Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-07@22:53:11 GMT

«مسیر قانونی برای اعتراضات» دقیقا یعنی چه؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۴۷۰۳

«مسیر قانونی برای اعتراضات» دقیقا یعنی چه؟

رویداد۲۴ در روز‌های اخیر که در اعتراض به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اعتراضاتی در گرفته و شاهد رفتارهایی، چون به آتش‌کشیدن بانک‌ها یا غارت برخی فروشگاه‌ها نیز هستیم از زبان مقامات مختلف و در برنامه‌های مختلف صدا وسیما این جمله را زیاد می‌شنویم که این رفتار‌ها درست نیست - و واقعاً هم درست نیست - و درست این است که اعتراضات از «مسیر قانونی» ابراز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به صورت مشخص و در بخش‌های مختلف خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران بار‌ها و بار‌ها چه از زبان مقامات رسمی و چه گزارش‌گران و خبرنگاران و چه مصاحبه‌شوندگانی که در نکوهش «آتش‌زنندگان» سخن می‌گویند این عبارت شنیده می‌شود که اعتراضات باید از «مسیر قانونی» باشد.

سخنی کاملا درست و مدرن و موجه است، اما مشکل این است که دقیقاً مشخص نیست «مسیر قانونی» کدام است و اگر کسانی بخواهند از «مسیر قانونی» اعتراض کنند دقیقاً باید چه کاری انجام دهند؟ آنچه البته نباید انجام داد مشخص است.

در انتخابات ریاست جمهوری و در پی اعتراض کاندیدا‌ها مشخص بود که منظور از توصیه به طیّ «مسیر قانونی» این است که اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم کنند. هر چند که می‌گفتند شورای نگهبان را طرف خود می‌دانند، اما دست‌کم منظور از مسیر قانونی مشخص بود. در آن مقطع مسیر قانونی یعنی شورای نگهبان. اکنون، اما مسیر قانونی کجاست و کدام است؟

آیا منظور این است که مثلا اگر یک حزب سیاسی تقاضای راه‌پیمایی مسالمت آمیز کند «مسیر قانونی» برای او ترسیم می‌کنند یا منظور این است که معترضین می‌توانند به «دیوان عدالت اداری» شکایت کنند؟ اما آیا می‌توان از مصوبۀ سران هم شکایت کرد؟ یا این است که آرام راه‌پیمایی کنند و آرام شعار دهند یا اصلا شعار ندهند.

پیش‌تر البته شورای شهر تهران مصوبه‌ای را گذرانده بود تا مکان مشخصی برای بیان اعتراضات در نظر گرفته شود و می‌دانیم که اجرایی نشده و ظاهرا با مخالفت فرمانداری یا نهاد‌های دیگر به سرانجام نرسیده و هر چند باز مصداق مشخص «مسیر قانونی» تلقی نمی‌شد، اما دست‌کم به منزلۀ تعیین «مکان قانونی» اعتراضات بود تا در یک محدوده مشخص احساس کنند به آنان تعرض نمی‌شود و مورد پی‌گرد قرار نمی‌گیرند اگر زیر نگاه دوربین‌ها البته احساس امنیت می‌کردند.


بیش از آن که مسیر قانونی یا مکان قانونی باشد تصویر یا تصور نوعی «زنجیر نوشیروانی» به دست می‌داد و در جریان اعتراضات دی ۹۶ هم در یادداشتی این نکته را یادآور شدم.

زنجیر نوشیروانی درتاریخ و ادبیات ایران نماد «تظلم‌خواهی» است و فارغ از این که انوشیروان را عادل بدانیم با نه، به خاطر این ایده به «انوشیروان دادگر» شهرت یافت، چون زنجیری به بیرون یکی از کاخ‌ها آویخته بودند تا هر که اعتراضی داشت آن را بکشد و به صدا درآورد.

پیش از انقلاب نیز دو ستون مقابل مجلس سنا در خیابان سپه - امام خمینی- را به شکل همین زنجیر طراحی کرده بودند. هر چند مجلس سنا نسبتی با عدالت نداشت و بعد از انقلاب به مجلس شورای اسلامی تبدیل و سنا برچیده شد.

حمید رضا صدر البته در کتاب «سیصد و بیست و پنج» تعبیر «دو‌گیسوی بافته» را برای این دو ستون به کار می‌برد، اما خود طراح و معمار ساختمان مجلس سنا گفته بود از «زنجیر نوشیروانی» الهام گرفته است.

حال می‌توان از نمایندگان مجلس خواست دست کم تکلیف «مسیر قانونی» را مشخص کنند تا بدانیم «مسیر قانونی» یعنی چه؟ یا حداقل جایی زنجیری بیاویزند که افراد اگر حرفی، سخنی و اعتراضی داشتند آن زنجیر را به صدا درآورند.

عجالتا و تا آن زمان، مستمعان و خصوصاً خبرنگاران می‌توانند هر گاه توصیه به مسیر قانونی را شنیدند از گوینده بخواهند منظور خود را روشن کنند و با ذکر مصداق یا با ذکر مثال توضیح دهند تا امکان استفاده از این فرصت فراهم آید تا بدانیم «این مسیر قانونی، یعنی چه».

منبع: عصر ایران خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اعتراضات قانونی سهمیه بندی سهمیه بندی بنزین قیمت بنزین افزایش قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۴۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام طرح‌های پایداری تأمین گاز طبیعی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا بیات، مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: متعاقب ابلاغ شیوه نامه جذب سرمایه گذار از سوی وزیر نفت به شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۲، به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی در دوره اوج مصرف با اولویت مشترکان عمده (صنایع فولادی، پتروشیمی، نیروگاه‌ها، صنایع سیمانی و…) فعالیت‌ها و اقدام‌های کارشناسی و تخصصی مختلفی در حوزه‌های طراحی فرایند و روش اجرایی، تدوین راهنما و کاربرگ‌های تخصصی مورد نیاز، الگوی ارزیابی توانمندی مالی، تشکیل کارگروه تخصصی سامانه و… برای بررسی و رسیدگی به تقاضای متقاضیان به‌منظور سرمایه‌گذاری و احداث طرح‌های مندرج در این شیوه‌نامه، تعریف، برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

وی افزود: طبق «بندهای ۲۲ و ۲۳ قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌وچهار (۴۴) قانون اساسی و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید برای فرایند صدور هرگونه موافقت اصولی / مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها و درگاه تخصصی مجوز کسب‌وکار همان دستگاه مربوط استفاده کنند.

مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران گفت: همسو با تحقق این اهداف، اقدام‌های زیربنایی و اصولی مختلفی نیز به‌منظور عملیاتی کردن فرایند ثبت‌نام، بارگذاری اطلاعات عمومی، مدارک و مشخصات اولیه طرح و همچنین بررسی ملزومات گازرسانی، تاییدیه نقطه تحویل، تخصیص خوراک، معیار مصرف انرژی، فنی و اقتصادی، انجام استعلامات بین دستگاهی و… برای فرایند صدور موافقت اصولی همه طرح‌های اس‌ان‌جی، مینی‌ال‌ان‌جی، ال‌ان‌جی و ال‌ان‌جی وارداتی، از طریق درگاه ملی مجوزها و سامانه جامع مجوزها و طرح‌های صنعت نفت از سوی کارگروهی متشکل از نمایندگان مدیریت‌های گازرسانی، دیسپچینگ، انرژی و کربن، برنامه‌ریزی تلفیقی و با محوریت مدیریت سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی گاز ایران انجام شده است.

بیات تصریح کرد: طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی (سوخت پشتیبان) برای مشترکان عمده و سرمایه‌گذاران در دوره اوج مصرف شامل این موارد است؛ تأسیسات مقیاس کوچک مایع‌سازی گاز طبیعی (مینی‌ال‌ان‌جی)، ذخیره‌سازی آن و تبدیل ال‌ان‌جی به گاز طبیعی، تأسیسات فشرده سازی گاز طبیعی (سی‌ان‌جی)، ذخیره‌سازی آن و تبدیل سی‌ان‌جی به گاز طبیعی، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز مایع (ال‌پی‌جی) و تبدیل آن به اس‌ان‌جی (مخلوطی از گاز مایع (ال‌ان‌جی) با هوا و جایگزینی برای گاز طبیعی) و تأسیسات دریافت و تبدیل ال‌ان‌جی به گاز طبیعی.

کد خبر 6099782

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام طرح‌های پایداری تأمین گاز طبیعی آغاز شد
  • کار گذرگاه عابر پیاده دقیقا چیست؟ 
  • دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • دستگیری چهار شرور در زابل
  • دستگیری چهار نفر شرور در زابل
  • ابراهیم رئیسی یک ماده قانونی را برای اجرا ابلاغ کرد+ جزئیات
  • عضو شورای شهر خواستار شد: برخورد قانونی با خاطیان مرگ کارگر شهرداری تهران
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر تعلیم و تربیت معلمان می‌گذرد
  • شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده در مسیر شکل‌گیری/ برخی شخصیت‌های حقوقی عضویت را نپذیرفتند