Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:02:57 GMT

تاریخچه تعلیم و تربیت؛ اثری ماندگار از معلمان دیروز

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۰۸۰۹۱

تاریخچه تعلیم و تربیت؛ اثری ماندگار از معلمان دیروز

در جلد نخست این کتاب که با اعتبار شورای تحقیقات آموزشی و امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان در بندرعباس به چاپ رسیده است.

کتاب (تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان)محمد خطیبی‌زاده و محمد هاشمی‌پور در۲۱۰  صفحه شهریور سال ۷۲ توسط انتشارات چیچیکا چاپ و منتشر شده است.

این کتاب دارای ۴ بخش است که در هر بخش به تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان شامل بهره‌گیری از تعلیم و تربیت از گذشته‌های دور تا امروز، تاریخچه مکتب‌خانه و معرفی آن‌ها، معرفی معلمان این مکتب‌خانه‌ها و دارالعلم‌های بندرلنگه و قشم پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم کتاب تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان به معرفی دبستان‌ها و مدرسه‎های قدیمی در کشور و استان‌ها در بوشهر، بندرلنگه و بندرعباس پرداخته است.

در این بخش هم‌چنین تاریخچه کودکستان‌های بندرعباس، فهرست مدارس موجود در بندرعباس، اسامی هنرستان‌ها و مراکز تربیت معلم و دانش‌سراهای در این شهرستان معرفی شده است.

بخش سوم شامل معرفی دانشگاه‌های آزاد واحد بندرعباس، علوم پزشکی، پیام نور، آموزش عالی فرهنگیان، دانشکده کشتی‌سازی و صنایع دریای و تاریخچه آموزشکده فنی و مهندسی و دانشگاه هرمزگان است.

نویسندگان در بخش چهارم کتاب خود رویکرد ورزش و تربیت را مورد بررسی قرار داده و به معرفی تربیت بدنی در ایران، ورزش در دبستان‌ها و تاریخچه تربیت بدنی آموزشگاه‌های بندرعباس پرداخته‌اند.

محمد خطیبی‌زاده سال ۷۲ در مقدمه این کتاب نوشته است: سال‌ها در فکر انجام چنین کاری بودم ولی جرات آن را نداشتم که در این اقیانوس عظیم به شناگری بپردازم، زیرا وسعت و عمق کار آن چنان زیاد است که با سادگی نمی‌توان مرواریدهای گران‌بها را به دست آورد.

این استان دارای فرهنگ غنی و پرباری است ولی متاسفانه تاکنون محققان وپژوهشگران آن را کمتر مورد توجه و مطالعه خود قرار داده‌اند، شاید می‌توان گفت که تقریبا گمنام و هم‌چنان ناشناخته مانده است.

قبل از پرداختن به موضوع اصلی (تاریخچه تعلیم و تربیت -فرهنگ ‌نوین- استان هرمزگان) به گوشه‌ای از مشخصات جغرافیایی و سابقه تاریخی استان هرمزگان اشاره شده است.

محمد خطیبی‌زاده متولد سال ۱۳۱۴ شهر بندرعباس دارای مدرک دیپلم ادبی و بازنشسته آموزش و پرورش است.

هرمزگانی‌ها او را با نام «بپ گپو» (پدربزرگ) می‌شناسند که در دهه‌ ۳۰ مدارس کپری بندر جاسک را بر چید و با بنا نهادن مدارس خشتی جلوه‌ای دیگر به مدارس این منطقه بخشید.

این مرد ۸۴ ساله هرمزگان با شکل و شمایلی ویژه که همیشه ملبس به لباس‌های سفید رنگ و تسبیح سفیدرنگ است در نظام تعلیم و تربیت هرمزگان لقب «پدر تعلیم و تربیت» این استان را به خود اختصاص داده است.

خطیبی‌زاده زمانی در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به معرفی فرهنگ عامیانه مردم هرمزگان و خرد فرهنگ‌های این استان می‌پرداخت.

از او کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است که «مکتب‌خانه ملاجهان» یکی از جمله آن‌هاست.

کتاب «مساجد بقاع، قدمگاه‌ها و حسینیه‌های بندرعباس » از دیگر آثار این معلم بازنشسته ادبی آموزش و پرورش استان هرمزگان است.

برچسب‌ها هرمزگان آموزش و پرورش کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان آموزش و پرورش کتاب هرمزگان آموزش و پرورش کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۰۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند

کرمی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم  ؛  معلمان را انسان‌های دلسوزی دانست که نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند.

وی افزود: معلمان نیروسازی می‌کنند؛ تربیت می‌کنند و در ابعاد مختلف و شاخه‌های گوناگون موجود در جامعه انسان را آماده کرده و خواهند کرد.

کرمی گفت: تربیت در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین عزیز است.

استاندار ادامه داد: بهترین فرصت برای آموزش و پرورش مهیاست تا فرزندان جامعه را در مسیر رشد و بالندگی و توسعه همه جانبه شخصیت آنان تربیت نماید.
وی خاطرنشان کرد: مهارت آفرینی و فرصت ساختن انسان‌های ماهر و توانمند نیز در بستر دستگاه تعلیم و تربیت باید فراهم شود تا نیاز جامعه به نیروی متخصص مرتفع گردد.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند و باید ظرفیت سنجی و بسترآفرینی برای تحقق اهداف نظام آموزشی و تربیتی صورت گیرد.
استاندار اظهار داشت: معلمان با ذهن و فکر و اندیشه دانش‌آموزان سر و کار دارند و مقام و جایگاه تعلیم و تربیت به دلیل اینکه رسالت پیامبران است؛ دارای ارزش و اهمیت است.
وی بیان داشت: دانش آموزان دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های ذاتی فراوانی هستند که باید توسط معلمان و با هدفگذاری بلند، هدایت و ارشاد و تربیت شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • روایت تسنیم از اشتیاق معلم نمونه کشور برای تعلیم و تربیت
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • تجلیل از چهره های ماندگار تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
  • معلم میراث‌ دار انبیا در تعلیم و تربیت و انسان‌سازی
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • معلمان نقش اصلی و تأثیرگذار در توسعه و بالندگی جامعه دارند
  • تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان
  • اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر تعلیم و تربیت معلمان می‌گذرد
  • تزکیه و پرورش اسلامی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است