و در رده های بالاتر، اقدام جدی‌تر فرمانداران شهرستان‌های استان سمنان را می‌طلبد.

فقدان تعریف کمپ ماده ۱۶ در استان سمنان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: سمنان یکی از معدود استان‌های کشور است که کمپ ماده ۱۶ در آن تعریف نشد.

علی دارینی افزود: استفاده از تجربیات جهانی در حوزه پیشگیری از موادمخدر می تواند در کشور مثمر ثمر باشد.

وی ابراز داشت: اقدامات در حوزه پیشگیری از سومصرف موادمخدر در کشور باید به صورت علمی نجام شود.

وی بیان کرد: مهم‌ترین خطری که نظام را تهدید می‌کند آسیب‌های اجتماعی از جمله موادمخدر است.

معاون دادگستری استان سمنان تاکید کرد: پیشگیری و مقابله با موادمخدر نیازمند برنامه‌ریزی و هزینه کرد مالی است.

وی به ضرورت گذراندن دوره‌های علمی تخصصی توسط مدیران و مسوولان در حوزه مبارزه با موادمخدر تاکید و خاطرنشان کرد: اگر پلیس، قاضی و مدیرانی بخواهند در امر مبارزه با موادمخدر فعالیت داشته باشند باید دوره‌های علمی خاص را بگذرانند.

دارینی به سرعت تغییر و گسترش انواع موادمخدر اشاره و خاطرنشان کرد: عزم ملی و آموزش لازمه پیشگیری و مبارزه با موادمخدر در کشور است تا هزینه‌های وارده به ایران اسلامی را کاهش داد.

۹ تن موادمخدر در سمنان کشف شد

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: کشف مواد مخدر در هفت ماه ابتدایی ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افزایش داشت.

سرهنگ عبدالله حسنی افزود: ۸ تن و ۹۷۶ کیلوگرم انواع موادمخدر از ابتدای سال ۹۸ تا پایان مهر به همت ماموران انتظامی استان سمنان کشف شد.

وی بیان کرد: چهار تن و ۸۷۸ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مدت مشابه سال گذشته توسط ماموران مبارزه با موادمخدر استان سمنان کشف و ضبط شده بود.

فرمانده انتظامی استان سمنان تصریح کرد: تریاک با پنج تن و ۸۵۰ کیلوگرم، بیشترین ماده مخدر کشف شده در عملیات‌های ماموران انتظامی استان سمنان در هفت ماه گذشته بود.

وی خاطرنشان کرد: یک تن و ۴۸۵ کیلوگرم مرفین، ۴۰۷ کیلوگرم حشیش، ۳۵۵ کیلوگرم گراس، ۲۰۰ کیلوگرم شیشه، ۱۷۴ کیلوگرم هروئین و ۵۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر دیگر در این مدت کشف شد.

دستگیری ۲۳۹۷ نفر در زمینه جرائم موادمخدر

حسنی با اشاره به دستاوردهای فرماندهی انتظامی سمنان در مبارزه با سوداگران مرگ، بیان کرد: ۲ هزار و ۳۹۷ نفر در زمینه جرایم مرتبط با موادمخدر در این مدت دستگیر شدند و ۷۰ باند توزیع موادمخدر منهدم شد.

وی ادامه داد: ۱۰۰ قاچاقچی ، ۲۹ عمده فروش، ۶۳۹ خرده فروش، ۷۷ حمل کننده، ۸۹۵ نگهدارنده موادمخدر و ۶۵۷ معتاد متجاهر در این استان شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی استان سمنان یادآور شد: ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه با موادمخدر این استان با اشراف عملیاتی بخشی از مجموع موادمخدر ذکر شده را در دیگر استان‌های کشور کشف کردند.

مخدرها روح جوانان را متلاشی می‌کند

معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان سمنان گفت: سمنان استانی مرزی نیست، اما به علت قرار گرفتن در حاشیه کویر، نسبت به سایر استان ها یکی از محورهای انتقال مواد مخدر به دیگر منطقه های کشور است.

سرهنگ سیدعلی میراحمدی افزود: بیشترین هزینه ناجا در خصوص اضافه کاری در بخش مبارزه با موادمخدر است.

وی با بیان اینکه دشمنان مخدرهای دیجیتال را در اقدامات نرم با هدف متلاشی کردن روح و روان جوانان ایران اسلامی  در حوزه فضای مجازی جایگزین کرده، ادامه داد: هم‌پوشانی و هم‌گرایی برای اثربخشی و افزایش بازدارندگی اقدام‌ها به منظور خنثی‌سازی اقدام‌های دشمنان نظام اسلامی لازم است.

معاون فرماندهی انتظامی استان سمنان با اشاره توقیف ۸۴ دستگاه وسیله نقلیه در نیمه نخست امسال، تصریح کرد: مصادره خودروهای حامل مواد مخدر به نفع دولت اکنون با چالش قانونی مواجه است و این خلاء در مبارزه با سوداگران مرگ ساماندهی شود.

میراحمدی یادآور شد: حق کشف مواد مخدر توسط ماموران انتظامی و مبارزه با مواد مخدر ناچیز است که نیاز به بازنگری دارد.

کاهش سن اعتیاد در کشور به دلایل مختلف از جمله تغییر سبک زندگی در بین نوجوانان و جوانان و هجمه های فرهنگی دشمنان جدی و نگران کننده است و این موضوع مهم‌ترین دلیل برای عزم جدی از کانون خانواده تا اجتماع را برای پیشگیری،مبارزه و مقابله با این بلای خانمان‌سوز نشان می‌دهد.

برچسب‌ها اجتماعی سمنان مبارزه با موادمخدر سبک زندگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی سمنان مبارزه با موادمخدر سبک زندگی اجتماعی سمنان مبارزه با موادمخدر سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۷۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!

به گزارش صدای ایران از ایسنا،اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا به دنبال طبقه‌بندی «ماری جوانا» است تا این ماده مخدر را در لیست مواد مخدر کم‌خطر قرار دهد، این اقدام می‌تواند یک تغییر تاریخی در سیاست‌های این کشور برای استفاده از مواد مخدر باشد.

دیگر خبرها

  • مصرف «ماری‌جوانا» در آمریکا هم آزاد می‌شود!
  • تصاویر جاسازی ماهرانه مواد مخدر در یک کامیون
  • کشف مواد افیونی در مرز‌های جنوبی سیستان و بلوچستان
  • کشف ۷۴ کیلوگرم حشیش در آبادان
  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود