Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - میزان سهام اوراق قرضه ارزی برای وام‌گیرندگان پیشتاز به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها رشد کرده و به اندازه نیمی از ذخایر آن‌ها رسیده است که صندوق بین‌المللی پول درباره بروز مشکل در بازپرداخت این وام‌ها هشدار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در جدیدترین گزارش خود می‌نویسد: «نرخ پایین بهره جهانی برای «بازارهای پیشتاز»، یک موهبت تمام عیار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها توانسته‌اند که استقراض ارزانی برای تامین مالی نیازهای توسعه‌ای خود داشته باشند. اما کشورهایی که از این پول‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنند، در بازپرداخت وام‌شان به مشکل می‌خورند و در معرض ریسک‌های جدی قرار می‌گیرند.»
بازارهای پیشتاز(Frontier Market) به دسته‌ای از کشورهای در حال توسعه گفته می‌شود که نسبت به شرایط توسعه حداقلی، رشد کرده است. اما اقتصاد این دسته از کشورها، هنوز آنقدر پیشرفت نکرده که بتوان آن‌ها را «بازار نوظهور» نامید. بنابراین اصطلاح بازارهای پیشتاز، برای اشاره به آن‌ها به کار گرفته می‌شود.
همان‌طور که نمودار برگرفته از صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، فروش اوراق بهادار ارزی توسط بازارهای پیشتازی مانند آنگولا، بلاروس، اکوادور و پاکستان امسال به 38میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ رقمی که نزدیک به رکورد سال 2017است.
این درحالی است که طی دوره پنج ساله تا نیمه سال 2019، کل سهام بدهی ارزی این کشورها سه برابر شده و به 200میلیارد دلار رسیده است.
برای برخی از کشورها، بدهی خارجی نشان‌دهنده رشد منابع مالی است. سهام اوراق قرضه ارزی برای وام‌گیرندگان پیشتاز به هفت درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها رشد کرده و به اندازه نیمی از ذخایر آن‌ها رسیده است. در حالی که در سال 2014، سهم سهام اوراق قرضه ارزی در تولید ناخالص داخلی آن‌ها سه درصد و در ذخایر 20درصد بود.
تعداد کشورهای در حال توسعه با درآمد پایین که برای بازپرداخت بدهی‌هایشان به دردسر افتاده‌اند، از سال 2013دو برابر شده و به 43درصد رسیده است.
گزارش ثبات مالی جهان که به تازگی منتشر شده، هشدار می‌دهد که در صورت افزایش نرخ بهره جهانی کار، بازپرداخت وام‌ها برای این کشورها سخت‌تر نیز خواهد شد.
این گزارش همچنین به بازارهای پیشتاز هشدار می‌دهد: «کشورهایی که در خطر تنگدستی قرار دارند، باید از استقراض از وام‌دهندگان خصوصی پرهیز کنند. آن‌ها باید روی پروژه‌های تامین مالی با بازدهی بالا، تمرکز کنند. این کشورها همچنین باید تلاش کنند تا مدیریت سرمایه‌گذاری‌های عمومی را تقویت و از وام‌دهندگان داخلی استقراض کنند. اقتصادهای پیشتاز می‌توانند با حمایت‌های مناسب، از وام‌های کم‌هزینه و ارزی برای بهبود چشم‌انداز رشد بلند مدت و افزایش سطح رفاهی زندگی شهروندان خود استفاده کنند.»
گزارش ثبات مالی جهانی نشان می‌دهد که بدهی جهانی در نیمه اول سال جاری میلادی 7.5تریلیون دلار افزایش یافته است. به دلیل دریافت وام از سوی چین و آمریکا بدهی جهان مرز 250تریلیون دلار را رد کرده و تا پایان سال جاری میلادی به 255تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.
چین و ایالات متحده آمریکا 60درصد سهم در افزایش میزان بدهی جهانی دارند. بدهی کشورهای در حال توسعه یا بازارهای نوظهور هم در سال جاری رکود تازه ای ثبت کرده و به 71.4تریلیون دلار یعنی 220درصد از تولید ناخالص داخلی این کشورها رسیده است.
رشد بدهی در سراسر جهان یک علامت نگران کننده برای سرمایه گذاران است. ثبت نرخ بهره پایین دریافت وام بیشتر برای دولت‌ها و شرکت ها را آسان کرده است.

-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۶۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس

مسعود حقیقت اعلام کرد: براساس آمار بارندگی بهاری اخیر که در ۴۴ ایستگاه فارس و تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه به ثبت رسیده است، فیروز آباد با ۱۰۴ و چهار دهم میلی متر پیشتاز است و در شیراز هم ۲۴ و پنج دهم میلی متر باران باریده است.

او اظهار کرد: پس از فیروز آباد که صدرنشین شد، نورآباد ممسنی با ۹۱ و هشت دهم میلی متر، میمند با ۸۳ و سه دهم، قیرو کارزین با ۶۳ و ۶ دهم، کازرون و خنج با ۵۸ و چهار دهم، کوار با ۴۷، جهرم با ۴۲ و یک دهم، زرین دشت با ۴۱ و چهار دهم و سپیدان با ۴۰ و ۲ دهم در رتبه‌های بعدی جای دارند.

حقیقت اضافه کرد: در سایر ایستگاه‌ها هم از ۳۷ تا یک میلی مترباران گزارش شده است و میزان بارندگی اخیر در شیراز ۲۴ و پنج دهم و در شهرک گلستان شیراز هم ۳۱ و هشت دهم به ثبت رسیده است.

مدیرکل هواشناسی فارس تاکید کرد: میانگین بارندگی اخیر در فارس ۲۴ و پنج دهم میلی متر بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • جنگ و زلزله؛ بلایایی که تاب‌آوری کشورها را به‌خطرمی‌اندازند
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند