Web Analytics Made Easy - Statcounter

نبود صنایع تبدیلی آسیبی فرا روی باغداران لرستانی و چوب حراجی برپیکر مرغوب ترین انار کشور است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، شهرستان کوهدشت در استان لرستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی مساعد و خاک مرغوب یکی از مناطق انار خیز کشور است.

 

منطقه "سیاب" که در جنوب غربی این شهرستان و در فاصله 60 کیلومتری آن قرار دارد مرغوب‌ترین انارهای تولیدی ارگانیک در سطح کشور را تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انارستان های سیاب از نظرمرغوبیت تولیدات در کشور بهترین نوع انار از لحاظ کیفیت و مرغوبیت پرورش می دهند.

 

سطح کل باغات انار دهستان تنگ سیاب بالغ بر دو هزارو 500هکتار  است و یکی از بهترین و مرغب ترین انارهای کشور  و جهان از این منطقه برداشت می شود.

 

از سطح زیر کشت انار در منطقه سیاب شهرستان کوهدشت استان لرستان، مساحت هزار و ۸۰۰ هکتار در منطقه «زیرتنگ سیاب» از توابع بخش کوهنانی با قدمت ۲۵۰ سال قرار دارد.

 

 سالانه بیش از ۳۵ هزار تن محصول انار کوهدشت وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

 

 

محصولات با کیفیت انارستان های منطقه سیاب از جمله ارقام یاقوت سیاب، امید سیاب و دردانه سیاب متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی به اسم استان های دیگر روانه بازار می شود و به رغم مشقت باغداری سود چندانی نصیب باغداران نمی شود.

 

نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآورده‌های انار، ضعف بسته‌بندی موجب شدورود گسترده دلالان در عرصه فروش محصولات باغات بویژه باغات انار شده است وحراج دلالان بر پیکر انار خوش‌رنگ لرستان چوب حراج و ارزانی می کوبند.

 

 برای شناساندن بهتر برند محصول مرغوب انار تنگ سیاب لرستان به مردم به نظر می رسد باید ابا تقویت توجه به امکانات موجود در منطقه چون بسته‌بندی، کمرنگ شدن نقش منفی واسطه‌ها و همچنیون تقویت صنایع تبدیلی توجه شود.

 

نبود صنایع تبدیلی موجب می شود دلالان عرصه میوه فروشی با حضور در منطقه حاصل زحمات یک ساله کشاورزان را به قیمت ارزان خریداری کردند و روانه بازار کنند.

 

وجود تنها یک کارخانه رب انار گیری در منطقه هم از عامل های است که باعث می شود بخشی از انار تولیدی کشاورزان کوهدشتی برای تبدیل شدن به رب انار با قمیتی اندک به استان‌های دیگر فروخته شد.

 

معرفی نشدن برند انار سیاب لرستان، از عامل های است که موجب می شود در بازارهای داخلی هم انار این منطقه با نام دیگر استان های به فروش برسد.

 

این منطقه در فصل پاییز شکوه پاییز را به نمایش می گذارد و هر سال بخش قابل توجهی از گردشگران را به سمت خود می کشاند.

 

 یاقوت سرخی در تنگه ای سبز که در فصل پاییز  جمعیت زیادی از گردشگران و خبرنگاران و عکاسان را به این باغات سرسبز جذب می کند.

 

سبد های حصیری بزرگ در دست بانوان این منطقه با پوشش ساده آنان جلوه ای دیگر از زیبایی های  طبیعی است.

 

 

میوه های موجود در سبدهای حصیری و پلاستیکی روی دست دخترکان روستا، حاصل یک سال خون دل باغداران است که به زیبایی می درخشد، اناری از جنس یاقوت سرخ  بر بلندای همت و زحمت باغداران در میان دستان مردم می درخشد.

 

در منطقه سیاب هرجا که نگاه می گردد و سر می چرخد، باغات سر سبز انار است، در حالی زیبایی های طبیعی چشم و روح آدمی را نوازش می دهد و همه جا بوی انار ناب پیچیده است.

 

دهستان زیرتنگ سیاب، در فاصله بیش از 60 کیلومتری شهرستان کوهدشت از نظر موقعیت نسبی دهستان زیرتنگ سیاب از توابع بخش کوهنانی در جنوب غربی شهرستان کوهدشت واقع شده که مرکز آن در فاصله حدود65 کیلومتری مرکز شهرستان(کوهدشت) قرار دارد.

 

مساحت این دهستان حدود 450 کیلومتر مربع بوده و دارای 44 روستا است که اکثر روستاییان دارای باغات انار هستند.

 

مرتضی جعفری یکی از باغداران منطقه سیاب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، افزود: امسال به رغم سیل فروردین ماه شاهد ثمر خوب درختان انار هستیم.

 

 

وی با اشاره به مشکلات گسترده فرا روی باغداران استان، افزود: عمده مشکل باغداران این منطقه این است که به رغم مشکلات متعدد باغداران چون کم آبی و هزینه های بالای باغداری متاسفانه منطقه از وجود صنایع تبدیلی مناسب بی بهره است.

 

جعفری ادامه داد: نبود بازار فروش مصخی برای محصولات از دیگر مشکلات فرا روی باغداران است.

 

وی ادامه داد: مشکل بی‌آبی در فصل تابستان در این منطقه بیداد می‌کند که حتی این مشکل گاه سبب درگیری بین باغداران می‌شود و در این امر حمایت لازم انجام نمی‌شود.

 

جعفری افزود: متأسفانه بازار فروش مشخصی برای فروش محصولات وجود ندارد و درواقع بیشتر خریداران به‌صورت دوره‌گرد هستند که حتی انارهای ریز کارخانه‌ای که به‌صورت درجه سه است چیده نمی‌شود چون واقعاً برای ما به‌صرفه نیست و دوره‌گردها هم نصف قیمت از ما خریداری می‌کنند.

 

علی آدینه وند دیگر باغدار این منطقه گفت: روزهای زیادی در باغ مشغول کار برداشت محصول هستیم اما زمان برداشت محصول به نسبت میزان زحمات و نگهداری از باغات در طول سال بسیار کوتاه است.

 

وی با اشاره به مرغوبیت انار تولیدی در باغات تنگ سیاب، بیان کرد: ما در طول سال مشقت زیادی را برای تامین آب باغات تحمل می کنیم و باید از محصول نیز به شیوه های متفاوت برای مقابله با آفت زدگی حراست شود.

 

آدینه وند ادامه داد: محصول تولیدی با قیمت پایینی روانه بازار می شود و در واقع درآمد چندانی نصیب ما باغداران نمی شود.

 

وی باتاکید بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در کنار باغات، افزود: در صورت وجود صنایع تبدیلی امکان بهره برداری بهتر از محصولات باغی فراهم می شود.

 

وی در حالی که دستان خود را پر از انار می کند، بیان کرد: این زیبایی و مرغوبیت بعد از یک سال مرارت تأمین آب، شب بیداری و پاسبانی به بار نشسته است.

 

 

وی با اشاره به خشکسالی های اخیر، بیان کرد: هر سال شاهد خشکسالی و کاهش سطح آب چشمه های هستیم و با مرارت بیشتری باغات را سرحال نگه داشته ایم.

 

 این باغدار لرستانی با نشان دادن انارهای ریز و نیم سوخته، گفت: نرسیدن آب کافی به درختان انار باعث می شود محصول ریز و نیم سوخته باشد و زحمت یک ساله  بی نتیجه باشد.

 

وی با اشاره به وجود کارخانه رب انار گیری در منطقه بیان کرد: وجود این کارخانه اتفاق خوبی است و امید می رود با توسعه این کارخانه بستر بهره برداری بهینه از محصولات باغی فراهم شود.

 

آدینه وند با بیان اینکه در باغات انار تنگ سیاب حدود ۱۰ گونه انار کاشته می‌شود، بیان کرد: بهترین نوع انار تنگ سیاب، یوسف‌خانی است که اناری دانه درشت با پوست نازک و تاج بلند و باریک است.

 

نوع انار یوسف خانی در بسیاری از باغات این منطقه بویژه  در باغ‌های قدیمی تنگ ‌سیاب بیشتر پیدا می‌شود.

 

سبدهای میوه های درشت و مرغوب انار به سرعت پر می شوند و  افر ادی سبد های را روی هم گذاشته و انبار می کنند تا با ماشین روانه بازار شود.

 

همچنان که با خانواده طهماسبی صحبت می کنیم، مشغول خوردن انار تازه می شویم، اناری که در سطح استان لرستان توزیع می شود و در منازل بسیاری از مردم وجود دارد، یاقوت های سرخ و خوش طعم زحمت باغداران را فریاد می زنند.

 

به رغم مشکلات متعدد کشاورزان، آنچه در زیر تنگ سیاب به چشم می آید، زیبایی خیره کننده ای است که چشم هر رهگذری را جذب خود می کند.

  

تلاش برای تامین آب باغات، حمایت از باغداران و همچنین توجه ویژه به شاخص گردشگری منطقه می تواند بستری برای صیانات از باغات انار منطقه باشد.

 

 ‌کمک به حل مشکلات باغات انار شهرستان کوهدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین انارستان لرستان موضوعی است که علاوه بر کمک به معیشت باغداران منطقه زمینه‌ساز رفع یکی از جدی‌ترین مشکلات پیش روی تولید این محصول صادراتی استان است.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت کانون های فرهنگی هنری مساجد کنفرانس وحدت اسلامی هفته وحدت مسجد وحدت انار سیاب باغداری صنایع تبدیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۳۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: فعال شدن صنایع راکد در لرستان و رفع مشکلات بیکاری نگاه ویژه دولت را می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی روز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در آئین تکریم و معارفه استاندار لرستان بیان کرد: مسئولیت در نگاه اسلام سختگیرانه است.

وی با اشاره به اینکه فرهاد زیویار انسانی اخلاق‌مدار و نجیب است، افزود: زیویار تمام توان خود را در مأموریتی که داشتند به کار گرفتند و تلاش‌های پیدا و پنهان در نزد خداوند متعال ثبت و ضبط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی گفت: لرستان با وجود ظرفیت‌های فراوان و نیروهای انسانی متعهد و متخصص به علل داخلی و بیرونی در وضعیت موجود قرار گرفته است و تا وضعیت مطلوب فاصله دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر برنامه‌ریزی صحیح برای خروج استان از وضعیت موجود گفت و آرزوی موفقیت برای شفقت استاندار جدید لرستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های لرستان اگر برنامه‌ریزی درستی صورت پذیرد می‌تواند به گونه‌ای عمل کرد که بیکاران استان‌های دیگر هم در این استان مشغول به کار شوند.

امام جمعه خرم‌آباد افزود: در لرستان ۳۵ هزار میلیارد تومان صنایع راکد وجود دارد و بارها در تریبون نماز جمعه اعلام کردیم و برای فعال کردن آن نیاز به توجه ویژه دارد، همچنین مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور باید با تخصیص اعتبار فعال شوند و انتظار می‌رود استاندار جدید با ارتباط وسیع خود با مرکز بتواند در راه رفع این مشکلات اقدام کند و نگاه دولت به استان لرستان عوض شود.

وی با اشاره به اینکه گره‌ها در استان لرستان به دست مرکزنشینان حل می‌شوند، افزود: مردم لرستان، مردمی ولایتمدار و علاقه‌مند به نظام اسلامی هستند و امیدواریم تدابیری اندیشه شود که عمر خدمتگزاری استانداران ما به معدل خوبی برسد.

کد خبر 747319

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • پیکر ۲ کودک سراوانی در رودخانه ماشکید پیدا شد
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • هشدار سرمازدگی به باغداران همدانی
  • مصوبات مهم سفر رئیس‌جمهور به لرستان اجرایی نشد
  • فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت
  • کشف پیکر‌ مطهر ۷ شهید در منطقه عملیاتی والفجر ۱ +فیلم