Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام شاه‌چراغی با اشاره به نقش امام صادق(ع) در وحدت جامعه اسلامی و تربیت شاگرد و ترویج اسلام ناب، گفت: مجموعه روایات نقل شده از ائمه معصومین(ع) در ۴۳ جلد کتاب جمع شده است که ۲۲ جلد آن مربوط به امام صادق(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدعلی شاهچراغی» شامگاه جمعه، ۲۴ آبان به مناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: حدیثی از امام صادق(ع) است که فرمودند: اولنا محمد، اوسطنا محمد و کلنا محمد؛ ما خاندان پیامبر(ص) مجموعه یک پیکر و همه نور واحد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جمعه شهرری افزود: این پیکر شاخه‌های متعدد دارد که هر امام به سهم خود گفتار، کردار و اعمالی دارد. ائمه معصومین(ع) می‌فرمایند: از خود چیزی نداریم آنچه را نقل می‌کنیم بیان رفتار و گفتار پیامبر(ص) است.

 

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) یک زندگی اجمالی و یک زندگی تفصیلی داشتند، تاکید کرد: زندگی اجمالی پیامبر(ص) ۲۳ سال طول کشید، در ۱۳ سال مکه تنها کاری که توانست با آن همه فشار انجام دهد فردسازی بود، پیامبر(ص) در مکه سخت‌ترین مشکلات را متحمل شدند یاران ایشان تا مرز شهادت، شکنجه و آزار شدند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی ادامه داد: بخش دیگر زندگی پیامبر ۱۰ بود که در مدینه گذشت، در مدینه هم کفار و  منافقان ۸۰ جنگ علیه ایشان ایجاد کردند، حضرت(ص) در این ۱۰ سال توانستند حکومت دینی اسلامی در مدینه ایجاد کنند در طی ۲۳ سال پیامبر(ص) کلیات دین را برای مردم بیان کردند.

 

وی بیان کرد: از زمان امیرمومنان امام علی(ع) که به عنوان جانشین انتخاب شدند تا آغاز غیبت کبری، ائمه معصومین(ع) زندگی اجمالی پیامبر(ص) را به صورت تفصیلی برای مردم بیان می‌کردند. در این بخش امیرمومنان امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در تفصیل زندگی پیامبر(ص) نقش اساسی داشتند زیرا حضرت پیامبر(ص) را از نزدیک درک کرده بودند.

 

امام جمعه موقت شهرری افزود: سیرةالنبی علامه حلی، شمایل المحمدیه شیخ عباس قمی، سیرۀ نبی علامه طباطبایی از جمله کتب بسیار خوب برای شناخت پیامبر(ص) است؛ امام حسن(ع) می‌فرمایند: در صلح با معاویه من بر اساس سیره پیامبر(ص) در صلح حدیبیه این کار را انجام دادم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با بیان اینکه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) چهره علمی پیامبر(ص) را برای مردم آشکار کردند آنجا که پیامبر(ص)‌فرمودند: «انا مدینه‌العلم»، ابراز کرد: امام صادق(ع) از نظر اهل سنت در بین امامان، شیخ الائمه(ع) هستند، فرصتی هم که برای حضرت پیش آمد برای سایر ائمه پیش نیامد و ایشان توانستند بخش عظیمی از فرهنگ دینی اسلام را در اختیار شیعیان قرار دهند، اگر حوزه درسی امام صادق(ع) نبود امروز از دین چیزی جز خرافات در اختیار ما نبود و اسلام ابوسفیانی یا به تعبیر امام راحل اسلام آمریکایی بر ما حاکم می‌شد.

 

وی با بیان اینکه اگر امروز ما اسلام ناب در اختیار داریم ناشی از زحمات امام جعفر صادق(ع) است، اظهار کرد: شیخ مفید درباره عظمت امام صادق(ع) می‌فرماید: آنچه از امام صادق(ع) نقل شده از کسی نقل نشده است، شاگردان امام صادق(ع) چهار هزار نفر بودند.

 

امام جمعه شهرری با بیان اینکه مجموعه روایات نقل شده از ائمه معصومین(ع) در ۴۳ جلد کتاب جمع شده است که ۲۲ جلد آن مربوط به امام صادق(ع) است، گفت: ۳۸ هزار و ۶۰۰ روایت از امام صادق(ع) نقل شده است. ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت یعنی مذاهب حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی با واسطه یا بدون واسطه، شاگرد امام صادق(ع) بوده اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با بیان اینکه ابوحنیفه می‌گوید اگر آن دو سال که پای درس امام صادق(ع) نبود من هلاک می‌شدم. ابراز کرد: مالک بن انس از شاگردان امام صادق(ع) می‌گوید به گوش، چشم و قلب هیچ بشری خطور نکرده که فضیلت او از امام صادق(ع) بیشتر باشد.

 

وی با بیان اینکه امروز شیعه و سنی پذیرفتند که پس از پیامبر(ص) مرجعیت علمی به عهده امام صادق(ع) بوده است، گفت:‌ نام امامان ما جلوه‌ای از جمال رسول اکرم(ص) است، اقوال و گفتارشان جلوه‌ای از جلوات رسول اکرم(ص) است، نام امام صادق(ع) نشانه صداقت و راستی در زندگی است.

 

امام جمعه شهرری افزود: ریشه همه رذایل اخلاقی دروغ و ریشه همه فضایل، راستی و صداقت است، تا زمانی که صداقت در جامعه رواج پیدا نکند برکت در آن جامعه رونق نخواهد داشت، سحرخیزی، وجدان کاری و صداقت از عوامل پیشرفت یک جامعه است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهچراغی با بیان اینکه نام امام صادق(ع) یادآور تفقه در دین است، تاکید کرد:‌ در روایات بسیار بر شناخت مسائل حلال و حرام  توصیه شده است.

 

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) همواره تلاش داشتند بین مسلمانان وحدت ایجاد کنند، خاطرنشانکرد: حضرت(ع) همواره می‌فرمودند: اگر کسی از اهل سنت مریض شد به عیادت آنها بروید یا فوت کرد در تشیع آنها شرکت کنید.

 

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد مسجد هفته وحدت هفته وحدت نماز جمعه شیراز پیامبر اکرم ص کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد پیامبر اکرم ص سبک زندگی اسلامی امام صادق ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۳۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «برای قلب‌های شکسته» نوشته مریم هاشمی به تازگی توسط نشر نزدیکتر منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب به گفته نویسنده‌اش شامل یک روایت بلند درباره عشق است.

این کتاب درباره انسان‌هایی است که در تلاطم روزمرگی‌ها زمانی را نیز به عاشقی اختصاص می‌دهند و در میان تمامی آشوب‌ها و سختی‌های اجتماعی، شعله عشق و محبت را در دل خاموش نمی‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«وقتی دلت می‌شکند همه این کلمات گم می‌شوند و تا بیایی دوباره پیدایشان کنی بخش زیادی از عمر گذشته و این در حالی است که ما فقط یک بار زندگی می‌کنیم و فقط یک بار صد درصد با شور و اشتیاق عاشق می‌شویم و اعتماد می‌کنیم و وای به حال آن‌هایی که این صددرصد ها را کم و کمتر می‌کنند… از آدم‌های صادق خوشم می‌آید، از آنهایی که تکلیفشان با خودشان و دیگران معلوم است، اصلاً آدم‌هایی که رک هستند و مثلاً وقتی تو را می‌بینند و از تو خوش‌شان نمی‌آید محکم حرف‌شان را پرت می‌کنند توی صورتت، اما حداقل با دروغ مثل یک خنجر ذره ذره درون تو فرو نمیبرندش تا کم کم زجر بکشی و از بین بروی… آنها حداقل کمتر وقت زندگی‌ات را می‌گیرند!»

این کتاب با ۶۴ صفحه و شمارگان ۳۰۰ نسخه عرضه شده است.

کد خبر 6089786 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا
  • گزیده از سخنان ائمه جمعه شهرهای استان قم
  • بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است