Web Analytics Made Easy - Statcounter

باید اداره کشور را بر اساس تعقل، خردمندی و حکمت قرار داد. آنچه برای اداره یک کشور لازم است، حکمت است و اینها پیام کتاب «حکمت و حکومت» مهدی حائری یزدی است که متاسفانه این کتاب در بین نسل جوان غایب است.

گروه اندیشه:

بیستمین سالگرد درگذشت استاد مهدی حائری یزدی، دیروز، 27 آبان ماه، در محل دانشگاه الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم، دکتر مصطفی محقق داماد، استاد حقوقو دانشگاه شهید بهشتی و خواهرزاده مهدی حائری یزدی، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، احمد باقری، رئیس دانشگاه الهیات، غلامرضا اعوانی، فیلسوف و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، نجفقلی حبیبی، استاد دانشگاه، مهدی محقق، استاد دانشگاه و  رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به همراه تعدادی از اساتید و دانشجویان حضور داشتند و در پایان این مراسم اساتیدی که پیش از این شاگرد استاد حائری بودند و در حفظ و نشر آثار او همت کردند، تقدیر شدند.

 

مهدی حائری یزدی

گفتنی است مهدی حائری یزدی، فقیه و فیلسوف شیعه ایرانی، استاد حوزه علمیه قم، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، نماینده آیت‌الله بروجردی در آمریکا و  نخستین سفیر ایران در آمریکا پس از انقلاب اسلامی بود.  مهدی حائری‌یزدی علاقه وافر به مباحث تطبیقی بین فلسفه اسلامی و فلسفه غرب داشته و با امتیازدهی بیشتر به برخی مباحث فلسفه اسلامی، تلاش کرده برخی معضلات معرفت‌شناختی یا وجودی فلسفه متعارف را حل کند. نقطه شروع این متفکر خردمند از مباحث فلسفه اسلامی قسمت «هستی‌شناسی» آن است که به‌زعم او از مشخصات بی‌همتای فلسفه اسلامی است که با آن قوت و شدت و دقت در نوع غربی مفقود بوده است. بنابراین حائری معتقد است که هستی‌شناسی خاص فلسفه اسلامی قادر خواهد بود بسیاری از معماهای منطقی یا عرفانی و فلسفی را بگشاید و فلسفه را به امری ساری و جاری حتی در مباحث گرانمایه شناختی و وجودی از جمله توجیه کثرت در وجود منبسط و نیز علقه‌های عرفانی همچون فنای فی‌الله و وحدت نهایی وجود تبدیل کند.

آیت الله سید مصطفی محقق داماد در این مراسم عنوان کرد: مرحوم حائری یزدی از یک جهت در این زمان کم نظیر و حتی بی‌نظیر است. زیرا او تنها فردی است که دوره حکمت اسلامی را نوشته و فلسفه اسلامی را تقریبا تکمیل کرده است.

وی گفت: پیش از میلاد حضرت مسیح(ع)، افلاطون (بزرگترین فیلسوف تاریخ در کنار استادش سقراط و شاگردش ارسطو که در سال ۴۲۷ قبل از میلاد مسیح به دنیا آمد) در کتاب خود به حکیم‌شاهی تاکید کرد؛ شرط اول حاکم، حکمت او است و در تمام کتاب‌های افلاطون تاکید به این نکته است که حکیم بودن، شرط کافی حاکم است.

استاد حقوق دانشکده حقوق با توضیح اینکه این تفکر در اسلام و مسیحیت نیز نشر پیداکرد، گفت: در بین بیشتر متفکران اسلامی چه شیعه و چه اهل تسنن که در زمینه حکومت قلم زدند، درباره شرایط حاکم بحث شده و هر کدام تعدادی شرط را بیان کردند. در شیعه تئوری انتصاب را شرط آوردند. اما استاد حائری در کتاب حکمت و حکومت با طرحی نو، معتقد است که باید درباره اینکه چگونه حکومت، کشور را اداره کند، سخن بگوییم و آنچه برای اداره یک کشور لازم است، حکمت است.

محقق داماد ادامه داد: به عبارتی باید اداره کشور را بر اساس تعقل، خردمندی و حکمت قرار داد و این پیام کتاب حکمت و حکومت است که متاسفانه این کتاب در بین نسل جوان غایب است.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با اشاره به تالیف‌های استاد حائری افزود: پیش از این حکمت به حکمت نظری و حکمت عملی تقسیم می‌شد و تنها فردی که تقریبا در بخش حکمت نظری کتاب‌های ارزنده‌ای نوشت، استاد حائری بود.

این استاد دانشگاه از اینکه در ۲۰ سال گذشته هیچ جلسه و مراسم نکوداشتی برای استاد حائری برگزار نشد، گله کرد و گفت: این نقطه ضعف است و کاش کاری می‌کردیم تا توده جامعه به سمت خردورزی پیش می رفتند که متاسفانه بنده به عنوان یک طلبه کوچک اقرار می‌کنم در این زمینه موفق نبودیم ./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۴۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در شهر قم بر اساس آئین‌نامه‌های جدید ترافیکی بازنگری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، رضا خانه زاد یزدی، امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان برگزار شد با اشاره به مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در شهر قم اظهار کرد: در نظر داریم مکان‌یابی این پل‌ها را نیز بازنگری کنیم.

وی با اشاره به اینکه پل‌هایی که نصب می‌شود باید بر اساس مطالعات مکان‌یابی شود، افزود: بر اساس این مطالعات تعداد واقعی پل‌های عابر پیاده مورد نیاز در شهر قم شناسایی خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: مطابق آئین‌نامه‌های جدید پل‌های عابر پیاده باید در معابری با شرایط خاص ایجاد شود و در باقی موارد باید عبور همسطح عابر به صورت ایمن برنامه‌ریزی شود.

خانه زاد یزدی با اشاره به برگزاری مناقصه مکانیزه سازی پل‌های عابر پیاده در اردیبهشت ماه گفت: ۱۰ دستگاه پل عابر پیاده برای مکانیزه کردن در دستور کار قرار دارد که انشعاب برق به صورت کامل ایجاد شده و برای خرید آسانسورها معاونت فنی و عمرانی در حال اقدام است.

وی افزود: تا دو هفته دیگر، پروژه‌ها به پیمانکار منتخب واگذار شده است و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده دارای اولویت پیگیری خواهد شد.

کد خبر 747493

دیگر خبرها

  • پیام برادران انصاری در پی درگذشت عروس امام خمینی
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است
  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • بازنگری در مکان‌یابی پل‌های عابر پیاده در قم
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران