Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@21:02:04 GMT

این 13 دقیقه ناچیز‌

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۱۹۰۸

این 13 دقیقه ناچیز‌

بررسی‌ها و داده‌های آماری نشان می‌دهد که سرانه کتابخوانی ایرانیان طی 4 سال گذشته دچار ریزش نشده است. گرچه این سرانه شایسته جامعه فرهنگ‌مدار ایران نیست و باید شرایطی فراهم شود که سرانه مطالعه در آینده وضعیت بهتری پیدا کند. همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌

بر اساس یافته‌های موج سوم، مصرف کالاهای فرهنگی در ایران و از میان پاسخ 15 هزار و 600 نمونه به‌ داده‌های ارائه شده مطالعه کتاب و میزان و انواع آن مورد رصد و پایش قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین آن‌گونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین سفر استانی خود به پایتخت کتاب ایران، استان یزد، اشاره کرد در 4 سال گذشته و در فاصله مرحله دوم تا سوم این پیمایش، سرانه کتابخوانی در بین جامعه ایرانی روی عقربه 13 دقیقه در روز و یک ساعت و 30 دقیقه در طول هفته متوقف شده است. این آمار درصد ناچیزی هم افزایش داشته که از چند صدم درصد فراتر نرفته و چندان قابل اعتنا نیست. در داده‌های مرتبط با کتاب در این پیمایش، از جامعه ایرانی شامل عموم مردم و جمعیت کتابخوان پرسیده شده که چه میزان می‌خوانند و چه می‌خوانند؛ بی‌تردید پاسخ جامعه آماری به این سؤال به‌ میزان قابل توجهی می‌تواند در ترسیم وضعیت کنونی خواندن ایرانیان کارساز باشد.
اینکه با‌ وجود متغیرهای پرتعداد و شرایط دشوار و طاقت فرسا که حوزه فرهنگی به‌خصوص حوزه ضعیف نشر و مطالعه را تحت فشار قرار داده، سرانه کتابخوانی ایرانیان طی 4 سال گذشته دچار ریزش و فروپاشی نشده‌، را باید متأثر از چه مؤلفه‌هایی دانست؟ به‌نظر می‌رسد با همه پیش‌فرض‌های موجودی که در این زمینه وجود دارد گرانیگاه ثابت ماندن سرانه کتابخوانی در جامعه ایرانی را باید در تحرکاتی جست‌وجو کرد که منجر به ایجاد انگیزه‌های مضاعف‌تری نسبت به گذشته در امر خواندن کتاب شده‌ است. اگر چه نمی‌توان از ثابت‌ماندن سرانه مطالعه در کشور طی 4 سال گذشته ذوق‌زده شده و آن را شگرف و خارق‌العاده دانست، اما از اینکه با تغییر ذائقه مخاطبان، تغییرات بنیادین تکنولوژیک و ارتباطی به‌خصوص انگاره‌های فضای مجازی و سایر رقبای کتاب، هنوز سرانه کتاب از آن میزانی که در چهار سال گذشته تعیین شده بود تغییر منفی نداشته، جای امیدواری وجود دارد.
در این میان اقدامات و تحرکات فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی که در چهار سال گذشته به ‌عنوان سیاست‌های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراگیر شده و حتی در کوچه پس‌کوچه‌های محلات و روستاهای دورافتاده کشور هم می‌توان از آن نشانی یافت، به‌طور قطع و یقین در این زمینه مؤثر بوده و به پایداری سرانه کتابخوانی در کشور کمک شایانی کرده است. رقابت‌های فرهنگی حول محور کتاب مانند انتخاب پایتخت کتاب ایران، روستا و شهر دوستدار کتاب و راه‌اندازی هزاران باشگاه کتابخوانی در سراسر کشور، ایجاد رقابت بین صدها شهر و روستا، حل مشکلات کتابفروشان، هدایت یارانه‌های حوزه نشر به‌سمت مصرف‌کننده واقعی، اجرای طرح‌های حمایتی فصلی و ده‌ها فعالیت ریز و درشت در حوزه کتاب و کتابخوانی از عوامل مهم ثبات سرانه مطالعه در کشور هستند که نمی‌توان به‌آسانی بر این اقدامات و فعالیت‌ها چشم‌ بست. اگر چه این سرانه به هیچ‌وجه شایسته جامعه فرهنگ‌مدار ایران نیست و برای بهبود کتابخوانی باید بیش از پیش تلاش و برنامه‌ریزی کرد. اما می‌توان امیدوار بود با انجام تحرکات اقدامات مؤثر روزهای بهتری در زمینه کتابخوانی پیش‌رو داشته باشیم.‌

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر از معلم باید به فرهنگ همگانی تبدیل شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سعید مرادپور در دیدار با فرهنگیان ابهر با اشاره به گرامی‌داشت هفته مقام معلم، اظهار کرد: هم جامعه و هم معلم باید قدر کار خود را بداند که اگر این مورد محقق شود، جایگاه معلمی در جامعه تقویت خواهد شد و نخبگان جامعه به معلم شدن تمایل بیشتر پیدا خواهند کرد.

امام جمعه ابهر با یادآوری اینکه معلمان مسؤولیت آموزش‌ و پرورش فرزندان ما را برعهده دارند، ادامه داد: زیان‌های کنار گذاشتن برخی مباحث فرهنگی را چند سال بعد مشاهده خواهیم کرد. برای نتیجه گرفتن در حوزه فرهنگ باید از هم‌اکنون سیاست‌گذاری درست داشته باشیم.

مرادپور اینکه آموزش‌ و پرورش یکی از دستگاه‌های تاثیرگذار در حوزه فرهنگ است، افزود: این نهاد تولیدکننده و پرورش‌دهنده منابع انسانی است. بنابراین باید تلاش داشته باشد به معنی واقعی دانش‌آموزان را تربیت کند.

کد خبر 6099426

دیگر خبرها

  • عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: دولت در زمینه کتاب‌خوانی خدمات خوبی به روستاها ارائه کرده است
  • مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت با ۳۵ جایزه ویژه به‌ مناسبت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • صلح و سازش، ظرفیتی برای کاهش جمعیت کیفری
  • تقدیر از معلم باید به فرهنگ همگانی تبدیل شود
  • خسارت بارش‌ها به کرمانشاه ناچیز بوده است
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند