Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@00:50:12 GMT

روسیه با لیتوانی و نروژ، جاسوس مبادله کرد

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۲۳۸۷

این تبادل جاسوس به سبک دوران جنگ سرد پرونده‌های جاسوسی مهم را فیصله می‌دهد. "فرود برگ" گارد مرزی بازنشسته نروژی سال ۲۰۱۷ در مسکو دستگیر و به جمع‌آوری اطلاعات از جانب نروژ محکوم شد. وی به جرمش اعتراف نکرد.

اخبار بین‌الملل-ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ در یک نشست خبری گفت، از طریق تلفن با فرود برگ صحبت کرده است و وی به زودی به خانه برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست‌وزیر نروژ گفت: ما از اینکه فرود برگ به زودی به کشور بر می‌گردد، خوشحالیم.

وکیل این شهروند نروژی نیز گفت، موکلش در حال انجام آزمایشات پزشکی است و پیش از بازگشت احتیاج به اندکی آرامش دارد. هنوز مشخص نیست که چه زمانی وی می‌تواند از لیتوانی به نروژ برگردد؛ لیتوانی در روند تبادل این جاسوس‌ها که اواسط جمعه در پست مرزی لیتوانی با روسیه صورت گرفت، کمک کرد.

سولبرگ در ادامه این نشست خبری گفت: اقدامات رئیس‌جمهوری لیتوانی و پارلمان این کشور نشان‌دهنده یک روحیه از یک متحد بزرگ و دوستی راستین است و ما قدردان آن هستیم. دولت نروژ قولی نداده است که بابت این تبادل پاداشی به لیتوانی پرداخت کند.

هم نروژ و هم لیتوانی اعضای ناتو هستند و سربازان نروژی در رزمایش‌های دوره‌ای ناتو در این کشور شرکت دارند و نگران اقدامات خصمانه روسیه هستند. دولت مسکو نیز گفته است تمایلی برای حمله به بالتیک یا لهستان ندارد و ناتو را به بی‌ثباتی اروپا با استقرار نیروهایش نزدیک مرزهای روسیه متهم کرده است.

همچنین یکی از دو روس آزاد شده "نیکولای فیلیپچنکو" است که در ۲۰۱۷ در لیتوانی به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. رسانه‌های لیتوانی گزارش دادند، این فرد از مقام‌های ارشد سرویس امنیت فدرال روسیه بود و تلاش کرد تا محافظان شخصی ریاست جمهوری این کشور را برای دسترسی به دفتر ریاست جمهوری به خدمت بگیرد.

شهروند روس دیگر "سرگئی مویسجنکو" است که در ۲۰۱۷ به اتهام جاسوسی و حمل غیرقانونی سلاح به ۱۰ سال و نیم حبس محکوم شد. به گفته رسانه‌های لیتوانی، وی تلاش کرد تا اطلاعاتی را درباره نیروهای مسلح لیتوانی و هیات نظارت هوایی ناتو در این کشور به دست بیاورد.

روسیه دو لیتوانیایی به نام‌های "یوگنی ماتایتیس" و "آریستیداس تاموسایتیس" را که در ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی به ترتیب به ۱۳ و ۱۲ سال حبس محکوم شده بودند، آزاد کرد. ماتایتیس که شهروند روسیه نیز است، در حالی که در نیروهای مسلح روسیه خدمت می‌کرد، اطلاعات محرمانه نظامی را جمع‌آوری کرده بود. مقام‌های لیتوانی اعلام کردند، هر دو شهروند این کشور جمعه آزاد شده و به خانواده‌هایشان ملحق شدند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: روسیه ناتو لهستان نیروهای مسلح جاسوس نروژ لیتوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۲۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صدد است تا مسکو را به سوی رقابت تسلیحاتی بکشاند.

بر اساس اعلام این رسانه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه صادره خود در این ارتباط ادامه داد: ناتو به دنبال کشاندن روسیه به یک رقابت تسلیحاتی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص اضافه کرد که ناتو با برگزاری رزمایش در نزدیکی مرزهای کشورش، سعی دارد مسکو را تحت فشار قرار داده و پای این کشور را به یک رقابت تسلیحاتی بکشاند تا از این طریق ظرفیت رزمی آن را محدود کند.

وی در ادامه تصریح کرد: آنها در این مسیر هرگز موفق نخواهند شد.

این در حالیست که وی پیشتر رزمایش ناتو در فنلاند که ۲۶ آوریل (دیروز هفتم ادریبهشت ماه) آغاز شد را اقدامی تحریک‌آمیز توصیف کرده بود.

زاخارووا در این خصوص تاکید کرده بود: رزمایش نظامی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه ماهیتی تحریک‌آمیز دارد. هدف این رزمایش‌ها اعمال فشار نظامی بر فدراسیون روسیه از طریق نمایش زور و به اصطلاح چنگ و دندان نشان دادن است. این رزمایش‌ها خطر حوداث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهد.

پیش‌تر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آستانه هفتادوپنجمین سال تاسیس این ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا گفته بود که «هم‌اکنون روسیه و ناتو در وضعیت رویارویی مستقیم قرار دارند.»

گسترش دائمی ناتو به سمت شرق اروپا، به محل مناقشه و استدلال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بدل شده است به طوری که او بیش از ۲ سال پیش با اشاره به عدم پایبندی ناتو به وعده‌هایش مبنی بر عدم گسترش به شرق اروپا دستور آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو را صادر کرد.

کد خبر 6090224

دیگر خبرها

  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • سخنگوی وزارت خارجه روسیه: مانورهای ناتو را از نزدیک رصد می‌کنیم
  • زاخارووا: در دام ناتو برای محدودکردن توان رزمی روسیه نمی‌افتیم
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • اوکراین تانکهای پیشرفته آمریکایی را از جبهه عقب می برد
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل
  • شویگو: روسیه هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان