Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشید صباغ زاده رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چالش‌هایی که فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه با آن درگیر هستند گفت: مهمترین چالش مسئله اشتغال و کار در جامعه است؛ وقتی یک دانشجو تلاش می‌کند امید دارد تا در یک ارگان استخدام شود ولی چون چنین نیازی در جامعه نیست تعداد دانشجویانی که به این سمت حرکت می کنند کم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درباره علت این موضوع گفت: معتقدم بخش زیادی از کسانی که باید کارهای دانش بنیان راه می‌انداختند و صنعت را توسعه می‌دادند کار خود را به درستی انجام ندادند. در واقع نهادهایی که درگیر کارآفرینی هستند از بانک‌ها و وزارت صنعت و معدن گرفته تا بقیه بنیان‌های اقتصادی مسئولیت خود را انجام نداده‌اند. من وزنی که در این خصوص به تحریم‌ها می دهم وزن کمی است؛ تاثیر تحریم‌ها به اندازه ضربه‌ای که متولیان بنیان‌های اقتصادی به کشور زده اند نیست.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است: مسئولان باید هر کاری که وابسته به ایجاد شغل‌های دانش بنیان باشد را تشویق کنند. به طور مثال ایجاد مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان، ایده پروری، شتاب دهنده‌ها، اتاق فکر و اتاق‌های اندیشه ورز اِلمان‌هایی هستند که می‌توانند ایده‌های زیادی را در کشور راه اندازی کنند.

او در خصوص عدم گرایش نخبگان به رشته‌های علوم پایه نیز صحبت به میان آورد و گفت: تاثیر جامعه را نمی‌توان نادیده گرفت؛ فرد نخبه ممکن است علاقه‌ای به یک رشته علوم پایه داشته باشد اما تاثیر اطراف و افرادی که با او در ارتباط هستند مهم است. نوع نگرش به رشته‌های علوم پایه باعث می‌شود که که نخبگان نیز تمایلی به تحصیل در رشته‌های علوم پایه نداشته باشند. ماهیت رشته‌های علوم پایه این است که خدمات تحقیقاتی پایه به مردم ارائه می‌دهند اما وقتی فرد نحبه نتواند خرج زندگی خود را تامین کنند و بازار تقاضا نداشته باشد بازخورد منفی می‌گیرد.

صباغ زاده با بیان این که تنها راه نجات رشته‌های علوم پایه کارآفرینی و توسعه شرکت های دانش بنیان است اضافه کرد: البته به نسبت این که متقاضی کمی برای رشته‌های علوم پایه وجود دارد وضعیت مان نسبت به جهان بهتر است و تعداد مقاله و تولید علمان در این زمینه خوب است. اما نیرویی که تربیت می کنیم به دلیل آن که نمی‌تواند جذب جامعه و جذب بازار کار شود به خارج از کشور مهاجرت کرده و یا جذب شغلی غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود می‌شود.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی معتقد است: گرفتاری ما در تربیت نیرو نیست چون ظرفیت دانشگاهی زیادی دراین زمینه داریم؛ به طور مثال حدود 440 واحد در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که خروجی مناسبی در این زمینه دارد اما این خروجی جذب بازار کار و جامعه نمی‌شوند و بسیاری از آن‌ها از کشور خارج می‌شوند. بنابراین یکی دیگر از چالش‌ها خروج بی بازگشت نخبگان علوم پایه از کشور است.

او اظهار کرد: گاهی یک نخبه از کشور خارج می‌شود اما در چارچوب کار کشور فعالیت و خدمات خود را به کشور ارائه می‌دهد اما از آن جایی که ما توان استفاده نداشته و تمام ارکان را تخریب کرده و صنعت فلجی داریم بنابراین خروج بی‌بازگشت نخبگان را به دنبال خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود از نقش آموزش و پرورش و معلمان نیز سخن گفت و ادامه داد: یک معلم ممکن است تمام دانش آموزان کلاس خود را با گفتار خوب تشویق کند تا به سمت رشته‌های علوم پایه حرکت کنند. آزمایشگاه‌ها نیز نقش مهمی دارند؛ یعنی آزمایشگاه‌هایی که بتوانند پژوهش را در دل دانشجو ایجاد کنند یا مفاهیم علوم پایه را به خوبی توضیح دهند. در علوم پایه مثل ژاپن کار اساسی را معلمان کردند و توانستند مشوقان خوبی برای دانشجویان شوند تا در رشته های علوم پایه تحصیل کنند.

انتهای پیام /

انتهای پیام/

341 / 167 صباغ زاده علوم پایه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: صباغ زاده علوم پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۵۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برجسته ترین بنیان در ساخت یک جامعه موفق تربیت نسل آینده است

به گزارش خبرنگار مهر، علی احمدزاده در پیامی با گرامیداشت روز معلم آورده است: معلمان گنجینه های ارزشمند کشور هستند زیرا ارزشمندی تعلیم و تربیت در جهان امروز و تربیت نسل آینده آنچنان والا است که باید آن را برجسته ترین بنیان در ساخت یک جامعه موفق دانست.

در ادامه این پیام آمده است: والاترین درودها نثار پیام آوران حقیقی خداوند خاصه آخرین فرستاده الهی حضرت محمد (ص) که پیام عالم تاب و زندگی بخش شناخت و دانایی را به انسان ها بخشید و ظلمت و نادانی را از زندگی بشر پاک نمود، همانا وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَة، از جمله‌ی خصوصیّات پیامبران، تعلیم است.

اطلاق روز ۱۲ اردیبهشت ماه به نام روز تجلیل از مقام شامخ معلم، مجالی است ارزشمند برای ارج نهادن به اسوه های فروزانی که چراغ های پرفروغ دانش و معرفت را در مدارس، حوزه های علمیه و دانشگاه ها روشن نموده و در پرورش مردم، همه هستی و حیات خود را هزینه می کند.
انتخاب سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به عنوان روز معلم انتخابی بسیار شایسته و به جا است؛ استادی بی نظیر که به فرموده حضرت امام خمینی (ره)، خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است، انسان ساز است، برای کشور خدمت کرده است.

اینجانب فرا رسیدن ۱۲ اردیبهشت ماه، روز معلم را به جامعه بزرگ و عزیز فرهنگیان، معلمان فرهیخته و اساتید ارزشمند و مسئولیت پذیر حوزه های علمیه و دانشگاههای استان کهگیلویه و بویراحمد تبریک عرض می نمایم و از زحمات مداوم و گرانبهای معلمان متعهد، اساتید فاضل حوزه های علمیه و دانشگاه ها، که با تهذیب نفس در خط مقدم معرفت افزایی و علم آموزی به جوانان و نوجوانان هستند، صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.

بی شک اهتمام سودمند و میدان داری توامان شما اساتید علم و ادب، باعث رشد و ارتقای جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی خواهد بود.

کد خبر 6093993

دیگر خبرها

  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی» تدوین و اجرا می‌شود
  • آغاز حمایت از کارگران نخبه با اجرای آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی»
  • برجسته ترین بنیان در ساخت یک جامعه موفق تربیت نسل آینده است
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود
  • علم همراه با خلاقیت مسائل جامعه را حل می‌کند