Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@10:04:35 GMT

مسجدالنبی (ص) از مهم‌ترین زیارتگاه‌ های مسلمانان

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۶۹۰

مسجدالنبی (ص) از مهم‌ترین زیارتگاه‌ های مسلمانان

روز ولادت پیامبر اسلام(ص) از نظر مشهور شیعه ۱۷ ربیع‌الاول و از نظر مشهور اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول است که فاصله بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در جهان اسلام به عنوان هفته وحدت بین شیعه و سنی نامگذاری شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: حضرت محمد (ص) در شبه جزیره عربستان متولد شدند. روز ولادت پیامبر اسلام(ص) از نظر مشهور شیعه ۱۷ ربیع‌الاول و از نظر مشهور اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول است که فاصله بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول در جهان اسلام به عنوان هفته وحدت بین شیعه و سنی نامگذاری شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجدالنبی (ص) در شهر مدینه منوره یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌ها و مساجد مسلمانان به شمار می‌رود، چرا که آرامگاه پیامبر اعظم (ص) در آن واقع شده است.

 

پیامبر اعظم (ص) در سال نخست هجری این مسجد را با همکاری مهاجرین و انصار ساختند. محل زندگی پیامبر اعظم (ص) و همچنین حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) نیز در نزدیکی این مسجد بوده است. حضرت محمد (ص) در این مسجد نمازهای جماعت را اقامه و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خویش را توسعه می‌دادند، بر همین اساس این مسجد از دیرباز به مسجدالنبی (ص) معرفی شده است. همچنین افزوده شدن خانه پیامبر که محل دفن ایشان نیز بوده، دلیلی دیگر برای نامگذاری این مسجد به شمار می‌رود.

 

مسجد النبی (ص) اکنون توسعه یافته است و در سال‌های اخیر نیز سعودی‌ها درصدد توسعه بخش مرکزی مدینه منوره هستند تا زائران بهتر بتوانند به زیارت بپردازند. این امر در حالی است که در گذشته حجره و مرقد پیامبر (ص) خارج از مسجد بود، اما بعد به مسجد ملحق شد و دیوار پنج ضلعی گرد آن کشیده شد. همچنین تعداد درهای مسجدالنبی (ص) که هم‌اکنون حدود ۸۶ در است، در سال‌های گذشته متغیر بود که باب عثمان، باب النبی و باب جبرئیل و باب عاتکه از معروف‌ترین درهای مسجدالنبی (ص) است.

 

علاوه بر این، محراب‌های مختلفی در مسجدالنبی (ص) وجود دارد که محراب پیامبر(ص)، محراب تهجّد و محراب فاطمه (س) از جمله این محراب‌ها است. با وجود اینکه در زمان حیات حضرت محمد (ص) در مسجدالنبی (ص)، ایشان محرابی نداشتند، اما محلی که پیامبر اعظم (ص) در آن نماز اقامه می‌شد به عنوان محراب پیامبر (ص) شناخته می‌شود. محراب فاطمه (س) نیز که در گذشته خانه ایشان بوده است، اکنون به مسجدالنبی (ص) افزوده شده و بنا بر روایاتی حضرت فاطمه (س) در این مکان نماز اقامه کرده و برای همسایه و اهل خانه دعا می‌کردند.

 

اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده از سال ۱۳۹۴ در پی بی‌حرمتی نیروهای سعودی به دو نوجوان کشورمان بسته شد و از آن پس هیچ زائر ایرانی در ایام و مناسبت‌ها به سفر عمره مفرده اعزام نمی‌شود.

 

منبع: شفقنا/فارس

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد هفته وحدت اصفهان کتابخوانی هفته وحدت مساجد وحدت نماز جمعه مسجدالنبی ص مساجد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت در دل طبیعتی چشم‌نواز

زیارتگاه و گورستان خالد نبی با سنگ‌گورهای شگفت از گستره‌های طبیعی و تاریخی شهرستان گنبد کاووس در استان سرسبز گلستان به‌شمار می‌رود، این زیارتگاه، با توجه به قدمتی که دارد توجه بسیاری از گردشگران و همچنین باستان‌شناسان را به خود جلب کرده است.

دریافت 27 MB

تصویربردار: حدیثه پاسندی / تدوینگر: مریم غلامی

دیگر خبرها

  • ۲۵۰ میلیارد برای تکمیل ساختمان استانداری لرستان نیاز است
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت
  • ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت در دل طبیعتی چشم‌نواز
  • بزرگداشت حمزه سیدالشهدا در کشور کم‌رنگ است
  • تصاویر استقبال ویژه مسلمانان سریلانکا از رئیسی در مسجد تاریخی کالپیتی + ویدئو
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار می‌شود
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان