Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:43:16 GMT

ماجرایی با دیالوگ‌های غیرقابل حذف

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۳۲۹۲

ماجرایی با دیالوگ‌های غیرقابل حذف

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «ادوارد مورگان فورستر» رمان‌نویس انگلیسی (۱۹۷۰- ۱۸۷۹ میلادی) است که به عنوان منتقد ادبی و اجتماعی نیز شناخته می‌شود. شناخته‌شده ترین آثار وی رمان‌های «هواردز اِند»، «اتاقی با یک منظره»، «موریس» و «گذرگاهی به هند» است که از روی برخی از آن‌ها نظیر گذرگاهی به هند فیلمنامه نوشته و ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فورستر علاوه بر رمان، داستان‌هایی کوتاه نیز نوشته که نمونه آن داستان «صخره» است. این داستان، با این که هر لحنی دارد مگر لحن مذهبی، تمثیلی است در سنجش این اندرز مسیحی که «رفته مایملک خود بفروش و به فقرا ده»

در خلاصه این داستان می‌خوانیم: مردی کنار یک صخره قایقش واژگون می‌شود و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند اما عده‌ای از مردم او را نجات می‌دهند.

مرد نجات یافته می‌کوشد تا خلاصی‌اش به دست آن مردم را به نوعی جبران کند. وی می‌کوشد شایسته‌ترین ها را به نجات‌دهندگان اعطا کند. در نهایت وی تصمیم می‌گیرد «هیچ» را به آنان عرضه کند. همه اموالش را به آنان می‌بخشد و پس از آن برای ستاندن صدقه دست به سوی آنان دراز می‌کند تا از طریق بخشایش، حرص و طمع را در آنان بکشد.

«ابوالفضل آقائی‌پور» منتقد ادبی داستان را چنین نقد کرده است: «صخره» گامی بزرگ رو به جلو است. ای. ام. فورستر در این داستان چند تغییر تکنیکی و ساختاری ایجاد می‌کند که در داستان‌نویسان قبل از او بی‌سابقه بوده و به نظر سنگ بنایی است برای آن‌چه ما اکنون شکل صیقل‌یافته‌ترش را به عنوان داستان‌نویسی روز می‌شناسیم؛ تغییراتی که در نهایت باعث ایجاد ایجازی درخشان در اثر او می‌شود و به این ترتیب می‌تواند با کم‌ترین عناصر حرفش را بگوید؛ پدیده‌ای که در ادامه در روح داستان‌نویسی مدرن جاری و ساری می‌شود.

اولین تغییری که او ایجاد می‌کند، کوتاه کردن بازه‌ی زمانی روایت داستان است. او بازه‌ی زمانی روایت را حتی از آن‌چه «آنتوان چخوف» در داستان «اندوه» طراحی کرده بوده (و آن را تا حد ساعتی کاهش داده بوده)، کم‌تر می‌کند و به چند دقیقه می‌رساند.

در داستان «صخره» تلاش کسانی مثل «توماس مان» و «شروود اندرسون» در کوتاه کردن بازه‌ی روایت به بهترین شکل تجسم پیدا می‌کند. فورستر از همان ابتدا به شخصیت‌های داستان نزدیک می‌شود و سعی می‌کند رفتار آن‌ها را با نگاهی عمیق‌تر بررسی و انگیزه‌های‌شان را به شکلی دقیق‌تر واکاوی کند.

برخلاف داستان‌های «آقای فریدمان کوچک» از توماس مان و «تخم‌مرغ» شروود اندرسون، که تنها در نیمه‌ی دوم‌شان این اتفاق می‌افتد، «صخره» از همان ابتدا ریزبینانه پیش می‌رود. از همین‌جا است که تغییر دوم، یعنی شروع داستان از میانه، شروع داستان از دل یک اتفاق شکل می‌گیرد.

فورستر داستان را این‌طور شروع می‌کند: «مدتی بود گرم صحبت بودیم…» او مثل «نیکلای گوگول» در داستان «شنل» در ابتدا از زبان اول‌شخص اطلاعات را کف دست خواننده نمی‌گذارد، یا مثل «ایوان تورگنیف» در داستان «ارمولای و زن آسیابان» چند صفحه‌ی اول داستانش را صرف توضیح یک مفهوم خاص نمی‌کند.

او از میانه شروع می‌کند؛ جایی نزدیک پایان. مثل یک فیلم‌بردار که دوربین را برداشته و می‌خواهد هر چه زودتر به سوژه‌اش نزدیک بشود و عطش دارد آن را به خواننده هم نشان بدهد.

او همان ابتدا قلاب را می‌اندازد و خواننده را با خودش همراه می‌کند و سعی می‌کند فرصت نفس کشیدن را به او ندهد. حالا او با داستانی مواجه است که بازه‌ی زمانی‌اش بسیار بلندتر از بازه‌ی زمانی روایت است. او برای عرضه‌ی تمام اتفاقات و احوالاتی که در زمان گذشته بر شخصیت‌ها گذشته، با هوشمندی به شگرد دیگری متوسل می‌شود و اطلاعات اساسی را از طریق گفت‌وگوها با خواننده در میان می‌گذارد.

در این داستان دیگر جایی برای گفت‌وگوهای بی‌اهمیت نیست و هر دیالوگی که تأثیر مهمی در کلیت داستان ندارد، محکوم به حذف شدن است. به این ترتیب است که گفت‌وگو در داستان اصالت پیدا می‌کند، فضا می‌سازد، و خواننده را درگیر و با داستان همراه می‌کند؛ به طوری که اگر حتی یک دیالوگ را از دست بدهد، ممکن است اطلاعات مهمی را در مورد گذشته‌ی شخصیت‌ها یا محتوای داستان از دست بدهد.

به این ترتیب، سه مسأله‌ی مهم که چخوف نیز به آن‌ها نظر داشته و در داستان‌نویسی بعد از او به تدریج پرورانده شده، در داستان «صخره»‌ی ای. ام. فورستر به بهترین شکل به بلوغ می‌رسند.

برچسب‌ها داستان ترجمه ادبیات جهان ادبیات داستانی ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: داستان ترجمه ادبیات جهان ادبیات داستانی ادبیات داستان ترجمه ادبیات جهان ادبیات داستانی ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۳۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی البرز

به گزارش خبرگزاری مهر، علی زندی فر گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ۵۵ دستگاه تردد شمار فعال در محورهای مواصلاتی البرز، طی فروردین ماه امسال ۱۹ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۲۲ خودرو از جاده‌های استان تردد کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱/۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز عنوان کرد: در این بازه زمانی ۹ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۳۰۶ خودرو با ۲۶/۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته وارد البرز شده و ۹ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۶۱۶ خودرو با ۱۷ درصد افزایش از استان خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی حدود ۴/۸ درصد تردد در محورهای مواصلاتی البرز مربوط به خودروهای سنگین بوده است، افزود: سرعت متوسط وسایل نقلیه نیز ۷۴ کیلومتر در ساعت و پرترددترین محور استان آزادراه تهران - کرج (محدوده شهرک خاتم) با تردد ساعتی ۶۱۵۳ بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز یادآور شد: در این مدت ۹۸۰ هزار و ۳۹۹ خودرو با پلاک استان البرز در سایر استان‌های کشور مشاهده شده که بیشترین مقصد سفر به استان‌های تهران، قزوین، گیلان، قم و مازندران بوده است.

کد خبر 6088302

دیگر خبرها

  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای از سرگیری ساخت هتل صخره‌ای
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای توسط بازیگر زن «نون خ»
  • (ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای
  • تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی البرز
  • توضیح سلاجقه درباره عقب نشینی آب دریای خزر
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است