Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@03:04:23 GMT

روحانی: ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۶۴۲۳

روحانی: ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند است

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه «ماتیاس لنتز» سفیر جدید سوئد در تهران با اشاره به روابط خوب تجاری و سیاسی ایران و سوئد در سال‌های گذشته و سوابق روابط نزدیک صنعتی به ویژه در بخش حمل و نقل میان دو کشور، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم در شرایط اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی آمریکا، مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین را ادامه و توسعه دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با قدردانی از مواضع دولت سوئد نسبت به حفظ برجام و پایبندی طرفین به تعهداتشان، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و نظارت‌آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته ای ایران ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهوری افزود: کاهش برخی تعهدات برجامی هم در چارچوب برجام بوده و به محض اینکه طرف های دیگر به تعهدات خودشان برگردند، ‌ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.

روحانی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، برخلاف مقررات بین‌المللی، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و برخلاف برجام است، گفت: روابط دوستانه ایران و سوئد ایجاب می‌کند تا از طرق مختلف به دنبال ادامه و گسترش بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین باشیم.

همه طرف‌های برجام باید به تعهدات خودشان عمل کنند

«ماتیاس لنتز» سفیر جدید سوئد نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس جمهور کشورمان به سوابق مثبت همکاری و روابط تجاری – صنعتی میان ایران و سوئد اشاره کرد و گفت: امروز فعالان اقتصادی و شرکت‌های سوئد به ایران به عنوان یک شریک مطمئن نگاه می‌کنند و می‌توانیم با تلاش بیشتر مناسبات و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف سیاسی، تجاری، اقتصادی و روابط علمی و دانشگاهی نزدیک‌تر از گذشته ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه در زمینه تحولات اخیر منطقه‌ای در کنار ایران و ابتکارات این کشور و آماده همکاری در کاهش تنش‌ها در منطقه هستیم، گفت: سوئد همواره از برجام حمایت کرده و تأکید می‌کنیم که باید همه طرف‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند.

سفیر جدید سوئد افزود: ما تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را غیرقانونی و محکوم می‌دانیم چرا که معتقدیم این تحریم‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده و تلاش می‌کنیم نقش سازنده‌ای را ایفا کنیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۶۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس پیرامون اهمیت دیپلماسی فعال انرژی ایران در دولت سیزدهم که منجر به توسعه تجارت انرژی ایران شد؛ افزود: یکی از مهم ترین بخش های دولت که اقدامات مهمی در جهت رفع تحریم ها و خنثی کردن اثرات آن بر اقتصاد ایران داشته است؛ صنعت نفت و گاز بوده است. به پشتوانه این رویکرد کلیدی دولت سیزدهم در زمینه بازطراحی تجارت انرژی ایران، امروز توانستیم که مسیر خنثی سازی تحریم ها را پیش ببریم و نفت خام و گاز طبیعی بیشتری به فروش برسانیم و در این زمینه توانستیم به سطح خوبی از تولید و صادرات نفت خام برسیم و رکوردهای قبلی در زمان تحریم ها نیز بشکنیم و به نوعی رکوردشکنی تاریخی نیز داشته باشیم.

به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس سیاست هایی همچون تولید بار اول و تمرکز توسعه زنجیره ارزش محصولات صنعت نفت از سیاست های اصلی و درستی است که توسط دولت سیزدهم در زنجیره ارزش نفت و گاز به اجرا گذاشته شد. این اقدام علاوه بر اینکه توانست زمینه ساز صادرات خدمات فنی و مهندسی ایرانی به ونزوئلا شود و سهامداری ایران در پالایشگاه های فراسرزمینی را به سرانجام برساند؛ در زمینه نیاز به واردات تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز ایران نیز کمک چشم گیری کرد و از همین رو علاوه بر کاهش ارزبری از محل رشد صادرات نفت خام ایران به ارزآوری بیشتر برای کشور منجر شد و وابستگی ما را به دیگران کاهش داد. از سوی دیگر، تمرکز بر توسعه و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز کشور، منجر به تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر و اشتغال آفرینی برای متخصصان کشور خواهد شد که از اهمیت اساسی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: در حال حاضر، در بسیاری از زمینه ها مواد اولیه را صادر می کنیم. در حالی که مجبوریم محصولات نهایی ساخته شده از همین مواد اولیه را با قیمت بالایی به کشور وارد کنیم. این شرایط به ضرر کشور است و دولت را از درآمدهای ارزی محروم می کند. اعمال سیاست هایی مانند در نظر گرفتن معافیت های مالیاتی هدفمند از صنایعی که در حوزه تولید محصولات نهایی فعالیت می کنند، می تواند در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات اثرگذار باشد.

میرتاج الدینی تأکید کرد: هدف از تحریم صنایع نفت و گاز کشور این بود که اقتصاد کشور فلج شود. اما با سیاست گذاری های صحیح و اتکا به خود توانستیم به خنثی سازی تحریم ها بپردازیم. در نهایت این سیاست گذاری های درست ما را به رکوردزنی در فروش نفت خام کشور رساند. به نحوی که رشد اقتصادی 5.4 درصدی را تجربه کردیم و فروش نفت کشور را تا حد زیادی به رکورد سال های قبل از تحریم نزدیک کردیم.

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • «قطع روابط» و «تحریم عملی» نقش مهمی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی دارد
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!