Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: اطلاعات کم مردم و انجام ندادن مشاوره ژنتیکی به‌خصوص در مواردی که بیماری ژنتیکی در خانواده وجود دارد، باعث تکرار بیماری در نسل‌های بعدی می‌شود.

گل‌نسا آقامحمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با فعالیت مراکز مشاوره‌های ژنتیک، اظهار کرد: مراکز مشاوره‌های ژنتیک برای پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت‌ها فعالیت می‌کنند که با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه تشخیص و پیشگیری بیماری‌های ارثی، مشکلات و معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی قابل پیشگیری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: مشاوره ژنتیک با افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش موثری را در انجام خدمات پیشگیرانه ایفا می‌کند و به طور کلی بررسی‌های ژنتیکی فقط برای تشخیص ارثی بودن یک بیماری و چگونگی به ارث رسیدن آن‌ها، اهمیت ندارد؛ بلکه از نظر پیش‌آگهی و احتمال ابتلای فرزندان بعدی و تشخیص در دوران جنینی و جلوگیری از تکرار مشکلات حائز اهیت است.

این مسئول بیان کرد: استراتژی بهزیستی در جهت پیشگیری از بروز بیماری‌های زنتیکی، آگاه‌سازی گروه هدف، شناسایی افراد پرخطر و پیشگیری اولیه با انجام مشاوره‌های ژنتیکی و در صورت لزوم انجام آزمایشات ژنتیکی است.

آقامحمدی با بیان اینکه مشاوره‌های ژنتیک در همه شهرستان‌های استان وجود ندارد، گفت: مراکز مشاوره ژنتیک در همه شهرستان‌های استان وجود ندارد ولی افراد به شهرستان‌های دارای مراکز ارجاع داده می‌شوند و این برنامه از سال ۱۳۷۸ با تاسیس مرکز مشاوره ژنتیکی امام خمینی (ره) در زنجان شروع شده و دو مرکز در شهرستان زنجان داریم که مشاوره انجام داده و یک مرکز مشاوره در شهرستان خدابنده وجود دارد که مشاوره انجام می‌دهند. همچنین یک خدمت کاملا تخصصی است که در آنجا امور مشاوره‌ای انجام داده می‌شود.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: غربال اختلالات ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله که با هدف کاهش شیوع و بروز معلولیت‌های ناشی از اختلالات زنتیکی اجرا می‌شود و با تاکید بر این نکته که ما بتوانیم افراد ناقل را قبل رسیدن به سن ازدواج و قبل از این‌که تصمیم جدی برای ازدواج بگیرند، شناسایی کنیم تا غربال شوند و پرسش‌نامه‌هایی را که در این زمینه آماده شده را پر کنند و آموزش‌های لازم به افراد داده می‌شود.

آقامحمدی در رابطه با اجرای غربال‌گری اختلالات ژنتیکی، اظهار کرد: در سال گذشته ۴۰۰۰ دانش‌آموز را در ۲۷ دبیرستان تحت پوشش برنامه غربال‌گری اختلالات ژنتیک قرار دادیم که از بین این تعداد دانش‌آموز ۳۹۶ دانش‌آموز پرخطر شناسایی و به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع پیدا کردند تا اقدامات لازم دیگر نیز برای آن‌ها انجام شود.

وی افزود: امسال هم این طرح با عنوان برنامه آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها در حال اجرا است که هدف آن آگاه‌سازی، حساس‌سازی و غربالگری دانش‌آموزان است و برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در مناطق شهری یا روستایی به منظور آگاه‌سازی دانش‌آموزان دوره دهم و یازدهم در حال اجرا است؛ در همین راستا امسال نیز تفاهم‌نامه‌ای بین اداره‌کل بهزیستی و اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان امضا کردیم که در آن بنا بر این شده که ۱۴ هزار دانش‌آموز تحت پوشش برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها قرار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهزيستي زنجان غربالگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۸۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا

ایسنا/سیستان و بلوچستان نشست مشترک سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار با نماینده سازمان بهداشت به منظور بررسی آسیب‌های پساسیل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از سیل، برگزار شد.

دکتر ضاربان امروز پنجشنبه در این جلسه ضمن تاکید بر لزوم عزم همگانی به منظور مهار بحران‌های پس از سیل به ویژه در حوزه سلامت گفت: هم مرز بودن استان سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه، به خصوص مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی چابهار باعث شده طی رفت و آمدهای مرزی بیماری مالاریا از کشور همسایه وارد شود و سیل اخیر نیز خطر شیوع این بیماری را افزایش داده است.

دکتر ضاربان تصریح کرد: اقدامات گسترده بهداشتی در منطقه از سیل گذشته تاکنون ادامه دارد، اما عزم همگانی و بین‌المللی برای پیشگیری از بیماری مالاریا و سایر بیماری‌های منتقله از آب و غذا نیازمند نقش آفرینی همه ارکان سلامت است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار در این جلسه ضمن دعوت از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی جهت بررسی وضعیت منطقه، اختصاص اعتبارات ویژه جهت مقابله با بیماری مالاریا را خواستار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ویتامینی که چربی کبدچرب را دفع می‌کند
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون پزشکی زنجان
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • لزوم عزم همگانی برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا
  • به این دلیل چیپس نخورید!