Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@02:13:26 GMT

شرایط شکلی سند برات مشخص شد

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۳۵۱۵

شرایط شکلی سند برات مشخص شد

خبرگزاری میزان- نمایندگان در جلسه علنی امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه شرایط شکلی سند برات را مشخص کردند. تاریخ انتشار: 10:22 - 28 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۹۱۷۱

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، نمایندگان در جلسه علنی امروز سه شنبه ۲۸ آبان ماه مجلس شورای اسلامی مواد ۳۳۲ تا ۳۳۹ لایحه تجارت را به تصویب رساندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبحث اول – شرایط شکلی

ماده ۳۳۲- سند برات باید متضمن موارد زیر باشد:

۱. قید کلمه (برات) بر روی آن
۲. دستور بی قید و شرط پرداخت مبلغی معین
۳. نام مخاطب دستور پرداخت (برات گیر)
۴. سررسید پرداخت
۵. محل پرداخت
۶. نام شخصی که مبلغ باید در وجه و یا به حواله کرد او پرداخت شود. (دارنده نخستین)
۷. تاریخ تنظیم سند به روز و ماه و سال
۸. محل تنظیم سند
۹. امضای صادر کننده برات (برات دهنده)

به موجب ماده ۳۳۳ این لایحه؛ سندی که فاقد حداقل یکی از شرایط مذکور در ماده ۳۳۲ این قانون باشد، مشمول مقررات راجع به برات نیست، مگر در موارد زیر:

۱. عدم درج سررسید که در این صورت برات به رؤیت تلقی می‌شود

۲. عدم درج محل پرداخت که در این صورت نشانی مندرج در مقابل نام برات گیر محل پرداخت و اقامتگاه وی تلقی می‌شود.

۳. عدم درج محل تنظیم که در این صورت نشانی مندرج در مقابل نام برات دهنده، محل تنظیم و اقامتگاه وی تلقی می‌شود.

همچنین به موجب ماده ۳۳۴ این لایحه؛ اگر مبلغ برات بیش از یک بار نوشته شود، چنانچه هر دو با حروف یا هر دو با رقم باشد، مبلغ کمتر و چنانچه یک بار با حروف و یک بار با رقم نوشته شده باشد مبلغ نوشته با حروف مناط اعتبار است.

به موجب ماده ۳۳۵، ممکن است برات به عهده شعبه دیگر برات دهنده تنظیم شود.

همچنین به موجب ماده ۳۳۶ این لایحه؛ سررسید برات فقط می‌تواند به تاریخ معین (به روز، ماه و سال) با به رؤیت باشد. چنانچه سررسید سند به نحو دیگری تعیین شده یا سند دارای چند سررسید پشت سر هم باشد مشمول مقررات راجع به برات نیست.

تبصره – چنانچه سررسید برات به تاریخ معین و محل پرداخت محلی باشد که دارای تقویمی غیر از تقویم محل تنظیم سند است، روز پرداخت باید بر اساس تقویم محل پرداخت معین شود.

به موجب ماده ۳۳۷، این لایحه؛ برات ممکن است در اقامتگاه برات گیر، شخص ثالث یا محل دیگر قابل پرداخت باشد. چنانچه به موجب قرارداد میان بانک و برات گیر وجه برات از محل حساب وی نزد بانک قابل پرداخت باشد، بانک به عنوان محل پرداخت قابل تعیین است. در این صورت باید نام بانک و شماره حساب مربوط در برات قید شود.

به موجب ماده ۳۳۸ این لایحه؛ ممکن است برات به حواله کرد خود برات دهنده باشد.

بیشتر بخوانید:

نمایندگان مصادیق اموال نامشروع را تعیین تکلیف کردند

همچنین به موجب ماده ۳۳۹ این لایحه؛ ممکن است برات به حساب شخص ثالث صادر گردد چنانچه برات دارای امضای برات دهنده، ولی فاقد برخی ازموارد مذکور در ماده ۳۳۲ این قانون باشد و سپس به وسیله متصرف قانونی برات تکمیل شود، اعتبار برات را دارد. با وجود این، چنانچه برات به نحوی غیر از توافق پیشین طرفین تکمیل شود، عدم رعایت چنین توافقی علیه دارنده بعدی مسموع نیست، مگر اینکه شخص اخیر برات را با سوء نیت تحصیل نموده یا در تحصیل آن تقصیر سنگینی مرتکب شده باشد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس دهم مصوبه مجلس جلسه 28 آبان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۳۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کوالالامپور، در پی تشدید موج گرما با ثبت بالاترین حد نصاب دمای هوا و اعلام وضع اضطراری، زندگی صد‌ها میلیون نفر در جنوب و جنوب شرق آسیا با خطر مواجه شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

اظهارات:

۱) شهروندان تایلندی 
۲) سوم ساک سوتیم - وزیر بهداشت تایلند
۳) شهروند کامبوجی 
۴) کارگر ویتنامی 
۵) دانش آموز فیلیپینی

ثبت دمای ۵۲ درجه سانتیگراد در بانکوک تایلند و فشار مضاعف بر نیروگاه‌های تولید برق، شهروندان تایلندی را در گرمای شدید با کمبود برق و خطر گرمازدگی مواجه کرده است.
بر اساس اعلام وزبر بهداشت تایلند افزایش بی سابقه دمای هوا در این کشور، موجب جان باختن بیش از ۳۰ نفر شده است. گرمای هوا و قطعی برق زندگی مردم میانمار و کامبوج را نیز با اختلال مواجه کرده است.
حکومت نظامیان میانمار، اما گرمای شدید را بهانه کردند و با انتقال آنگ سان سوچی، رهبر ساقط شده این کشور از زندان به محلی نامعلوم به این شرایط جوی، جنبه سیاسی دادند.
مردم ویتنام نیز برای فرار از گرمای طاقت فرسای این روز‌ها، کسب و کار‌های خود را به ساعات اولیه صبح تا نزدیکی ظهر، موکول کرده اند. گرمای سوزانی که زندگی میلیون‌ها اندونزیایی را با خشکاندن زمین‌های حاصلخیز به چالش کشیده و موجب تعطیلی سراسری مدارس و دانشگاه‌ها در بنگلادش و فیلیپین شده است.
هوای داغ ناشی از پدیده ال نینو که بنا به پیشبینی کارشناسان، قاره آسیا به ویژه جنوب و جنوب شرقی آن را در میان تغییرات سوء آب و هوایی، ظرف چند ماه آینده دچار کم آبی و خشکسالی خواهد کرد.

 

دیگر خبرها

  • برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند
  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • گرمای شدید و اعلام وضع اضطراری در جنوب آسیا
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • زمان پرداخت «مالیات بر عایدی سرمایه» تعیین شد
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی